Politické spory mezi končícím vedením kraje v čele s ČSSD a nastupujícím uskupením Starostů pro Liberecký kraj a Změny pro Liberecký kraj ohrožují čerpání dotací na opravy povodňových škod. Ve hře jsou opravy silnic a mostů za více než miliardu korun. Spory znervózňují stavbaře, kteří na zakázkách pracují, oslabují pozici samosprávy při vyjednávání o dalších dotacích ze státního rozpočtu nebo programů EU, řekl včera končící náměstek libereckého hejtmana Martin Sepp (ČSSD).
Člen vyjednávacího týmu starostů Michael Canov nedávno Liberecký kraj obvinil, že nepodal žádost o dotaci na opravu tří silnic poškozených povodní před dvěma lety, a připravil se tak zhruba o 300 milionů korun. Podle Seppa kraj nahlásil po povodních škody za 2,21 miliardy korun. „Žádosti o dotace jsme podali jen v takovém objemu, kde jsme byli schopni zajistit nutné padesátiprocentní spolufinancování," řekl. Další tři projekty za 550 milionů korun jsou připraveny a vybírají se dodavatelé.
Hlavně na dopravu
„Liberecký kraj podal žádosti o dotace na 68 projektů, z toho 65 z oblasti dopravní infrastruktury, tři jsou na občanskou vybavenost poškozenou povodní," řekl dopravní expert kraje Tomáš Jakubal. Z toho 20 projektů za 60 milionů korun nakonec financoval Fond solidarity EU, kde je dotace v plné výši. Jeden projekt za 45 milionů na Českolipsku získal podporu z přeshraničního programu Cíl3. Dalších 45 akcí za 1,070 miliardy korun je spolufinancováno z programu ministerstva pro místní rozvoj na obnovu obecního a krajského majetku postiženého živelní pohromou. Mezi těmito projekty jsou i opravy čtyř páteřních komunikací za 720 milionů. Kraj může získat 50 procent potřebných peněz, zbytek musí zajistit sám.
Starostové pro Liberecký kraj dlouho kritizují pomalý postup oprav krajských komunikací poškozených povodněmi i způsob, jakým kraj zadává zakázky.
Zatímco v obcích už opravy většinou skončily a ceny byly až o 40 procent nižší než odhady projektantů, na některých krajských silnicích ani dva roky po povodni práce nezačaly.
Navíc se je v soutěžích nepodařilo výrazněji zlevnit. Podle Jakubala za to může složitá příprava tak velkých projektů. Zatímco rekonstrukce mostů se podařilo připravit ve zkráceném řízení a už příští rok by měly být hotovy, opravy páteřních komunikací byly připraveny ve standardním stavebním řízení, které je podstatně delší.
V programu na obnovu po povodních bylo pro Liberecký kraj alokováno dohromady 1,8 miliardy korun, z toho 1,279 miliardy na obnovu majetku obcí a 521 milionů na majetek krajský. Informovala o tom mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Jana Jabůrková. Obce už vyčerpaly téměř dvě třetiny alokovaných prostředků, kraj pouhých 14 procent.
Víc jen od vlády
V programu tak zbývá ještě zhruba polovina peněz. „Případné navýšení prostředků programu o 500 milionů korun stejně jako možná změna výše spoluúčasti kraje je výlučně v kompetenci vlády," sdělila Jabůrková.
Povodně v srpnu 2010 zasáhly přes polovinu kraje. Vyžádaly si pět lidských životů a napáchaly škody za více než osm miliard korun.
Podle Krajské správy silnic bylo zásadním způsobem poškozeno 15 úseků silnic, loni silničáři opravili prvních osm. Ve spolupráci s MMR by kraj měl opravit další čtyři. Rekonstrukce by se měly dočkat silnice z Frýdlantu do Bílého Potoka a také z Kryštofova Údolí přes Chrastavu a Novou Ves do Mníšku. Připravuje se oprava silnic v Heřmanicích a z Vísky přes Višňovou do Poustky.
„V listopadu by měly být podepsány smlouvy s dodavateli," řekl Sepp. Opravy by měly skončit ve druhé polovině roku 2014.