Ve výběrovém řízení na vybudování 21 km dlouhého dálničního úseku D11 z Trutnova na hranici s Polskem nabídla polská firma Budimex SA 11,3 miliardy korun. Je to výrazně nižší cena, než jakou ŘSD vypsalo, a to o 1,7 miliardy korun. Druhá firma v pořadí, česká MI Roads (Metrostav Infrastructure), nabídla 11,7 miliardy Kč. Nejvyšší nabídku podala jedna z českých stavebních firem, a to ve výši 14,7 miliardy korun. Do tendru na 7,6 km dlouhý úsek D35 Džbánov - Litomyšl se polský Budimex SA přihlásil v konkurenci dalších tří uchazečů s cenou 3,4 miliardy Kč, která byla o 25 procent levnější než předpokládaná cena ŘSD.

Na trase budoucí dálnice D11 mezi Trutnovem a Královcem probíhá ve Starém Rokytníku archeologický výzkum.
Tendr na rekordně vysokou dálniční zakázku skončil, nejnižší cenu dali Poláci

„Budimex, ani žádná jiná polská stavební firma prozatím nikdy nezvítězila ve výběrovém řízení na výstavbu dálnice v ČR,“ potvrdil Deníku mluvčí ŘSD Jan Studecký, že by v případě podepsání kontraktu šlo o přelomovou záležitost. Polská společnost sice nabídla nejvýhodnější cenu, to ale ještě neznamená jistotu, že dálnici postaví. „Nyní zasedne hodnotící komise, aby prověřila reference a cenové nabídky jednotlivých účastníků výběrového řízení,“ nastínil mluvčí ŘSD, jaký bude další postup.

Nejvyšší nabídka byla za 14,7 miliardy

Do tendru na rekordní dálniční zakázku v Česku, která znamená vybudovat na trase z Trutnova do Královce 28 mostů, dva tunely, tři mimoúrovňové křižovatky, deset protihlukových stěn, se přihlásilo šest firem. Podle webu Zdopravy.cz bylo pět z šesti nabídek po odhadovanou cenou 13 miliard Kč. Vyšší nabídku podal jediný uchazeč s cenou 14,7 miliardy korun. Za nejlevnější nabídkou od Budimexu v hodnotě 11,352 miliardy korun je odstup 358 milionů korun. Naopak mezi druhou a třetí nabídkou je rozdíl jen necelých třináct milionů korun.

Archeologové objevili na trase dálnice D11 ve Starém Rokytníku hrob rakouského vojáka z památné bitvy 1866.
Archeologové našli na trase dálnice D11 u Trutnova hrob rakouského vojáka

Generální ředitel Radek Mátl webu Zdopravy.cz řekl, že v nabídkách se objevují ve sdruženích firmy, které se dosud o zakázky na ŘSD neucházely. „Jde o firmy z Polska a Španělska, ale jsou ve sdruženích s českým lídrem,“ uvedl Mátl.

Polská stavební firma roku

Polský Budimex v Česku stavěl v 70. letech minulého století například silnici z Turnova do Liberce, v tomto tisicíletí dosud na českém trhu nepůsobil. Firma ale deklarovala velký zájem o vstup na český trh, nabídla nejnižší cenu i pro úsek D35 Džbánov - Litomyšl.

Budimex je jednou z největších stavebních skupin v Polsku. Časopis Builder ji vyhlásil při 20. ročníku Builder Awards jako Stavební firmu roku 2022 v kategorii Generální dodavatel. Budimex SA nabízí služby ve infrastrukturní výstavbě, silniční, železniční, letištní, v oblasti pozemních energetických, průmyslových a ekologických staveb. Prostřednictvím svých dceřiných společností má navíc komplexní nabídku v oblasti facility managementu a odpadového hospodářství. Budimex systematicky rozvíjí svou činnost také na zahraničních trzích - v Německu, České republice a na Slovensku.

Archeologové v akci

Na trase dálnice z Trutnova na hranici s Polskem nyní probíhá archeologický výzkum. ŘSD nejdříve vybuduje tříkilometrový úsek v Královci, který naváže na polskou dálnici S3.

Stavba polské rychlostní silnice S3 v úseku Kamienna Góra - Lubawka v červenci 2023.
Královec 4, Praha 173. Poláci ladí na svojí dálnici detaily, mají i značky

Okolí Královce už mají archeologové prozkoumané. Podle dosavadních nálezů archeologický výzkum stavbu dálnice nezkomplikuje. Na výzkumu pracují desítky lidí, práce probíhají paralelně na několika úsecích najednou. Nejvíce nálezů objevili archeologové ve Starém Rokytníku.

„Většina území mezi Královcem a Zlatou Olešnicí už byla prozkoumána. Výzkum v současné době probíhá v Debrném kolem Mrtvého jezera a jižně od něj. Oblast od Poříčí až po začátek Starého Rokytníku je převážně prozkoumána a oblast mezi Starým a Novým Rokytníkem je stále předmětem průzkumu. Zatím vše nasvědčuje tomu, že převážná část prací na terénní části výzkumu bude hotová do konce roku 2023,“ popsal aktuální stav archeolog Ján Marko z Katedry archeologie Univerzity Hradec Králové.

Aktuální stav výstavby polské S3 do Lubawky na hranici s Českem. Letecký pohled na silnici, která končí přímo na hranici Lubawka/Královec.
OBRAZEM: Podívejte se, jak se staví dálnice v Polsku. Naši sousedé už finišují

Podle něj je výzkum v pokročilé fázi. Doba na provedení záchranného archeologického výzkumu je přesně jeden rok a celá akce začala v druhé polovině března letošního roku. Průzkum za 363,8 milionu korun bez DPH provádí sdružení Eurovia CS, Univerzita Hradec Králové, společnost Archaia a Muzeum východních Čech v Hradci Králové.

„Výzkum zatím přinesl zajímavé pohledy na středověkou zemědělskou činnost a proměny krajiny spojené například s kácením lesů nebo budováním teras. Díky přírodovědným analýzám, které jsou v současné době nedílnou součástí archeologického výzkumu, budeme moci některé fáze této změny datovat a poznat podrobněji,“ uvedl archeolog Marko.

Poláci otevřou v září úsek k české hranici

Poláci mají úsek Kamienna Góra - Lubawka na hranici s Českem hotový a připravený k otevření. Podle středečního vyjádření polského ředitelství silnic a dálnic GDDKiA pro Deník plánují zahájit provoz ve druhé polovině září. 

V květnu příštího roku má být hotový poslední úsek Bolków - Kamienna Góra se dvěma tunely. Jeden z nich bude dlouhý 2,3 kilometru a stane se nejdelším v Polsku. V roce 2024 tak bude u našich severních sousedů zkompletovaná autostráda, která povede od českých hranic přes celé Polsko až k Baltskému moři. Poté budou mít řidiči k dispozici celou 520 kilometrů dlouhou trasu z Lubawky až k Baltu.

Na tomto místě pod osadou Dvorky mezi Královcem a Bernarticemi vznikne sjezd z tříkilometrového úseku dálnice D11 od hranic s Polskem.
Sjezd v Královci urychlí dálniční propojení s Polskem. Místo ale budí rozpaky