Železnice pokračovala od roku 1859 do Liberce a z Josefova byla postavena odbočka k uhelným dolům v Malých Svatoňovicích. V Jaroměři byla postavena pro údržbu lokomotiv a vozů výtopna. Ta se do dnešní doby bohužel nezachovala, ale v letech 1898-1900 byla postavena nová větší výtopna i s točnou. Tato měla již štěstí v tom, že se dochovala do dnešní doby a má i odpovídající využití. Poslední parní lokomotivy zde byly v pravidelném provozu ještě v roce 1981.

Od roku 1990 zde našli pro své aktivity zázemí členové občanského sdružení Společnost železniční výtopna Jaroměř.

Výtopna

Od roku 1994 je zde s podporou města Jaroměře otevřena expozice železničního muzea. Naše expozice se snaží představit návštěvníkům období, kdy železnici vládla pára.

S pomocí partnerů muzea Železničním muzeem NTM jsou zde vystaveny lokomotivy 404.003 z ozubnicové železnice Tanvald-Kořenov či velký čtyřkolák 434.0170 se sdruženým parním strojem. Mezi unikáty evropského formátu patří parní lokomotiva Kafemlejnek 310.006 z roku 1879 a snad dojde v nejbližší době k dokončení opravy parní lokomotivy z roku 1873.

Tato lokomotiva byla v době svého vzniku i pojmenována po významném purkmistrovi města Vídeň-Conrad Vorlauf. Expozice je doplněna o železniční osobní a nákladní vozy a další reálie, ze světa železnice. Pro děti je k dispozici i modelové kolejiště.

Železniční muzeum je otevřeno od května do konce září. Pro objednané skupiny je přístupno celý rok.

Muzejní vlaky

Oblíbeným cílem turistů jsou jízdy tzv. muzejních vlaků. Naším cílem je opravovat lokomotivy a vozy tak, aby byly plně provozuschopné a mohly dělat radost malým i velkým cestovatelům.

Proto se můžete vždy první sobotu v měsíci svézt vlakem, v jehož čele je kouřící a pískající parní lokomotiva. Pro pohodlí cestujících je ve vlaku zařazen vůz s prodejem drobného občerstvení a suvenýrů. Pro větší pohodlí cestujících ve služebním voze přepravujeme kočárky a kola.

V současné době jsou muzejní vlaky provozovány s parní lokomotivou Velký Bejček 423.0145, která byla také v Jaroměři opravena. Mašinka byla vyrobena v roce 1937 v Praze a je to tedy věru již babička. Takže věřme, že nám v provozu ještě nějakou dobu pomůže.

Aby mohla lokomotiva na trať, musí se také vzorně udržovat a než vyjede, musí se 12 hodin roztápět. Za celý den najezdí přibližně 160 km, spálí 2 tuny černého uhlí a spotřebuje cca 20 kubíků vody.

Budeme rádi, pokud oceníte naše úsilí a přijedete se svézt.

Nové exponáty železničního muzea

V roce 2011 byly do železničního muzea v Jaroměři přepraveny pozůstatky rychlíkových lokomotiv ČSD z roku 1923. Lokomotivy měly označení 365.024 a 365.025 a dosahovaly rychlosti 90km/h. Za jeden den ujely například trasu z Prahy do Bratislavy a zpět.

Na začátku roku 2012 věnovalo město Jaroměř naší expozici unikátní parní stroj z čerpací stanice vody, která byla u soutoku řek Metuje a Labe. Věříme, že se pro parní stroj najde dost prostoru, aby mohl být vystaven a představen veřejnosti.

Bohuslav Škoda