Pardubičtí krajští silničáři dokonce nakoupili pět nových aut na zimní údržbu s pohonem na všechna čtyři kola, k tomu posypové nástavby a rovněž sněhové radlice s výměnným břitem z gumy nebo kovu. Jedno takové auto s plnou výbavou včetně zařízení pro monitoring jeho výkonu pomocí GPS vyšlo zhruba na 5,5 milionu korun.
K tomu si ještě pořídili dva zbrusu nové nakladače – tzv. traktorbagry, dvě předsazené radlice s překlapávacím břitem (guma na odstranění sněhu a břečky, kov na odstranění zmrazků a ujetého sněhu) a byla provedena jedna celková generální oprava náklaďáku LIAZ.
Obnova parku
„Jedná se postupnou náhradu vozidel, která jsou 15 až 20 let stará, a také o doplnění vozového parku, protože sílící intenzita dopravy zvyšuje nároky na rychlost a kvalitu zimní údržby. Pořizujeme přitom nejen nová auta, ale také vozy po celkové generálce. Právě z pěti aut, která nám přibyla, jsou dvě nová a tři celkově generálkovaná," řekl Marian Cvrkal ze Správy a údržby silnic Pardubického kraje .
Naleštěný a nablýskaný je před zimou také ostatní vozový park silničářů a sklady jsou po stropy napěchované solí. Klidně může začít sněžit.
Po loňské abnormálně teplé zimě jim navíc třetina posypového materiálu zbyla. Soli i drtě tedy proto letos kupovali málo a za ušetřené peníze v létě vyspravili více výtluků na silnicích.
Hradečtí krajští cestáři uspořili ještě víc. Během loňské zimy spotřebovali jen 7500 tun posypové soli, nyní mají ve skladech připraveno 23 000 tun soli a 18 000 tun zdrsňovacích posypových materiálů.
„Z větší části se jedná o přebytky z loňské mírné zimy. Zásoby jsme během léta doplnili, dnes jsou všechny naše skladové kapacity naplněné," uvedl náměstek ředitele SÚS Královéhradeckého kraje Přemysl Noháček.
Zatímco za loňskou zimní údržbu utratili jen 69 milionů korun, o rok dříve zimní údržba v hradeckém kraji stála průměrných 182 milionů korun. Rekordně drahá byla zatím zima na přelomu let 2005 a 2006, která vyšla hradecké hejtmanství na čtvrt miliardy korun.
Díky velkým úsporám za loňskou mírnou zimu mohli v Královéhradeckém kraji cestáři opravit 70 kilometrů cest, do nichž investovali zhruba 58 milionů korun. Další peníze padly za opravy příkopů, krajnic a další práce.
Zatímco sůl se vyplácí kupovat díky proměnlivým cenám v předstihu, na drť a písek se sezonní výkyvy nevztahují.
Externisty omezují
Silničáři v obou krajích mají na starosti údržbu zhruba sedmi tisíc kilometrů silnic, a to nejen těch krajských (II. a III. třídy), ale smluvně s ŘSD i státovek a dálnice D11.
Pro případ zimní kalamity počítají s výpomocí několika stovek traktorů s radlicemi, nakladačů a dalších strojů externích soukromých firem. V rámci běžné údržby však tyto výpomoci cestáři začali naopak omezovat.
„Pro nadcházející zimní období došlo k omezení dodavatelských zajištění plné údržby sypačem o čtvrtinu. Důvodem jsou zejména stále rostoucí ceny za tyto služby, kdy u mnohých dodavatelů jejich nabídkové ceny již překročily ceny, za které provádíme údržbu ve vlastní činnosti," podotkl Cvrkal.
Vozy cestářů neustále sleduje satelit
Vozy pro zimní údržbu silnic jsou v Pardubickém i Královéhradeckém kraji už nově opatřené systémem GPS. Díky monitoringu dispečeři vědí, kde se vozidla nacházejí, jakou mají spotřebu materiálu i paliva.
Nejdřív využívaly informační a kontrolní systém pouze sypače, nyní je mají i nakladače, traktorbagry nebo nosiče nářadí, jako jsou sněhové frézy a metače.
„Pokračujeme v testování přenosu dat z vozidlových kamer umístěných přímo v kabině sypače, aby měl dispečer na monitoru aktuální snímky z úseku údržby," řekl Marian Cvrkal z vedení pardubických cestářů.