Takzvanou severní variantu komunikace, proti níž protestuje množství obcí v Českém ráji a občanská sdružení, totiž vedení Libereckého kraje již otevřeně podporuje. A v ruce má nejenom doporučující Studii účelnosti a proveditelnosti od firmy Valbek, ale i oponentský posudek katedry dopravních staveb ČVUT Praha, který se k závěrům studie přiklání.

„Ačkoliv byly provedeny desítky studií, oponentur a veřejných projednávání, vykrystalizoval severní koridor jako jediné možné a odpovědné řešení,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp. Rada kraje koncem loňského roku doporučila zastupitelstvu, aby severní variantu R 35 přijalo jako koridor, jímž se má vláda při plánování stavby zabývat.

Liberecká kraj měl konečné stanovisko k R 35 vyřknout ještě před koncem loňského roku, schválení severní varianty bylo však z prosincového jednání zastupitelů staženo.

Teoreticky jsou ve hře ještě další dvě varianty komunikace, takzvaná jižní, jejíž část vede Středočeským krajem přes Mnichovo Hradiště a přibližuje se k Jičínu od Sobotky, a superseverní, která od Rádelského Mlýna uhýbá k Rychnovu u Jablonce a dále přetíná údolí Jizery mezi Železným Brodem a Semily.
„Jižní varianta nic neřeší, vůbec se nedotýká Libereckého kraje, navíc prochází chráněnou krajinnou oblastí,“ tvrdí hejtman Libereckého kraje Stanislav Eichler. Takzvaná superseverní varianta zase vychází ze všech tří nejdráže a byla by stavebně nejkomplikovanější. Navíc se proti ní podobně jako proti severní variantě zvedla vlna odporu mezi obcemi na trase. Nikdo nechce dálnici u vlastního domu.

„Samozřejmě, všechny varianty budou mít své odpůrce,“ podotýká Eichler. A poukazuje na nepříjemnou situaci lidí, kteří bydlí poblíž stávající přetížené spojnice I/ 35 mezi Turnovem a Jičínem. Těm by odklonění tranzitu ulevilo od tisíců aut denně.

Paradoxně mnoho obcí v okolí I/ 35 s výjimkou Karlovic vstoupilo do koalice S. O. S. Český ráj, která sdružuje odpůrce severní varianty R 35. Protestující obce svá území před několika lety proti stavbě rychlostní komunikace uzamkly takzvanými stavebními uzávěrami, které mohou prolomit jenom zastupitelstva oněch obcí.

Pokud Liberecký kraj doporučí vládě jako nejschůdnější variantu dálnice tu severní, vytáhnou protidálniční aktivisté znovu do boje. „Případné schválení severní varianty zastupitelstvem krajem nebude nic znamenat. Při dalším řízení narazí na naše žaloby a stavební uzávěry,“ nechala se slyšet odpůrkyně severní varianty Martina Pokorná, místopředsedkyně Strany Zelených.

Jakmile ovšem kraj doporučí severní variantu R 35, šance na jiné řešení padají.