Taková jsou fakta a každoroční statistiky hovoří neúprosnými čísly. Jen za loňský rok zmizelo v Královéhradeckém kraji 439 kol, v Libereckém 241.
„Je smutným faktem, že 80 až 90 procent ukradených kol se majitelům nikdy nevrátí. A částka vyplacená za ukradená kola meziročně narůstá," uvedl Jan Šepek, ředitel odboru pojištění majetku ČSOB.
Bez zámku i dozoru
„Na Trutnovsku přišlo v roce 2012 o bicykl 74 lidí, z toho deseti se vrátil zpět. Letos se zatím ztratilo 26 kol, najít se podařilo čtyři. Číslo je to podobné jako za stejné období roku loňského, kdy bylo nahlášeno 23 krádeží," zapátral ve statistikách policejní mluvčí Udo Ertner.
Nejčastější příčinou je ponechání nezabezpečeného kola na veřejně přístupném místě. „Většinou na chodbách domů, ve společných prostorách sklepů nebo před restaurací či obchodem," říká Udo Ertner. Ani plaňkové sklepy mnoha obytných domů neposkytují příliš velké bezpečí. „Tady už jde ale o zabezpečenou místnost. I když to není úplně dokonalé, přeci jen zloděj musí překonat nějakou překážku. Hrozí, že ho někdo uslyší, zvažuje, zda se mu vyplatí riskovat. Ale je faktem, že k vloupáním do sklepů dochází často," dodává policejní mluvčí.
Vypátrat zmizelé kolo je pak složité, podobně jako zmizelé lyže, či snowboardy.
Prázdninové riziko
„Nejrizikovějšími měsíci, tedy obdobími v roce, kdy máme hlášeno nejvíce pojistných událostí, jsou vždy červenec, srpen a září," doplnil Jan Šepek.
Zabezpečit kolo tak, aby nešlo ukrást asi nejde. To by jste se od něho nemohli hnout. Ale je třeba být obezřetný a snažit se případnému zloději cestu k lupu co nejvíce ztížit.
„Základním prostředkem ochrany je zámek. V podstatě jakýkoliv. Profíka který jde najisto, neodradí žádný, ale pro náhodného zloděje, který chce jen využít momentální příležitost, je to překážka. A například před prodejnou, restaurací či úřadem většinou dostatečná," říká Martin Skála, majitel trutnovského obchodu Prolog Bike.
Důležitá je délka zámku, resp. lanka či řetízku. „Čím delší, tím lepší. V ideálním případě je dobré proplést ho rámem i oběma koly. Pokud bicykl uzamknete jen za přední kolo, lehce se může stát, že tam zůstane právě jen to," dodává Martin Skála.
Dalším problémem jsou kola na střechách aut. Lepší nosiče sice zámky mají, jejich ochranná funkce je však spíš symbolická. „Na to určitě nelze spoléhat. Ideální je koupit dlouhé pogumované ocelové lanko, proplést ho mezi kola, příčníky i hagusy a spojit pořádným zámkem. Je to funkční a už na pohled ta změť sama o sobě je pro zloděje odrazující," podělil se o zkušenosti Martin Skála.
Cenové rozpětí zámků je velmi široké. Začíná zhruba od šedesáti korun, lze však zaplatit i tisíc a více.
Kolik kol se ztratilo
Královéhradecký kraj:
2011 – 462, 2012 – 439
Liberecký kraj:
2011 – 205, 2012 – 241
Trutnovsko:
2012 – 74, 2013 – dosud 26
Česká republika:
2011 – 7396, 2012 – 7746
Nejvíce lidí hlásilo krádež v Praze a v Moravskoslezském kraji. Jen v těchto dvou destinacích se loni ztratilo necelých tři tisíce kol.