Trutnovskou policii totiž navštívil Jaroslav Mach, člen motorkářského klubu DOLY BIKERS z Pardubic, který projekt pardubických motorkářů a policie s názvem BENAMO „Bezpečně na motorce“ spolu s dalšími dvěma policisty představil.
„Vzhledem k tomu, že se velmi často v médiích objevují zprávy o tragických nehodách motocyklistů, rozhodli se policisté spojit své síly s motorkáři a tím se více přiblížit k mladým lidem. Projekt si klade za cíl ovlivnit žáky a studenty středních škol a docílit tak snížení nehodovosti mladých řidičů motocyklů, ale i ovlivnit chování řidičů na silnici celkově,“ přiblížil akci tiskový mluvčí trutnovské policie Jiří Prouza.
Policisté studentům přiblížili svou práci při oznámení dopravní nehody, příčiny těchto havárií i jejich následky. Vše doplnili prezentací se statistickými údaji. Jaroslav Mach se zase podělil o své letité zkušenosti s řízením motorky, hovořil o technických vlastnostech motorek, speciálních oděvních doplňcích a bezpečnostních přilbách, ó řidičích i o stále stoupající agresi některých neodpovědných účastníků silničního provozu.
Jen v loňském roce bylo od března do září na Trutnovsku zaznamenáno celkem 29 dopravních nehod a účastí motorkáře, patnáct jich motocyklisté dokonce sami zavinili. „Při těchto nehodách bylo deset motorkářů zraněno lehce a pět těžce,“ uvedl Jiří Prouza. Patnáct nehod zavinili motorkáři i v letošním roce. Dva z nich přišli při havárii o život, deset jezdců skončilo s lehkým a tři s těžkým zraněním. „Toto číslo však není ještě konečné, protože statistické údaje za tento rok nejsou kompletní,“ upozornil tiskový mluvčí policie a dodal: „Motocyklisté patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu a případný střet s vozidlem nebo s pevnou překážkou končí ve valné většině případů jejich smrtí nebo těžkým zraněním.“
Policisté se snaží veřejnost informovat o negativních vlivech, které velmi často hrají hlavní roli při vážných dopravních nehodách motorkářů. Každý, kdo usedne za řidítka svého silného stroje na dvou kolech, by si měl uvědomit, že:
• motorkáři patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu a případný střet s vozidlem nebo s pevnou překážkou končí ve valné většině případů smrtí nebo těžkým zraněním motocyklisty,
• podmínkou jízdy na motocyklu je používání prvků pasivní bezpečnosti; přilba, vhodné oblečení s reflexními prvky, pevná obuv a rukavice jsou nutností,
• i sebelepší výbava není zárukou bezpečného návratu, pokud motocyklista jede riskantně, zejména pokud nepřizpůsobí rychlost své jízdy stavu pozemní komunikace, hustotě provozu a počasí,
• je zapotřebí si uvědomit brzdnou dráhu motocyklu. Za normálních podmínek s reakční dobou 1 sekunda je zapotřebí k zastavení z 80 km/h cca 58 metrů, při rychlosti 100 km/h je brzdná dráha cca 83 metrů a při 200 km/h 280 metrů.
„Při jízdě je nutné dbát zvýšené opatrnosti, pokud je na vozovce spadané listí, olejové skvrny, dilatační spáry na mostech, povrch je pokrytý dlažebními kostkami – zejména pokud je povrch vlhký, nebo dochází ke změně povrchu vozovky – například asfalt – beton. Je nutné předvídat, uvědomte si existenci slepých úhlů zpětných zrcátek automobilů, skutečnost, že ostatní motoristé mohou snadno motocyklistu přehlédnout,“ konstatoval Prouza.
Zaviněné nehody motocykly
2009 celkové následky
měsíc počet DN Usmrceno Těžká Lehká
Březen 1 0 0 1
Duben 3 0 2 1
Květen 3 0 2 0
Červen 2 0 0 1
Červenec 1 0 0 1
Srpen 2 0 0 3
Září 3 0 1 3
Celkem 15 0 5 10
2010 celkové následky
měsíc počet DN Usmrceno Těžká Lehká
Březen 1 0 0 0
Duben 3 0 1 2
Květen 0 0 0 0
Červen 2 1 0 1
Červenec 3 0 2 2
Srpen 5 1 0 5
Celkem 15 2 3 10