„Její cena se zvýšila průměrně o 41 procent, na 159,50 korun za kilogram,“ říká obchodní ředitel společnosti Česká distribuční Jaroslav Staněk. Společnost, která je největším distributorem letáků v zemi, analyzuje data o akčních cenách. Zdražení „grilovacího“ masa je letos markantní.

Meziročně citelně podražilo i hovězí maso. Konkrétně cena za kilogram hovězí plece se pohybuje v průměru za zhruba 256 korun. To je oproti loňskému roku o dvě pětiny více. „Naopak u kuřecího masa k natolik výraznému zdražení nedošlo. Kuřecí prsa jsou meziročně dražší o 16 procent, při nákupu kilogramu celého kuřete nebo stejného množství kuřecích stehen dokonce zákazníci ušetří v jednotkách korun,“ podotýká Staněk.

Mouka. Pro kuchaře i pekaře jedna z nejdůležitějších surovin. Právě té se inflace dotkla výrazně, ve srovnání s předchozím rokem zdražila o 79 procent.
Rekordní inflace v ČR: Raketově zdražily mouka, máslo, uhlí i další položky

Kdo chce nakoupit výhodně, musí hledat. Kvůli vysoké konkurenci řetězců totiž obchodníci stále nabízejí akční ceny. „Průměrná sleva letos dosahuje 21 procent, takže díky letákům ušetří domácnosti pětinu výdajů,“ poukazuje Staněk. Z analýzy České distribuční, dceřiné společnosti Vltava Labe Media dále vyplynulo, že potravinové řetězce zlevňují v různých časových intervalech 78 procent sledovaného zboží. Na některé položky se tak vyplatí cíleně počkat.

Kvalitnější Amerika   

Oblibu trávit teplé večery s rodinou u rozehřátého krbu potvrzují i prodejci grilů a příslušenství. Zájem ovšem není tak veliký, jako v předchozích dvou letech, kdy kvůli pandemickým omezením, lidé seděli povinně doma.

„Z našich datových analýz vyplývá, že obratově nejsilnější měsíc za grily je květen. Poptávka je vždy závislá na počasí na hezkém počasí, takže můžeme říct, že v těchto dnech jsme na vrcholu sezony. Nicméně za prvních pět měsíců letošního roku zaznamenaly grily na internetu propad prodejů, a to v porovnáním s loňským silným rokem,“ říká šéf datových analytiků nákupního rádce Heureka Michal Buzek.

Ilustrační snímek
Kdo mohl, zdražil, někteří končí. Pekaři balancují na hraně přežití

A právě teplé květnové počasí se projevilo na prodeji grilů nejvíce. Potvrzuje to i největší tuzemský prodejce Mountfield. „Pokračuje loňský trend, kdy zákazníci vyhledávají spíše kvalitnější, značkové modely, kde mají záruku bezproblémového provozu a dlouhé životnosti. Na trhu vyhrávají například americké značky nad asijskými," říká mluvčí řetězce Kateřina Böhmová. Největší zájem je stále o plynové grily. 

Nesolte to!

Češi sice patří mezi příznivce letních grilovaček, ovšem chuťový zážitek z pokrmů připravených jinak než na pánvičce či v troubě si velmi často kazí zažitými chybami. Jednou z nich je nejen špatně rozehřátý gril, ale i solení masa. To by mělo vždy probíhat ve fázi přípravy pokrmu, nikoliv po grilování.

Strach z příliš drahého pečiva zřejmě některé lidi přiměl k nadměrným nákupům surovin, které slouží k domácímu pečení
Šest balíčků mouky, a dost. Obchody omezují prodeje surovin na pečení

„Nešvarem jsou i kupované marinády. Obsahují hodně soli, a ještě jsou zbytečně drahé. Výrobu doma přitom zvládne každý. Stačí olivový olej, pepř, sůl a bylinky. Ty je vhodné, pokud možno nekrájet, ale naopak umisťovat v celku. Krásně provoní maso. Na gril je pak již s masem nedáváme,“ dodává majitel Bistra u Chameleona a zároveň kuchař známý z pořadu MasterChef Jan Šulc z Rakovníka.