Trutnovskou policii totiž navštívil Jaroslav Mach, člen motorkářského klubu DOLY BIKERS z Pardubic, který projekt pardubických motorkářů a policie s názvem BENAMO „Bezpečně na motorce“ spolu s dalšími dvěma policisty představil.

„Vzhledem k tomu, že se velmi často v médiích objevují zprávy o tragických nehodách motocyklistů, rozhodli se policisté spojit své síly s motorkáři a tím se více přiblížit k mladým lidem. Projekt si klade za cíl ovlivnit žáky a studenty středních škol a docílit tak snížení nehodovosti mladých řidičů motocyklů, ale i ovlivnit chování řidičů na silnici celkově,“ přiblížil akci tiskový mluvčí trutnovské policie Jiří Prouza.

Policisté studentům přiblížili svou práci při oznámení dopravní nehody, příčiny těchto havárií i jejich následky. Vše doplnili prezentací se statistickými údaji. Jaroslav Mach se zase podělil o své letité zkušenosti s řízením motorky, hovořil o technických vlastnostech motorek, speciálních oděvních doplňcích a bezpečnostních přilbách, ó řidičích i o stále stoupající agresi některých neodpovědných účastníků silničního provozu.

Jen v loňském roce bylo od března do září na Trutnovsku zaznamenáno celkem 29 dopravních nehod a účastí motorkáře, patnáct jich motocyklisté dokonce sami zavinili. „Při těchto nehodách bylo deset motorkářů zraněno lehce a pět těžce,“ uvedl Jiří Prouza. Patnáct nehod zavinili motorkáři i v letošním roce. Dva z nich přišli při havárii o život, deset jezdců skončilo s lehkým a tři s těžkým zraněním. „Toto číslo však není ještě konečné, protože statistické údaje za tento rok nejsou kompletní,“ upozornil tiskový mluvčí policie a dodal: „Motocyklisté patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu a případný střet s vozidlem nebo s pevnou překážkou končí ve valné většině případů jejich smrtí nebo těžkým zraněním.“

Policisté se snaží veřejnost informovat o negativních vlivech, které velmi často hrají hlavní roli při vážných dopravních nehodách motorkářů. Každý, kdo usedne za řidítka svého silného stroje na dvou kolech, by si měl uvědomit, že:

• motorkáři patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu a případný střet s vozidlem nebo s pevnou překážkou končí ve valné většině případů smrtí nebo těžkým zraněním motocyklisty,

• podmínkou jízdy na motocyklu je používání prvků pasivní bezpečnosti; přilba, vhodné oblečení s reflexními prvky, pevná obuv a rukavice jsou nutností,

• i sebelepší výbava není zárukou bezpečného návratu, pokud motocyklista jede riskantně, zejména pokud nepřizpůsobí rychlost své jízdy stavu pozemní komunikace, hustotě provozu a počasí,

• je zapotřebí si uvědomit brzdnou dráhu motocyklu. Za normálních podmínek s reakční dobou 1 sekunda je zapotřebí k zastavení z 80 km/h cca 58 metrů, při rychlosti 100 km/h je brzdná dráha cca 83 metrů a při 200 km/h 280 metrů.

„Při jízdě je nutné dbát zvýšené opatrnosti, pokud je na vozovce spadané listí, olejové skvrny, dilatační spáry na mostech, povrch je pokrytý dlažebními kostkami – zejména pokud je povrch vlhký, nebo dochází ke změně povrchu vozovky – například asfalt – beton. Je nutné předvídat, uvědomte si existenci slepých úhlů zpětných zrcátek automobilů, skutečnost, že ostatní motoristé mohou snadno motocyklistu přehlédnout,“ konstatoval Prouza.

Statistika:

Zaviněné nehody motocykly

2009 celkové následky
měsíc počet DN Usmrceno Těžká Lehká
Březen 1 0 0 1
Duben 3 0 2 1
Květen 3 0 2 0
Červen 2 0 0 1
Červenec 1 0 0 1
Srpen 2 0 0 3
Září 3 0 1 3
Celkem 15 0 5 10

2010 celkové následky
měsíc počet DN Usmrceno Těžká Lehká
Březen 1 0 0 0
Duben 3 0 1 2
Květen 0 0 0 0
Červen 2 1 0 1
Červenec 3 0 2 2
Srpen 5 1 0 5
Celkem 15 2 3 10