„Textil je o hluku, prachu a dřině. To je prostě rozdíl," říká například majitel Juty Jiří Hlavatý, který se přitom snaží platy zaměstnanců pravidelně zvyšovat.
Kvasinská pobočka Škody Auto je nejrychleji se rozvíjejícím závodem v české společnosti. Masivně nabírá zaměstnance do tamní průmyslové zóny a sváží je z celého kraje. Nabízí nadstandardní mzdy a benefity. Nové autobusové linky do Kvasin od nového roku míří také například ze Dvora Králové nad Labem nebo z Červeného Kostelce.
ODLIV ZAMĚSTNANCŮ?
Tato situace nenechává spát mnohé podkrkonošské podniky. Začínají se totiž obávat odlivu vlastních zaměstnanců a nedostatku pracovních sil.
Automobilka láká. Firmy v okolí se bojí
Nedostatek lidí v krajním případě může vést až k omezení výroby. Firmy se proto snaží reagovat.
„Podstata práce je jiná u nás a v automobilovém průmyslu. Snažíme se zaměstnance udržet, nabízíme jim výhodnější podmínky než měli. Textilní průmysl je ale hodně o těžké dřině, hluku, prachu nebo práci ve vysokých teplotách. Lidé na to jsou sice zvyklí, chápu však, že pokukují po jiných nabídkách. Úkolem nás ve vedení je připravit takové prostředí a podmínky, aby nenutily naše zaměstnance uvažovat o změně povolání," řekl Jiří Hlavatý, majitel firmy Juta ze Dvora Králové a jeden z největších zaměstnavatelů v Podkrkonoší.
KRAJ ZŘÍDIL PŘÍMÉ LINKY
Ze Dvora Králové denně vyrážejí autobusy, které vozí pracovníky na trojsměnný provoz do Kvasin. Fabrika se podílí na finanční kompenzaci ztrátových linek, které zřizuje kraj. Aktuálně v Kvasinách pracuje více než 4000 lidí, další mají během pokračujících náborů přibývat. Dvůr Králové je přitom od Kvasin vzdálený zhruba 50 kilometrů.
„Žádný odchod kvůli této pracovní příležitosti od nás z firmy neevidujeme. Pochopitelně jsem ale o těchto náborech slyšel. Určité obavy z odlivu zaměstnanců proto máme," přiznává Jakub Šrámek, ředitel společnosti Carla ze Dvora Králové. Český výrobce čokolády zaměstnává ve Dvoře Králové 160 lidí.
Přímo ve Dvoře Králové má navíc díky společnosti Karsit Automotive vzniknout do dvou let další továrna. Zaměstnání tu na různých pozicích najdou další tři stovky lidí.
PLATY I PODMÍNKY
„Snažíme se, aby se našim lidem nevyplatilo do Kvasin dojíždět, pokud by o tom začali uvažovat. Je mi ale jasné, že musíme zaměstnance pořádně zaplatit, abychom je udrželi," neskrývá Jiří Hlavatý.
„Měl jsem jednání s řediteli všech čtrnácti našich závodů. Řekl jsem jim, že budu považovat v uvozovkách za trestný čin, pokud nám schopní zaměstnanci začnou odcházet. Jsme natolik silná firma, že bychom si tohle rozhodně neměli dovolit. Musíme usilovat o spokojenost zaměstnanců, aby od nás nechtěli pryč," staví si před sebe náročný úkol. „Jiná věc je, pokud někdo zjistí, že práce v textilnictví ho nebaví," má jasno Hlavatý.
„O vzniku přímých linek ze Dvora Králové vím. Ale věřím, že nás se to nedotkne," říká Ladislav Jirčík, výrobní ředitel společnosti Beas, které patří například pekárna v Choustníkově Hradišti. „Už nyní je pro nás situace s lidmi obtížná. Pociťujeme nedostatek především kvalifikovaných zájemců. Tak málo pracovní síly, jako v současné době, nepamatuji. Kvalitní lidé se shání velmi špatně," dodává Jirčík s tím, že v pekárně pracuje asi 90 zaměstnanců.