Lidí, kteří se snaží si nějakým způsobem přivydělat tím, že spálí, rozbijí nebo nechají ukrást svůj vlastní majetek, stále přibývá. V uplynulé první třetině letošního roku likvidátoři a detektivové České pojišťovny a. s. odhalili v Libereckém kraji čtrnáct pojistných podvodů za více než deset milionů korun. To představuje více než deset procent podvodů v celé České republice.

„Vloni naši detektivové odhalili ve stejném období o sedmdesát procent pojistných podvodů méně než letos,“ uvedl Václav Bálek, tiskový mluvčí České pojišťovny a. s..

Podle něj řešili pracovníci pojišťovny na Liberecku podstatnou část podvodů. Více jich pak bylo jen v Jihočeském a Středočeském kraji a samozřejmě v hlavním městě Praze.

Oproti tomu nejvzornější byli lidé na Vysočině a v kraji Královéhradeckém. Tímto se potvrdily odhady a obavy odborníků, kteří očekávali nárůst pojistných podvodů v souvislosti s ekonomickou krizí, která řádí po celém světě.

Nejčastější způsob? Dopravní nehoda

„Jako každoročně se více než polovina pojistných podvodů týkala automobilů a motorek s jejich fingovanými a upravovanými nehodami a krádežemi,“ vysvětlil tiskový mluvčí Václav Bálek.

Dalším faktorem, který podle Václava Bálka zvýšil počet odhalených pojistných podvodů je unikátní systém České pojišťovny, Virtual Crash. Pomocí něj mohou odborníci přesně vymodelovat dopravní nehodu, a tak zjistit, jestli si postižený vymýšlí, a nebo mluví pravdu.
Jeden z případů, kdy se někdo chtěl obohatit na České pojišťovně, se odehrál v průběhu prvních třech měsíců v Liberci.

„Ve velkém“ zde podváděl majitel jednoho servisu s autoskly. Za dva tisíce korun kupoval od lidí údaje, týkající se jak údajných viníků, tak i jejich automobilů. Všem tvrdil, že jde o „přátelskou výpomoc“ pro kamaráda.

Jenomže s jídlem rostla chuť, a tak on i jeho oběti nevěděli, kdy přestat. To už se však celou věcí zabývali také detektivové České pojišťovny.

Ránu pod pás v podobě klíčového svědka nakonec pak podvodnému majiteli autoservisu zasadil jeden řidič, který si od něj nechal zaplatit za své údaje. Majitel servisu mu však peníze nedokázal dodat v termínu, který měli předem domluvený, a tak ho muž nekompromisně udal.

Martin Šolc