Jaký význam má v naší stravě avokádo a jak se dá připravovat?
Avokádo je ovoce, které pochází z jihoamerických tropů, odkud se rozšířilo do Austrálie a Indie a v 17. století do Evropy. Roste na stromech střední výšky s hustými korunami. Plody jsou velké zelené, lesklé, hruškovitého tvaru a často hrbolaté. Každý obsahuje obrovskou pecku a pod kožovitou slupkou malé množství zelenožluté dužniny.

Avokádo obsahuje až 30% organických tuků, dále je velmi bohaté na vitamíny A, B1 thiamin, B2, B3, C. Z minerálů obsahuje železo, vápník, fosfor a draslík. Doporučuje se při kardiovaskulárních problémech, nemocech nervového systému, k regeneraci jater poškozených žloutenkou, těhotným ženám pro zdravý vývoj plodu i dětem. Při nákupu vybíráme pouze tvrdé a zdravé plody, které doma necháme při teplotě vyšší než 10°C dozrát, což trvá minimálně tři dny. Je možné je také vložit do papírového sáčku, což dozrání urychlí. Avokádo by nemělo být skladováno při nižší teplotě než 10°C. Před zpracováním plody avokáda omyjeme, poté podélně rozkrojíme a opatrně vyjmeme pecku. Lžící vydlabeme dužninu, kterou ihned zakapeme citronem, aby nám nezešedla a nezhořkla. Z vydlabané dužniny můžeme připravit skvělé předkrmy, pomazánky, pasty a dresinky do listových salátů, a to i v kombinaci s tropickým ovocem. Já sám avokádo vřele doporučuji, rád jej konzumuji v různých podobách, doma jsme jej přidávali i do těsta při výrobě domácího chleba. Závěrem bych vám rád představil svůj vlastní recept na přípravu avokádové polévky, kterou podáváme za studena.

Recept pro 4 osoby:
2 ks avokáda, 1 lžíce citronové šťávy, 1 stroužek česneku, 1 středně velká cibule šalotka, 1 malá mrkev, 50g celeru, ½ čerstvé feferonky, 120 g předvařených a oloupaných krevet, sůl, špetka bílého pepře, 200 g smetany ke šlehání, 60g másla

Cibulku, mrkev a celer si nakrájíme na malé kostičky a dáme do hrnce na rozehřáté máslo restovat na mírném ohni tak, aby nám cibulka jen zesklovatěla, přidáme na kousky nakrájený oloupaný česnek, feferonku a chvilku ještě zpěníme se zeleninou. Zalijeme trochou vody a povaříme, osolíme, opepříme a vše rozmixujeme, přidáme smetanu a necháme přejít varem. Dáme vychladit, přidáme avokádo pokapané citronovou šťávou a ještě jednou rozmixujeme. Nakonec dáme na drobno nasekaný čerstvý koriandr a vše promícháme. Polévku podáváme v hlubokém talíři, ozdobíme krevetkami a snítkem čerstvé petrželky a pažitky. Teď už vám jen popřeji příjemný chuťový zážitek obohacený o trochu zdravé exotiky.

Další otázky můžete posílat na adresu jana.mudrova@denik.cz.