Zranění či úmrtí způsobená „letícími věcmi“ či špatně ukotveným zádržným zařízením patří mezi ty nejzbytečnější.  „Vzpomínám si na zásah, kdy dítě sice sedělo v sedačce, ale ta nebyla pořádně ukotvená. Došlo k čelnímu nárazu, bylo to neštěstí,“ říká lékař a ředitel Asociace zdravotnických záchranných služeb ČR Marek Slabý.

Nebezpečí spojené s volně se povalujícími předměty v autě si uvědomuje málokdo. Stačí nahlédnout přes okénko do odstavených aut na parkovištích. Na sedadlech či na platě za zadními sedačkami najdete odložené lahve s pitím, svačinu, nákup, dětské hračky, ale také tablety, tašky s notebooky či batohy.

Tragická nehoda u Batelova
Stromy jako postrach řidičů. V zimě střetů s nimi přibývá, následky jsou fatální

„Pro posádku automobilu jsou nezajištěné předměty i při malé rychlosti rizikem. Po nárazu budou totiž létat interiérem vozu a mohou způsobit vážná zranění,“ vysvětluje vedoucí vývoje bezpečnosti ve společnosti Škoda Auto Radek Urbiš.

Zároveň připomíná, že je vhodné předměty umisťovat do přihrádek k tomu určených, objemnější náklad by měl být vždy v kufru. „Při přepravě těžšího nákladu je vhodné předměty zapnout na zadních sedadlech bezpečnostní pásy. Dalším vhodným bezpečnostním prvkem je síť mezi prostorem zavazadlového prostoru a kabinou pro cestující,“ poznamenává Urbiš.

Zdroj: se svolením BESIP

I lehké předměty při čelním nárazu „získávají“ vlivem fyzikálních zákonů na váze a s nadsázkou řečeno se stávají potenciálními vražednými zbraněmi.

Třeba jedenapůl litrová PET lahev s vodou se při nárazu v rychlosti 50 km/hod bude chovat jako by vážila přes 20 kilogramů. Při jízdě po dálnici předepsanou „stotřicítkou“ už to bude jako pytel brambor, tedy zhruba 50 kilogramů. Rizikový je i mobilní telefon vážící zhruba 150 gramů. Při nárazu v padesátce se jeho hmotnost „zvýší“ na dva kilogramy.

Obyčejná láhev s vodou může způsobit rozsáhlý požár
Stačí nestřežený okamžik a vůz shoří jak krabička od sirek. Důvod? Láhev s vodou

Nebezpečím nejsou jen věci položené v autě. „Problémem může být i notebook na klíně, a to ve chvíli, kdy vystřelí rychlostí až 300 km/hod airbag,“ podotýká expert na bezpečnost v dopravě a předseda Platformy Vize 0 Roman Budský.

Pozor na lyže

Obezřetní by měli být řidiči i při přepravě lyží. Někteří je totiž lehkovážně umisťují do auta spolu s hůlkami a lyžařskými boty. „Perličkou je svázání takzvaným gumicukem. Ten může v případě nárazu působit jako tětiva u luku. Lyže se tak může proměnit v ocelový oštěp letící kabinou. Nemusí vážně zranit jen členy výpravy, ale i vylétnout z auta,“ varuje za ÚAMK Igor Sirota.

Již dávno neplatí, že největšími hazardéry s životem za řídítky motocyklů jsou čerství držitelé řidičského oprávnění
Nejproblematičtější motorkáři? Mladé a nezkušené přeskočili čtyřicátníci

Vyrazit do hor se špatně ukotvenými lyžemi se ani nevyplácí. Zatímco v České republice se pokuta může vyšplhat až na dva tisíce korun, v sousedním Rakousku, kam čeští lyžaři rádi vyjíždějí, už tak tolerantní policisté nejsou. V extrémním případě mohou dělit pokutu až pět tisíc eur, tedy 120 tisíc korun.

„Lyže se smí přepravovat v autě, některá k tomu mají i speciální tunel uprostřed zadní sedačky. Je nutné ale mít lyže a hůlky svázané pevně k sobě. Zároveň musí být tento balík ukotven k nepohyblivým částem vozu na dvou místech. V kufru bývají na to speciální kovová oka, v prostoru kabiny doporučujeme upevnit ke konstrukci pod sedadly,“ upřesňuje Sirota. Ideální je převážet lyže v homologovaných střešních boxech.