„Odvolací řízení je rozsáhlé. V dalším kroku plánujeme do 10. června podat odvolání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozhodli jsme se zvolit tento postup, neboť jsme přesvědčeni, že naše nabídka je po všech stránkách plně konkurenceschopná a předložené reference naplňují požadavky projektu D11,“ řekla mluvčí Budimexu Diana Zyglewská.

ÚOHS tak bude v krátké době řešit druhou stížnost kvůli D11 u Trutnova. S tou první uspělo sdružení vedené firmou MI Roads, když napadlo vítězství Budimexu v tendru na stavbu dálnice. ÚOHS na začátku dubna zrušil rozhodnutí ŘSD o vítězi výběrového řízení. Nyní se na něj obrací Budimex, když se brání proti vyloučení.

Antimonopolní úřad okomentoval dubnový verdikt takto: „Zadavatel (ŘSD) pochybil, když vybral k uzavření smlouvy dodavatele Budimex SA, ačkoliv nabídka tohoto dodavatele nesplnila podmínku technické kvalifikace na doložení požadovaného referenčního plnění týkajícího se novostavby tunelu.“

Budimex se odvolává k antimonopolnímu úřadu v Brně poté, co ŘSD ve středu zamítlo jeho námitky proti vyloučení z tendru. Budimex nabídl v tendru nejnižší cenu 11,352 miliardy korun a původně byl vyhlášen vítězem soutěže.

Ředitelství silnic a dálnic zdůvodňovalo vyloučení Budimexu z tendru nedodáním požadovaných podkladů o zkušenostech polské firmy s výstavbou tunelů. Rozhodnutí ŘSD navázalo na verdikt Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, k němuž se odvolali další účastníci tendru v čele se společností MI Roads ze Skupiny Metrostav.

„Rozhodli jsme se plnohodnotně respektovat rozhodnutí ÚOHS jako arbitra hospodářských soutěží v České republice, byť zvrátil naše původní rozhodnutí, kdy jsme vybrali firmu Budimex jako zhotovitele stavby. Budimex nedoložil reference, které jsme po něm požadovali po rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ vysvětloval Mátl vyřazení vítězné firmy.

„Úřad pro ochranu hospodářské soutěže de facto svým rozhodnutím řekl, že jsme měli společnost Budimex vyloučit. My jsme ještě dali Budimexu další šanci, aby doložil to, co jim bylo vytýkáno v rozhodnutí ÚOHS, abychom mohli plnohodnotně potvrdit výběr této společnosti jako zhotovitele D11. To se jim nepodařilo a nám nezbylo nic jiného, než takto reagovat a po dvou neúspěšných výzvách o doložení společnost Budimex vyloučit,“ upřesnil šéf ŘSD Radek Mátl.

Na trase z Trutnova do Královce se budou stavět dva půlkilometrové tunely. Bude to jeden z klíčových a nejsložitějších prvků nové dálnice. ŘSD proto požadovalo od polské firmy dodatečné podklady. Takový úsek dálnice, v kopcovitém terénu, s dvěma tunely a 28 velkými mosty, se v Česku ještě nestavěl.

MI Roads a další české, slovenské a maďarské firmy z jejich společného sdružení tak jsou znovu ve hře o zakázku za více než 11 miliard korun. „O zakázku máme samozřejmě stále zájem a v případě našeho výběru jsme připraveni zahájit ihned práce,“ řekl Deníku mluvčí firmy MI Roads Michal Jurman.

Mohlo by vás také zajímat: Trutnovští sundali draka z radnice, chystají ho na cestu do Brna

Sundání trutnovského draka z radnice před cestou do Brna. | Video: Pavel Cajthaml