České Ředitelství silnic a dálnic ve čtvrtek uzavřelo smlouvu se společností Budimex SA na stavbu D35 Džbánov - Litomyšl za 3,4 miliardy Kč bez DPH. Zahájení výstavby 7,6 km dlouhého úseku dálnice má začít ve druhém dubnovém týdnu, stavba má trvat 34 měsíců.

Takhle to vypadá na česko-polské hranici Královec/Lubawka v únoru 2024. Kdy se začne stavět dálniční propojení české D11 na polskou S3, stále není jasné.
Polský Budimex se kvůli stavbě D11 stěhuje do Trutnova. Prozradil svoje plány

Budimex podal na tomto úseku D35 nejvýhodnější nabídku, stejně jako v případě D11 u Trutnova. Rovněž na úseku Trutnov - Královec jsou pracovníci Budimexu připraveni zahájit budování dálnice a zřídili už kanceláře v Trutnově a Žacléři. „Jsme připraveni začít okamžitě. Právě to byl zároveň jeden z hlavních požadavků ŘSD. Udělali jsme potřebné kroky pro to, abychom dali dohromady kvalifikovaný tým a mohli hned začít s pracemi,“ řekla Deníku mluvčí polské stavební společnosti Budimex SA Diana Zyglewská.

Zahájení výstavby ovšem brzdí stížnosti sdružení, které skončilo v tendru druhé. Patří do něj i firma MI Roads ze Skupiny Metrostav. Sdružení podalo podnět k přezkoumání výběru vítěze tendru k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten kvůli tomu zahájil správní řízení. „Z našeho pohledu je tato námitka pokusem o podání stížnosti za každou cenu,“ reagovala mluvčí Budimexu.

Naopak v případě dálnice D35, kde skončilo sdružení vedené MI Roads také druhé, nic takového nehrozí. „Sdružení firem MI Roads, Doprastav a Duna Aszfalt jako druzí v pořadí respektují výsledek této soutěže, proto jsme ŘSD zaslali vzdání se práva podat námitky proti výběru Budimexu tak, aby mohla realizace stavby začít co nejdříve,“ uvedli zástupci MI Roads v prohlášení.

Jeden z tunelů na trase D11 mezi Trutnovem a Královcem vznikne v Poříčí.
Firma z Metrostavu blokuje začátek stavby D11 kvůli Polákům. Vysvětlila proč

V Polsku ovládl Budimex pětici tendrů, ve kterých se soutěžilo o úseky mezi Štětínem a městem Piła. V součtu 74 kilometrů by měla firma dokončit do 39 měsíců od podpisu smlouvy. „S10 bude dvouproudová rychlostní silnice se dvěma jízdními pruhy v každém směru. Její celková délka je plánovaná na celkem 410 kilometrů a měla by vést od Štětína přes Piłu, Bydhošť, Toruň až do Varšavy. Díky této silnici vznikne alternativní dopravní trasa severně od dálnice A2,“ uvedla Diana Zyglewská, mluvčí společnosti Budimex.

Firma bude stavět všechny úseky najednou, pracovat na nich bude ve špičce 250 stavebních inženýrů rozdělených do pěti ředitelství. „Počítáme také s nasazením asi 1500 kusů těžké techniky,“ upřesnila Zyglewská.

Před dvě miliardy zlotých

Mluvčí Budimexu zároveň vysvětlila, jak by si polská stavební firma poradila se souběhem většího počtu dálničních zakázek v jeden moment: „V současné době máme přibližně 80 aktivních silničních zakázek v Polsku i v zahraničí. Hodnota všech úseků S10 představuje přibližně 55% našeho ročního obratu v oblasti infrastrukturních staveb. V reálu tak potřebujeme několik takových kumulací, abychom zajistili dostatek práce pro naše zaměstnance.“

Pět úseků S10 vybuduje Budimex dohromady za 2,3 miliardy zlotých, což je v přepočtu zhruba 13,5 miliardy korun. Za výstavbu 74 kilometrů je to jen o dvě miliardy více než u české D11 u Trutnova, kde 21,1 km má stát 11,3 miliardy korun. V Polsku však narozdíl od "trutnovské" dálnice nebude stavba tak komplikovaná řadou vysokých mostů, tunelů a kopcovitým terénem, stavět se tam bude v rovině. „Rozdíl v ceně je dán náročností terénu, množstvím mostů a tunelů. Stavba v Česku vyžaduje mnohem více času a zdrojů,“ objasnila Diana Zyglewská.

Otvírali, ale jinde. Plánované zahájení stavby dálnice D11 Trutnov - hranice s Polskem se 19. prosince nekonalo. ŘSD místo toho slavnostně otevřelo obchvat Svitav.
Je to pro mě velké zklamání, říká ředitel ŘSD o odkladu stavby D11 na příští rok

Polská stavební společnost Budimex SA už sestavila tým 60 inženýrů a techniků na stavbu dálnice D11 z Trutnova na hranici s Polskem. Přesouvá kanceláře do Trutnova a Žacléře. Má připravené stroje i plán postupu výstavby, podle kterého bude pracovat na stavbě mostů na trase dálnice až 600 dělníků. Zatím ale stavět nemůže.

Dálnice se začne stavět ve směru od Královce na Trutnov. „V první fázi bychom se měli primárně zaměřit zejména na úsek navazující na polskou rychlostní silnici S3 a rekonstrukci komunikace v Trutnově,“ uvedla.

Stovky dělníků a dalších odborných profesí

Budimex už má připravené týmy pracovníků. „Projekt jsme rozdělili na několik silničních a mostních úseků. Jednotlivé úseky vedou zkušení stavbyvedoucí. Připraveny jsou také pracovníci inženýrských sítí a týmy, které budou pracovat na výstavbě tunelů. Aktuální tým čítá 60 inženýrů/techniků. Momentálně se přesunuje z Prahy a Vratislavi do pronajatých kanceláří v Trutnově a Žacléři,“ upřesnila Zyglewská. Budimex má rovněž připravenou veškerou potřebnou techniku. Bagry tak skoro doslova čekají na hranicích.

Výstavba dálnice D11 v kopcovitém terénu v okolí Trutnova bude velice náročná. Na 21,1 km dlouhé trase mezi Trutnovem a Královcem vznikne 28 mostů, dva tunely a tři mimoúrovňové křižovatky. Budimex proto počítá s nasazením stovek dělníků.

„Ve špičkách počítáme s nasazením 150 inženýrů/techniků, až 600 dělníků v rámci staveb mostů a celkem 300 dělníků a operátorů pro silniční, inženýrské a tunelářské práce. Tyto předpoklady budou samozřejmě ověřeny v praxi a odpovídajícím způsobem upraveny. V případě potřeby disponujeme možnostmi stavy týmů flexibilně doplňovat, ať už pomocí vlastní, tak i subdodavatelské pracovní síly,“ popsala mluvčí, jak se polský stavební kolos připravuje na výstavbu D11.

ÚOHS zahájil správní řízení

Zatím ale musí čekat, jak dopadne správní řízení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. „Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahájil další správní řízení, a to na návrh společnosti, jejíž součástí je také MI Roads. Návrh opět směřuje proti výběru dodavatele. Termín vydání rozhodnutí nelze předvídat. Úřad bude postupovat co nejrychleji, ale bude záležet zejména na rozsahu a složitosti posuzované problematiky,“ řekl Deníku mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

ŘSD si stojí za výběrem polské firmy. „Po vyhodnocení vítězného uchazeče byly podány námitky k nám jako vyhlašovateli výběrového řízení. Část výhrad jsme vzali v potaz, část jsme odmítli. Výsledek výběrového řízení jsme potvrdili,“ konstatoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Předseda spolku ekologických aktivistů Děti Země Miroslav Patrik v rozhovoru pro Deník vysvětloval, proč blokují stavbu dálnice D11 u Trutnova.
Proč Děti Země blokují dálnici D11? Ekologický aktivista Patrik vysvětlil důvody

V tendru šlo o hodně, je to největší dálniční zakázka v Česku. „Jedná se o největší dálniční stavbu, která se do této doby v České republice soutěžila, z toho důvodu bylo výběrové řízení náročné a trvalo deset měsíců od prosince 2022. Přicházelo obrovské množství dotazů od stavebních firem. Dva týdny před tím, než jsme chtěli stavbu slavnostně zahájit, přišly námitky od neúspěšného uchazeče, který skončil druhý. Byli jsme přitom předběžně domluvení s případným dodavatelem, že by byl připraven opravdu stavbu zahájit ještě na konci roku,“ přiblížil situaci generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Průtahy vadí i městům a obcím, kterých se výstavba dálnice týká. Na její vybudování čekají dlouhé roky. ŘSD nejprve muselo řešit námitky ekologických aktivistů Děti Země. Když už to vypadalo, že stavba začne, odvolal se neúspěšný uchazeč o rekordní dálniční zakázku. „Považuji za nešťastné, když nástroj, který má sloužit ve výjimečných situacích jako opravný prostředek, je využíván jako součást konkurenčního boje. Obstrukcemi ztrácíme drahocenný čas. Čas, kdy na dotčené obce ještě nedolehl nárůst tranzitní dopravy. Budeme tak muset čelit souběžně zvýšené dopravě v souvislosti se zásobováním stavby i nárůstem tranzitu,“ uvedl starosta Trutnova Michal Rosa.

Budimex S.A. je největší polská stavební firma s historií od roku 1968. Zaměřuje se na stavební a developerský trh. Zahrnuje šest společností působících v různých sektorech infrastruktury: silnice, železnice, letiště; stavebnictví, energetika, průmyslové a ekologické výstavby. Firma má 7 tisíc zaměstnanců, díky kterým dokáže 80% svých zakázek dokončit před plánovaným termínem. Kromě Polska působí Budimex S.A. také v Německu, Lotyšsku na Slovensku a v České republice.