Do konce srpna by měli projektanti představit návrh řešení části vznikající cyklostezky Greenway Jizera a to ve složitém úseku mezi Železným Brodem a Líšným.

Údolí řeky Jizery je tu úzké a skalnaté, mnohde se vedle sebe řeka, hlavní silnice a dráha vejdou jen tak tak. Do konce letních prázdnin sem mají projektanti společnosti Pudis, a. s. zasadit ještě cyklostezku. Prozatím alespoň na papír. „Projekt cyklostezky bude hotov nejdříve na konci léta. Zakázku jsme sice vyhráli, ale práce dosud nezapočaly,“ potvrdil Martin Höfler, obchodní ředitel společnosti.

Zatím co mezi Líšným a Malou Skálou a z Podspálova do Semil se cyklostezka Greenway Jizera již staví, město Železný Brod, které se zavázalo již v roce 2007 k realizaci části od Brodu do Líšného, je teprve na prahu zpracování dokumentace, když druhá část cyklostezky v dikci města bude vést i nadále po místní silničce z Brodu na Podspálov.

V těchto dnech vybrali v Železném Brodě zpracovatele dokumentace, již zmíněnou společnost Pudis. „Došlo jedenáct nabídek, z nichž jsem vybrali vítěznou, jejíž cena je 928 tisíc korun. Ceny ostatních uchazečů se pohybovali až do výše 2,2 milionu, ale s podobné ceně jako vítěz se pohybovalo ještě několik dalších nabídek. Proto nelze považovat tuto cenu za podhodnocenou,“ přiblížil André Jakubička, starosta Železného Brodu.

Mezi dráhou a řekou

Jako optimální se jeví varianta vedení cyklostezky mezi železnicí a tokem řeky. „S tím, že pokud bude tento koridor majetkově, ekonomicky nebo technicky neprůchodný, bude zpracovatel řešit alternativní vedení,“ vysvětlil Daniel Mach, vedoucí Odboru územního plánování a regionálního rozvoje železnobrodské radnice.

Proto ještě dnes není možné určit, kudy cyklostezka přesně povede.

V dokumentaci se bude prověřovat možné vedení po lávce, jejíž podobu obsahuje vítězný návrh architektonické soutěže na podobu Malého náměstí. „Zde ale očekáváme problémy se založením lávky nad hranici stoleté vody, proto bude záležet na řešení a na souladu s koncepcí úprav rynku,“ podotkl Mach.

První návrh řešení cyklostezky bude předložen k vyjádření veřejnosti a to v Železném Brodě, ale i v Líšným a v Koberovech, protože cyklostezka povede i přes jejich území. Teprve po námitkách a jejich případném narovnání bude možné v projektových pracích pokračovat.

Radnice bude zároveň hledat možnosti finanční podpory na realizaci samotné stavby. „Město není schopno tento úsek realizovat z vlastních zdrojů,“ vysvětlil Jakubička.

Greenway Jizera

Úsek cyklostezky z Líšného přes Železný Brod do Podspálova je součástí projektu Greenway Jizera, což je označení pro cyklostezku, která povede z Prahy na soutok Jizery s Labem a dále podél Jizery až do Jizerských hor, kde bude provázána s cyklostezkami na polské straně území v rámci projektu Z údolí Jizery do údolí Bobru, což je říčka protékající Jelení Gorou.

Pokud se tento projekt podaří zrealizovat, určitě se bude jednat o nejdůležitější cyklostezku severu Středočeského kraje a jihovýchodu Libereckého kraje, což svou osobní účastí na cyklojízdě zorganizované právě před pěti lety potvrdili svou účastí tehdejší hejtmani obou krajů.

Naopak, na části cyklostezky Greenway Jizera mezi Líšným a Malou Skálou se již dnes intenzivně pracuje. Podél řeky, kudy i v minulosti vedla turistická stezka, je v současné době zákaz vstupu, právě s ohledem na probíhající stavební práce.