Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Oplotit celou sjezdovku sítěmi je holý nesmysl, tvrdí provozovatelé skiareálů

Východní Čechy – Ohleduplnost, ohleduplnost a ještě jednou ohleduplnost. Jen tak málo by podle záchranářů z Horské služby, provozovatelů skiareálů i policie stačilo k tomu, aby na horách ubylo vážných zranění či tragických úmrtí.

1.2.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Radek Pavlík

Naposledy vyhasl v pátek život třináctileté dívky v areálu Sněžník v Dolní Moravě. Jen o den poději pomáhali záchranáři v Krkonoších u tří kolizí lyžařů a v Orlických horách došlo k vážnému zranění čtrnáctileté Slovinky, která skončila v bezvědomí.

„V první řadě by se měli lyžaři chovat zodpovědně vůči sobě samým a také vůči svému okolí. Avšak stačí se jen podívat, jak dodržují lidé zákony nebo doporučení. Každodenně řešíme problémy s arogantními lyžaři, které jsme upozornili na jejich nebezpečné chování,“ zoufá si Jiří Beran, provozovatel Skiareálu Špindlerův Mlýn. Stejné zkušenosti mají i v ostatních střediscích.

Záchranáři z Horské služby potvrzují, že nejčastější příčinou kolizí lyžařů bývá nepozornost, nepřiměřená rychlost a přecenění svých schopností. „K nejhorším zraněním dochází v případech, kdy lyžař či snowboardista vylétnou ze sjezdové trati. Při nárazu do stromu často ve velké rychlosti bývají následky katastrofální,“ uvedl náčelník Horské služby Krkonoše Adolf Klepš.

Zrádné však bývají i situace při dojezdu k vleku, kdy už se lyžaři příliš nesoustředí. „Podobnou srážku jsem sám zažil před pěti lety, kdy mě při dojezdu k vleku srazila nekoncentrovaná lyžařka. Přestože jsem měl přilbu, skončil jsem v bezvědomí s přeraženou čelistí,“ popsal svoje zkušenosti náčelník Horské služby Orlických hor Josef Šifra.

Podle Jiřího Berana z lyžařského areálu Špindlerův Mlýn by k větší ochraně lyžařů nepomohlo ani úplné oplocení tratí sítěmi, o nichž se v poslední době stále častěji mluví. „Navíc je to nesmysl. Areály jsou součástí přírody. Lyžuje se v pásmech lesa a pokud bychom vše oplotili, kudy bude procházet lesní zvěř,“ ptá se.

Mnohem účinnějším opatřením by podle něj mohlo být rozšíření sjezdovek a posílení pravomocí provozovatelů. „Jsem přesvědčen, že pokud by tratě byly kupříkladu 60, a ne 30 metrů široké, úrazů by o polovinu ubylo, jelikož provoz by nebyl tolik hustý. Musel by se však změnit postoj k ochraně přírody. Napomohlo by nám také, pokud bychom mohli vykázat lyžaře ze sjezdovky. Nyní to není možné. Tuto pravomoc máme jen na vleku,“ upřesnil Beran.
Z bezpečnostních prvků areály nejčastěji používají výstražné cedule, ochranné vaky a některé úseky jsou chráněné sítěmi. „Rozhodně by ale mělo být základem, aby návštěvníci sjezdovek dodržovali desatero FIS a používali ochranné pomůcky jako helmu a takzvaný páteřák,“ shodují se odborníci.

Desatero FIS:

1. OHLED NA OSTATNÍ LYŽAŘE
Lyžař/snowboardista se musí cho〜vat tak, aby neohrožoval ostatní.
2. RYCHLOST A ZPŮSOB JÍZDY
Lyžař/snowboardista musí svou rychlost a způsob jízdy musí přizpůsobit schopnostem, terénním, sněhovým a povětrnostním poměrům i hustotě provozu.
3. VOLBA JÍZDNÍ STOPY
Lyžař/snowboardista přijíždějící zezadu musí svou jízdní stopu zvolit tak, aby neohrožoval lyžaře jedoucího před ním.
4. PŘEDJÍŽDĚNÍ
Předjíždět se může zeshora nebo zespodu, zprava nebo zleva, ale vždy jen s odstupem, který poskyt〜ne předjížděnému lyžaři či snowboardistovi dostatek prostoru.
5. VJÍŽDĚNÍ A ROZJÍŽDĚNÍ
Lyžař/snowboardista, který chce vjet do sjezdové tratě nebo se chce opět rozjet, se musí pohledem nahoru a dolů přesvědčit, že to může učinit bez nebezpečí pro sebe a ostatní.
6. ZASTAVENÍ
Lyžař/snowboardista se musí vyhýbat zbytečnému zdržování na úzkých či nepřehledných místech sjezdovky.
7. STOUPÁNÍ A SESTUP
Lyžař nebo snowboardista, který stoupá nebo sestupuje pěšky, musí používat okraj sjezdové tratě.
8. RESPEKTOVÁNÍ ZNAČEK
Lyžař/snowboardista musí respektovat značení a signalizaci.
9. CHOVÁNÍ PŘI ÚRAZECH
Při úrazu je lyžař/snowboardista povinen poskytnout první pomoc.
10. POVINNOST PROKÁZAT SE
Lyžař/snowboardista je v případě úrazu povinen prokázat svou totožnost.

Silvie Špryňarová

1.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V JILEMNICI se v době sněmovních voleb koná zároveň referendum k projektu nového koupaliště, na kterém několik let pracovalo vedení města.

V Jilemnici mají současně s volbami místní referendum

Do Pece pod Sněžkou vyrazila volit skupina z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy.

Radnici v Peci obsadila rétorická skupina z Prahy

KAM NA FOTBAL: Staré versus Mladé Buky

Trutnovsko, Pojizeří - Fotbalový podzim pokračuje víkendovými zápasy v celém regionu, od celorepublikové Divize až po okresní soutěže.

Hlasovat lze i pro zesnulého náčelníka krkonošské horské služby

Královéhradecko - Adolfu Klepšovi mohou voliči posílat preferenční hlasy. Nepropadnou. Podle krajského úřadu připadnou straně, za kterou Klepš kandidoval. Přesto je to podle úředníků neobvyklá situace a poslané hlasy lze vnímat pietně či symbolicky.

Starosta osobně vyvezl na Pomezky 83letou voličku

Malá Úpa - Na místě někdejší celnice, kde dnes sídlí obecní úřad a galerie, se volí v Malé Úpě.

AUTOMIX.CZ

Absurdní šikana? Český řidič platil pokutu za překročení rychlosti o 1 km/h

Doby, kdy čeští řidiči mohli nad postihy za dopravní prohřešky spáchané v zahraničí v podstatě mávnout rukou, jsou dávno pryč. Dnes totiž existuje velká šance, že si vás "najdou" i po navrátu do České republiky. Oznámení o pokutě vám přitom může přijít i po několika měsících. A co je mnohem důležitější, pokutu můžete dostat i za naprostou banalitu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení