Poláci povolávají do bitvy právníky. „Budimex bude i nadále obhajovat platnost dokumentů předložených ve výběrovém řízení. Jsme odhodláni využít všech dostupných právních cest k jejich obraně," řekla Deníku Diana Zyglewská, mluvčí společnosti Budimex.

Poslední možností polské firmy u českých úřadů je podání rozkladu k předsedovi ÚOHS Petru Mlsnovi. Pokud ho zamítne, lze předpokládat, že Budimex se obrátí na soud. ŘSD tak zatím musí vyčkávat, jak se situace vyvine. Ve vzduchu proto stále visí termín zahájení stavby. Není jasné, kdy se začne. Dálnice u Trutnova se přitom měla stavět už devět měsíců.

„Jakmile bude situace podle legislativy vyjasněná, podepíšeme smlouvu s vyhlášeným platným vítězem a bezodkladně zahájíme stavbu,“ vyjádřil se Deníku mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Tímto vítězem tendru je česko-slovensko-maďarské sdružení stavebních firem MI Roads, Doprastav, Metrostav TBR, Subterra a Duna Aszfalt. Ve výběrovém řízení nabídlo cenu 11,71 miliardy korun bez DPH, která byla po Budimexu druhá nejvyšší. Firmy MI Roads, Metrostav TBR a Subterra patří do koncernu Skupina Metrostav. Budimex postavil v minulosti v Krkonoších několik ikonických staveb, v Polsku aktuálně uspěl v tendru na stavbu nejdelšího železničního tunelu.

Původní tendr na stavbu D11 u Trutnova vyhrál Budimex s částkou 11,352 miliardy Kč. ŘSD ho ale vyloučilo po stížnostech MI Roads a verdiktu ÚOHS. „Bylo dovozeno, že zadavatel (ŘSD) oprávněně neuznal referenční zakázky předložené společností Budimex, kterými společnost prokazovala splnění kvalifikace. Budimex neprokázal prostřednictvím svého poddodavatele splnění kvalifikačních požadavků zadavatele na kompletní výstavbu raženého silničního tunelu,“ vysvětlila červencové rozhodnutí antimonopolního úřadu Milena Marešová z tiskového oddělení ÚOHS. „Rozhodnutí zatím není pravomocné. Stále ještě běží patnáctidenní lhůta, kdy mohou účastníci řízení podat rozklad,“ dodala v úterý.

„Aktuální stanovisko ÚOHS nemění nic na tom, že nebudeme v tuto chvíli celou věc nijak více a konkrétněji komentovat. Jde totiž o prvoinstanční rozhodnutí. Jakmile bude celá věc opravdu finálně a definitivně vyřešena, poskytneme obšírnější vyjádření,“ reagoval na dotaz Deníku mluvčí MI Roads Michal Jurman.

Poláci minulý týden otevřeli chybějící úsek rychlostní silnice S3 Bolków - Kamienna Góra a Čechům dávají najevo, že zatímco oni mají cestu k hranici kompletně hotovou, Češi ještě ani nezačali stavět. Zároveň lákají Čechy na nejkratší cestu k moři, kterou teď můžou zvládnout po bezmála pět set kilometrů dlouhé autostrádě k Baltu.

V Česku je vyloučili, v Polsku dostali obří zakázky

Klíčový je v příběhu D11 u Trutnova postoj antimonopolního úřadu. Především jeho první rozhodnutí zcela změnilo situaci. ŘSD vybralo Budimex jako vítěze tendru, ale ÚOHS následně vyhověl námitkám MI Roads proti polské firmě a zrušil rozhodnutí o vítězi výběrového řízení. Na základě tohoto verdiktu ŘSD vyloučilo Budimex z tendru. Firma, která byla vybrána jako vítěz a připravovala se na stavbu dálnice mimo jiné i nasazením desítek pracovníků do pronajatých kanceláří v Trutnově a Žacléři, skončila mimo hru. Nedokázala totiž podle českých státních institucí detailněji doložit zkušenosti s výstavbou tunelů.

Budimex S.A. je polská společnost s více než padesátiletou tradicí, která má významný podíl na hospodářském rozvoji Polska. Za 56 let své existence realizovala tisíce moderních infrastrukturních, stavebních a průmyslových investic. Skupina zaměstnává přes 7 000 lidí a spolupracuje s více než 15 000 subdodavateli.

Budimex se stejně jako před ním MI Roads obrátil na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, ale neuspěl. V Polsku naopak získal Budimex dvě významné zakázky. V konsorciu s tureckými partnery bude stavět dosud nejdelší železniční tunel v Polsku. Nové 3,8 kilometru dlouhé podzemní dílo, které vznikne mezi obcemi Męcina a Mordarka, přispěje k výraznému zkrácení doby cestování na trase mezi Krakovem a Západními Karpaty. Budimex uspěl také v tendrech na vybudování pětice úseků nové polské rychlostní silnice S10. Jejich celková délka měří 74 kilometrů, Budimex je má postavit za 39 měsíců. Nová autostráda má v budoucnu propojit Štětín, Bydhošť, Toruň a vést až do Varšavy.

Postavili vysílač na Černé hoře

Polský Budimex v minulém století vybudoval na Trutnovsku několik staveb, například 78,3 metru vysoký, ikonický televizní vysílač na Černé hoře. „Stavbu charakteristickou půdorysem ve tvaru mnohostěnného jehlanu realizoval Budimex v letech 1974 až 1977. Věž, nacházející se v nadmořské výšce 1299 metrů, dodnes zajišťuje televizní i rozhlasové vysílání v Královéhradeckém kraji i okolí,“ připomněla Diana Zyglewská, mluvčí společnosti Budimex.

Podpis stejné polské firmy nese i jedna z nejvýše položených krkonošských bud Výrovka. Ikonickou chatu, jejíž předchůdkyni zničil požár, vystavěl Budimex mezi lety 1988 až 1990. Budimex v 70. letech zajišťoval také rekonstrukci silnice mezi Špindlerovým Mlýnem a Vrchlabím.

Mohlo by vás také zajímat: Jsem na světě ráda, říká stoletá Věra Janišová z Trutnova

Stoletá Věra Janišová přijímá gratulace. | Video: Pavel Cajthaml