„Někteří klienti popisovali, že byli ponecháni samotní v továrně na koberce s několika tureckými prodejci, kteří na ně začali vyvíjet enormní tlak. Nemohli kontaktovat nikoho ze svého zájezdu a ve strachu podlehli a zboží zakoupili," popsal ředitel Evropského spotřebitelského centra Tomáš Večl. Podle statistik sdružení dTest se často ozývají právě napálení klienti ze severních Čech. Těch je v řádech desítek.

„Obecně právě sever Čech patří mezi rizikovější lokality," prozradil Deníku vedoucí právního oddělení sdružení dTest Lukáš Zelený. Nabídky takových zájezdů chodí seniorům do jejich schránek. Společnosti pořádající předváděcí akce si totiž podle dTestu mezi sebou prodávají osobní údaje klientů.

„Jejich záměr je jasný. Zmíněné lokality zní lákavě, jsou mimo Evropskou unii a účastníci se tam většinou nedomůžou pomoci," doplnil Lukáš Zelený.

Zkušenosti se zahraničními poznávacími zájezdy má i liberecká pobočka České obchodní inspekce. Ta má informace například o „výpravách" seniorů do Budapešti nebo Drážďan. „Druhého zmíněného zájezdu se dokonce zúčastnil i náš inspektor," vysvětlil zástupce ředitele krajské obchodní inspekce Zdeněk Blaževič. Právě neznalost prostřední a cizího jazyka často nahrává obchodníkům.

„Účastníci poznávacích zájezdů po návratu zjišťují, že kvalita neodpovídá slibům, a chtějí výrobky vracet. Nevědí však, jak na to," říká závěrem Lukáš Zelený

Sdružení dTest a Evropské spotřebitelské centrum proto radí: dobře číst a prověřovat informace o nabízených zájezdech, na podezřelé pobyty nejezdit a případně na nich nic nekupovat.