„Potvrzujeme, že jsme podali odvolání ve věci vyřazení naší nabídky předložené v tendru na úsek D11 Trutnov - Lubawka. Jsme přesvědčeni, že naše reference jsou adekvátní a splňují požadavky zadavatele. Zároveň si myslíme, že naše opakovaně vyhodnocené reference jsou nesporně v souladu s očekáváním ŘSD,“ řekla Deníku Diana Zyglewská.

Odvoláním se bude nyní zabývat ŘSD. „Běží nám patnáctidenní lhůta na vyřízení námitky,“ konstatoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Souboj o rekordní českou dálniční zakázku tak nadále pokračuje. Hotová polská dálnice S3 marně vyhlíží napojení na českou stranu v Královci. „Bitva, která se odehrává o zhotovitele stavby, má největší negativní dopad na to, že se dálnice D11 nestaví, přestože příprava je z naší strany hotová. Jedná se o největší dálniční zakázku, která se do této doby soutěžila v České republice, a bohužel to přináší tato negativa,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

ŘSD vyloučilo polský Budimex ze soutěže na stavbu dálnice D11 z Trutnova na hranice s Polskem.
ŘSD vyloučilo Budimex ze soutěže na stavbu D11 u Trutnova. Co na to Poláci?

Není stále jasné, kdy se dálnice u Trutnova začne stavět. Odvolání polského Budimexu se nicméně očekávalo. ŘSD nejprve Budimex SA vybralo jako vítěze tendru s nejnižší nabídnutou cenou 11,352 miliardy Kč. Po odvoláních sdružení vedeného společností MI Roads k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se ale situace změnila. Místo, aby Poláci spustili stavbu, dočkali se vyloučení z veřejné soutěže. Stěžovatelé uspěli se svými námitkami poukazujícími na nedostatečně doložené zkušenosti Budimexu s výstavbou tunelů. ÚOHS a následně ŘSD jim daly za pravdu.

„Rozhodli jsme se plnohodnotně respektovat rozhodnutí ÚOHS jako arbitra hospodářských soutěží v České republice, byť zvrátil naše původní rozhodnutí, kdy jsme vybrali firmu Budimex jako zhotovitele stavby. Budimex nedoložil reference, které jsme po něm požadovali po rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ vysvětloval Mátl vyřazení vítězné firmy.

Ostuda u hranic v Královci. Dokončená polská dálnice S3 marně vyhlíží napojení na českou D11.
Šéf ŘSD vysvětluje ostudu s D11 a vyloučení Poláků. Začne se nejdřív v září

Budimex ale tvrdí, že zkušeností se stavbou tunelů má dost. „Jsme přesvědčeni, že pro danou zakázku disponujeme odpovídající kvalifikací. Kromě předložených referencí z oblasti tunelových staveb máme i obdobné zkušenosti z realizací tunelů v Polsku a ve Španělsku,“ upozornil Krzysztof Sokołowski, ředitel společnosti Budimex pro Českou republiku a Slovensko.

Na trase z Trutnova do Královce se budou stavět dva půlkilometrové tunely. Bude to jeden z klíčových a nejsložitějších prvků nové dálnice. ŘSD proto požadovalo od polské firmy dodatečné podklady. Takový úsek dálnice, v kopcovitém terénu, s dvěma tunely a 28 velkými mosty, se v Česku ještě nestavěl.

Největší most na trase dálnice D11 Jaroměř - Trutnov bude vysoký 46 metrů a dlouhý 712 metrů.
Po vyřazení z tendru si dělá Budimex zálusk na další dálniční úsek u Trutnova

MI Roads a další české, slovenské a maďarské firmy z jejich společného sdružení tak jsou znovu ve hře o zakázku za více než 11 miliard korun. „Z naší strany není v tuto chvíli příliš co komentovat. O zakázku máme samozřejmě stále zájem a v případě našeho výběru jsme připraveni zahájit ihned práce,“ řekl Deníku mluvčí firmy MI Roads ze Skupiny Metrostav Michal Jurman.

Dálnice u Trutnova se měla stavět už pět měsíců, začátek byl plánovaný na 19. prosince 2023. „Proběhly by skrývky, zakládaly by se násypy, spodní stavby mostů, spousta práce už by byla odvedena. Činnost na stavbě dálnice by byla hodně vidět. Termín na realizaci prvního úseku 3 km u hranic je velmi krátký, 18 měsíců. Zatím tam vidíme jenom zbytky po archeologickém výzkumu, nikoliv samotnou stavbu. Všechny nás to strašně mrzí, ale zákon je zákon, postupujeme striktně podle něj. Věříme, že anabáze výběru zhotovitele co nejdříve skončí a stavba začne v co nejbližším možném termínu, což vypadá, že nebude dříve než ke konci třetího kvartálu letošního roku,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Mohlo by vás také zajímat: Architekt zlaté arény Vokatý: Obavy kvůli skákajícím Čechům byly jen na začátku

Zdroj: Deník/Jan Braun