VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mýto se bude vybírat i na „pětatřicítce“

Východní Čechy - Stát připravuje na rok 2020 rozšíření mýtného systému. Není ale ještě jasné, zda půjde podobně jako dnes o mikrovlnnou technologii s mýtnými branami, nebo o satelitní systém.

17.6.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Za tři roky bude rozšířen mýtný systém pro nákladní auta na další silnice na dalších 900 kilometrů státovek.

Konkrétně ve východních Čechách jde o celou trasu státovky I/35 od Turnova přes Jičín, Hradec Králové a Vysoké Mýto do Mohelnice. Nově bude zpoplatněna i „třiačtyřicítka" ze Svitav na Brno, „šestnáctka" z Jičína do Mladé Boleslavi a rovněž čtyřpruh mezi Hradcem a Pardubicemi.

Zatímco dálnice jsou dnes zpoplatněny takřka všechny, ze silnic prvních tříd se nyní mýto vybírá v celém Česku jen na 230 kilometrech, v našem kraji na trase Hradec Králové – Náchod.

Ministerstvo dopravy právě vypsalo výběrové řízení na dodavatele technologie. Nechalo však otevřené, zda i dalších 10 let bude mýto fungovat na bázi současných mýtných bran, nebo bude změněno na satelitní systém. Ten je totiž výhodnější při větším rozsahu zpoplatněných silnic.

Mýto se bude nově vybírat i na „pětatřicítce"

Právě zpoplatnění pětatřicítky má přinést největší finanční přínos. Podle poradenské společnosti Deloitte, která návrh zpracovala, jen tato 180 kilometrů dlouhá silnice přinese ročně státu na vybraném mýtu 200 milionů korun. Patnáct kilometrů dlouhá „hradubická" dálnice vydělá ročně 87 milionů.

Ministerstvo nakonec ze třech variant rozšíření mýtného systému sáhlo k té největší. To se ale logicky ihned stalo terčem kritiky ze strany autodopravců.

„Vše budou muset zaplatit dopravci a jejich zákazníci v regionech, kam silnice první třídy vedou. Jde o další a zbytečnou daň pro regionální výrobce a obchodníky," uvedl generální tajemník Česmadu Vojtěch Hromíř.

Už dříve Česmad žádal vládu, aby upřednostnila „optimální" variantu polovičního rozšíření mýtného systému. Deloitte předkládal vedle rozšíření mýtného o 900 kilometrů také varianty 474 a 76 kilometrů.

Při vybrané maximální variantě není vyloučeno, že efektivnější bude výběr mýtného nově prostřednictvím satelitní technologie, tuto otázku proto nechalo ministerstvo otevřenou.

Panují ovšem také obavy, aby se kamiony nezačaly například právě pětatřicítce po jejím zpoplatnění vyhýbat, podobně jako se to stalo u státovky I/33 z Hradce do Náchoda.

„Nákladních aut přes nás po zpoplatnění 'jedenáctky' jezdilo více než dost," upozornil například Stanislav Javůrek, starosta Černilova, který leží na „zadní" cestě z Hradce do Náchoda. V případě silnice I/35 by kamiony mohly začít volit při cestě do Ostravy nezpoplatněnou a navíc kratší I/11 přes Týniště, Kostelec a Žamberk.

Předpokládaná cena desetileté zakázky je 29 miliard korun. Pro srovnání: jen za loňský rok se na mýtném vybralo skoro 10 miliard korun.

Autor: Kamil Dubský

17.6.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Stavba dálnice. Ilustrační foto.

Počet aut nutí města i stát stavět

Jiří Hlavatý a Andrej Babiš

Jiří Hlavatý se vzdal poslaneckého mandátu

Listopadová noc pod hvězdami: chladno a sychravo

Trutnov /FOTO/ - Spát pod širákem ve spacáku na karimatce nebo se jen přikrýt papírovými krabicemi v sychravém počasí není nic moc. Přesto se v noci na pátek někteří lidé vžili do role bezdomovců.

Vrahovi mladé ženy hrozí osmnáct let vězení

Dvůr Králové - Až osmnáctiletý trest odnětí svobody hrozí pachateli čtvrteční násilné smrti mladé ženy ve Dvoře Králové. Policie po nasazení složek ze čtyř okresů pravděpodobného pachatele okamžitě vypátrala. Několik minut poté, co vyběhl z místa činu, ho zadržela v centru města.

Stezka krkonošskými korunami je návštěvnický hit, otevírá i v zimě

Janské Lázně - Přes 230 tisíc lidí navštívilo během prvních čtyř měsíců Stezku korunami stromů Krkonoše. Otevřeno má každý den i v zimních měsících, s jedinou výjimkou 24. prosince.

AUTOMIX.CZ

Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

V devadesátých letech se začal zejména u německých aut objevovat zvláštní jev. Mnozí z vás si dost možná všimli, že starší auta koncernu Volkswagen, ale i Mercedesy nebo vozy BMW, mají na straně spolujezdce výrazně menší zpětné zrcátko, než je to na straně řidiče. Proč to ale tak je?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT