Není zdaleka sám, komu nemocenská nebo dávky v hmotné nouzi nutné k uspokojení alespoň nejzákladnějších potřeb chodí pozdě. Problémy potvrdila i sociální pracovnice Eva Barvínková působící v pražském nízkoprahovém denním centru pro lidi bez domova U Bulhara, provozovaném společností Naděje. „Setkáváme se s tím úplně běžně,“ sdělila Deníku.

Sněmovna v úterý schválila poskytnutí mimořádného příspěvku ve výši pět tisíc korun na každé nezletilé dítě, a to včetně potomků, kteří se narodí do konce letošního roku.
Jednorázový příspěvek na dítě: Kdo může požádat o pět tisíc, jaká jsou kritéria

Stejné zkušenosti mají i v organizaci „Jako doma“ pracující se ženami bez domova. „Je to dlouhodobý problém a pro příjemce přináší komplikace, například neschopnost včas platit nájem,“ uvedla pro Deník tamní pracovnice Veronika Dudková.

Hmotná nouze

Na pobočkách Úřadu práce vyplácejí kupříkladu zmíněné dávky v hmotné nouzi, pod které spadá příspěvek na živobytí, doplatek na bydlení a mimořádná okamžitá pomoc. První dvě dávky člověku mají přijít v měsíci, za který mu náleží, mimořádná okamžitá pomoc má být vyplacena neprodleně.

Mluvčí ministerstva práce a sociálních věcí Jakub Augusta na dotaz Deníku připustil, že k individuálním posunům výplat dochází. Je to ale podle něj například tím, že lidé nedodají všechny potřebné podklady. „Úřad pak musí klienta vyzývat k dodatečnému doložení některých skutečností,“ vysvětlil pro Deník.

Podle Dudkové je ale jednou z příčin i dlouhodobá přetíženost úředníků. „Navíc jsou nedostatečně odměňováni,“ řekla Dudková. Průměrný výdělek úředníků je sice přes třicet tisíc korun hrubého, předseda Odborového svazu státních orgánů a organizací Pavel Bednář ale nedávno upozornil, že řada z nich si vydělá jen kolem dvaceti tisíc hrubého.

Ilustrační foto
Kolikrát týdně se mohu osprchovat? Postiženým lidem chybějí peníze i asistenti

Případné problémy s vyřizováním žádostí o dávky je podle mluvčího MPSV možné řešit. Mluvčí Úřadu práce ČR Kateřina Beránková upřesnila, že když má člověk za prokázané, že doložil vše potřebné a dávka včas nedorazila, může se obrátit na vedoucího daného útvaru nebo ředitele kontaktního pracoviště. Ten záležitost prošetří, úředníci vše zpracují a dávky vyplatí i zpětně.

Beránková apeluje na lidi, aby maximálně využívali elektronickou formu komunikace. „Podklady pro vyhodnocení nároku na dávky je možné zaslat například přes Identitu občana. Mimo jiné bankovní identitu či Mobilní klíč eGovernmentu, který si zájemci nově mohou zřídit na všech krajských pobočkách Úřadu práce ČR, u přepážek označených logem Czech POINT,“ popsala. Chudí lidé, kteří pravděpodobně přístup k internetu nemají, se mohou též obracet na bezplatné call centrum.

Nemocenská

 Nemocenskou vyplácí příslušná okresní správa sociálního zabezpečení. „A to nejpozději do třiceti dnů ode dne, kdy obdrží veškeré řádně vyplněné podklady od zaměstnavatele,“ uvedla pro Deník mluvčí České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) Jitka Drmolová. Naprostá většina dávek nemocenského je však podle ní zúřadována podstatně dříve.

Deník uspořádal v spolupráci s hejtmanem Libereckého kraje Martinem Půtou debatu na téma nájemní bydlení.
Vlastní byt je pro mnohé nedosažitelný. Pomoci mohou družstva i bytový fond měst

„Aktuálně je kolem devadesáti procent těchto dávek zpracováváno do deseti dnů,“ uvedla. I Drmolová připustila, že nemocenská včas dorazit nemusí. V případě, že ji člověk neobdrží do měsíce, doporučuje mu vyplnit kontaktní formulář umístěný na webu ČSSZ. Možné je i obrátit se na call centrum či příslušnou okresní správu sociálního zabezpečení.

Kde hledat pomoc, když dávky nepřijdou včas

Identita občana – možnost komunikace s Úřadem práce ČR
• Call centrum Úřadu práce ČR (bezplatná linka): 800 779 900, e-mail: callcentrum@uradprace.cz
Žádost o prověření nevyplacené dávky nemocenského pojištění
• Call centrum ČSSZ (bezplatná linka): 800 050 248