Už od září tohoto roku se cestující v Libereckém kraji nemusí bát, že by jim „před nosem" ujel autobusový přípoj. Nový centrální dispečink totiž bude mít dokonalý přehled o tom, kde se zrovna nachází všechny autobusy, kde se tvoří kolony či na které silnici zrovna pobíhá nezajištěný pes. Bude mít zkrátka přehled o veškerém dění v hromadné dopravě a díky tomu ulehčí život především těm obyvatelům kraje, kteří jsou odkázáni na dojíždění do práce či školy.

„V případě zpoždění některého spoje bude automaticky řidič navazujícího spoje informován, aby počkal na cestující, kteří potřebují přestoupit," slíbil projektový specialista Pavel Jaško ze společnosti KORID LK. Podle něj budou mít dispečeři možnost kdykoli zasáhnout do provozu tak, aby nečekané události na silnicích či dráze měly na cestující co nejmenší dopad.

APLIKACE UKÁŽE, KDE JE AUTOBUS

Pracoviště Centrálního dispečinku IDOL bude také poskytovat informace pro cestující. Ti budou mít možnost na dispečink nejen zavolat telefonem, ale také vyhledat si informace on-line. Nejlépe na tom budou majitelé telefonu s možností aplikace, díky které si najdou, kde se zrovna jejich autobus nachází.

Momentálně se testují funkce informačního systému a ladí se datová komunikace z vozidel. „Poté spustíme zkušební provoz on-line informací pro veřejnost a na podzim bude zahájen zkušební provoz," upozornil krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník.

V ostrém provozu by systém měl fungovat od změny jízdních řádů, tedy od 11. prosince tohoto roku. Podle Jaška poběží celý systém samostatně. To znamená, že řidiči budou dostávat zprávy o zpoždění automaticky. „Dispečer bude mít samozřejmě možnost kdykoli zasáhnout," ujistil Jaško.

Informace z dispečinku budou k dispozici také obcím, provozovatelům kulturních zařízení nebo různým turistickým cílům. Centrální dispečink IDOL zajišťuje společnost KORID LK. Jeho zavedení bude Liberecký kraj stát téměř půl milionu korun, provozní náklady odhaduje vedení kraje na tři miliony.