Jedinou slabou útěchou této statistiky může být jen fakt, že stejnou bilanci vydala loni inspekce již v polovině června.
Smutný pětiletý cyklus
V letošním roce eviduje Drážní inspekce v porovnání s předchozími lety pokles počtu střetů vlaku s osobou i nižší počet usmrcených při těchto nehodách. Stým usmrceným v letošním roce se stal mladší muž, který utrpěl 21. července nad ránem smrtelná zranění při střetu s dosud nezjištěným vlakem ve stanici Doubravice nad Svitavou, která se nalézá jen kousek za hranicí Pardubického kraje.
Podle informací Drážní inspekce došlo ke střetu v prostoru veřejnosti nepřístupném. „V Královéhradeckém kraji jsme od začátku roku řešili šestnáct nehod. Zemřelo při nich osm lidí a pět jich bylo lehce zraněno," řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal s tím, že inspekce rozděluje nehody na střet vlaku s osobou a střetnutí na železničním přejezdu.
„Na železničních přejezdech letos v Královéhradeckém kraji zemřeli čtyři lidé," doplnil předchozí údaj Martin Drápal. O dva usmrcené víc hlásí Pardubický kraj, kde střet s vlakem nepřežilo deset lidí. „Z toho dva na železničním přejezdu," uvedl mluvčí.
Při pohledu na statistiku posledních pěti let se ukazuje, že takřka totožný počet lidí zemřel na železnici i v roce 2008, tehdy jich bylo dohromady devatenáct.
Nejklidnějším půlrokem se pak může „pochlubit" rok 2009, kdy na východočeských železnicích zemřelo „pouze" osm lidí.
„Ve většině případů dochází k těmto nehodám na místech, která jsou ze zákona veřejnosti nepřístupná. Lidé si často plně neuvědomují, jaké nebezpečí jim na železnici hrozí, pokud nebudou dodržovat platné předpisy, a riskují svůj život nezodpovědným chováním," řekl mluvčí Martin Drápal a dodal, že Drážní inspekce neustále upozorňuje na nebezpečí, které vzniká v souvislosti s pohybem v blízkosti železnice.
Souprava na místě nezastaví
„Zastavit mnohatunové kolosy na několika málo metrech je nemožné. Brzdná dráha vlaku může být až jeden kilometr a rozpoznat osobu na takovou vzdálenost je pro strojvedoucí i za ideálních podmínek téměř nemožné," uvedl Drápal a vyjmenoval několik lidem nezapovězených míst na dráze: „Všechna místa na dráze a v jejím obvodu jsou veřejnosti nepřístupná. Výjimkou jsou například veřejně přístupné komunikace v obvodu dráhy či plochy vzdálené nejméně 2,5 metru od osy krajní koleje."
Nehody na východočeské železnici v první polovině roku
Nehody na železnici od 1. 1. do 20. 7.
Pardubický kraj
(rok nehod usmrcených lehce zraněných zraněných těžce):
2008 9 (5)* 8 (0) 1 (0) 0 (1)
2009 6 (2) 4 (0) 0 (0) 2 (0)
2010 7 (10) 6 (4) 0 (1) 1 (2)
2011 9 (5) 9 (0) 0 (0) 0 (1)
2012 10 (5) 8 (2) 0 (0) 2 (0)
Královéhradecký kraj
(rok nehod usmrcených lehce zraněných zraněných těžce):
2008 10 (5) 10 (1) 0 (2) 0 (1)
2009 4 (12) 3 (1) 1 (1) 0 (3)
2010 4 (8) 3 (2) 0 (1) 1 (0)
2011 4 (6) 2 (1) 0 (0) 2 (0)
2012 5 (11) 4 (4) 1 (4) 0 (0)
* číslo v závorce udává nehody na přejezdech