Podobných hovorů, ze kterých i po půl roce mrazí, přijali na tísňové lince 112 během nejhoršího náporu povodně celkem 4 427. Za celý rok to bylo 10 005, povodně tak tvořily téměř polovinu ohlášených skutečných událostí. „Počet hovorů na linky stoupl během povodní několikanásobně, přesto se nám všechny hovory podařilo ihned odbavit,“ okomentoval mluvčí hasičského sboru Radek Kislinger.

Ovšem srpnová čísla jsou vpravdě extrémní. V ostatních měsících se počet telefonátů pohybuje v řádu stovek. „Zatímco 7. srpna, kdy byla situace ohledně povodní nejhorší, bylo odbaveno 2 510 hovorů, tak například za celý únor to bylo 602,“ podotkla mluvčí krajských hasičů Iva Michalíčková. Za jediný den tak na „sto dvanáctce“ odbavili tolik hovorů, jako za čtyři únorové měsíce!

Za celý rok ale bylo číslo 112 v Libereckém kraji vytočeno v celkem 146 799 případech. „Tak velké číslo je ovlivněno jakýmkoli vytočením linky, které se automaticky zaznamená do systému. Velký počet volání ani operátorky nestačí přijmout, protože jsou ihned po navolení čísla volajícím ukončena, ať už z důvodu omylu nebo z legrace,“ vysvětlila vysoké číslo Michalíčková.

A právě zneužívání linky je podle hasičů obrovským problémem. „Naše operátorky se setkávají s velkým počtem planých, zlomyslných a velmi často i vulgárních volání. Jedná se také o volání z legrace, omyly, nechtěně vytočená čísla z důvodu nezablokované klávesnice mobilu nebo čísla vytočená dětmi při hře,“ vypočetla mluvčí.

Přitom za blokování tísňové linky hrozí pokuta až dvacet tisíc korun. Její zneužívání je trestné.

Luboš Vrabec