S tříděním druhotných surovin mají ve zdejší sběrně již čtrnáctiletou zkušenost. Mezi jejich zákazníky patří třeba Transport Trutnov, v regionu dominantní společnost zabývající se svozem a likvidací odpadu. Nyní však nastala situace, kdy i zde se zabývali myšlenkou, zda pokračovat, nebo provozovnu zavřít.
„Před koncem roku a ještě na začátku letošního jsme tu měli obrovské zásoby. Bylo tu až 250 tun papíru a docházely skladové prostory. Poslední dobou se nám zhruba polovinu podařilo udat, situace ale růžová není. A hlavně, za kilo smíšeného papíru nyní dostaneme 8 haléřů. To pak musíte uvažovat o tom, zda má cenu pokračovat. Na druhou stranu, zaměstnáváme kolem deseti našich obyvatel. Ty nechceme připravit o práci. A jak se jednou přestane, bývá to napořád. Těžko se znovu začíná,“ říká starosta.
Ve vlčické sběrně papír od zákazníků převezmou, vytřídí a slisují do balíků o váze 360 až 400 kilo. Ty se pak na kamionech převážejí ke zpracovatelům. To je další problém. Nikdo v dosahu se tímhle nezabývá. Nejblíž se jezdí do Pasek nad Jizerou, ale také do Štětí, něco se daří prodat do Německa. Tím ale výrazně stoupají přepravní náklady a všechno se to odráží v konečných cenách.
„Suma sumárum, kdo se chce zbavit papíru, musí za to platit. To nyní platí pro každého. S Transportem, coby dlouhodobým partnerem, jsme dohodnuti na ceně 50 haléřů za kartony a 60 za směs. Ostatní firmy budou platit 70, respektive 80 haléřů za kilogram. V případě svozu naším autem ještě zákazníkům rozúčtujeme podíl na dopravních nákladech. Svážíme například papír z prodejen v centru Trutnova. Bude–li jich při jedné cestě například 10, každá z nich zaplatí desetinu. Než jsme se k tomu odhodlali, bylo to dlouhé rozhodování. Ale jinak to nyní nejde. Ve světě zájem o starý papír není a to se dotkne každého z nás,“ popisuje přijatá opatření Cvrček.
A jak vypadaly dobré sběrové časy? „To jsme prodávali lepenku zhruba za 1.30 koruny. Ale to už je dávno pryč. Neutěšená situace se táhne už od poloviny loňského roku a projevila se i na hospodářském výsledku, kdy jsme se dostali do ztráty,“ dodává.
Jak dlouho nastalá situace potrvá, nikdo neví. „Jsem ale přesvědčen, že trh sám si s tímhle úplně neporadí. Naučili jsme lidi třídit, patříme v tom na čelo Evropy. Byla by obrovská škoda zaběhlý systém narušit nebo úplně zničit. Republika však potřebuje ani ne polovinu z toho, co se sebere. Zbytek by měl jít na vývoz, a v tom by měl sehrát svoji úlohu stát,“ vidí jednu z možností František Cvrček.
annonce
Montážní práce- regálové systémy, 40 000 Kč
Provozní zámečník - zámečnice, Údržbářské práce, 35 000 Kč
Zástupce vedoucí prodejny, 24 300 Kč
Obsluha půjčovny lyžařského vybavení, 30 000 Kč
Pracovník - pracovnice pro přípravu rychlého občerstvení, 18 900 Kč
Lékař - lékařka internista, s odbornou nebo specializovanou způsobilostí, 55 000 Kč
lékař v oboru ortopedie nebo traumatologie, 49 580 Kč
Předák - předačka výroby technických plastů, 28 000 Kč
Podat inzerát
cars
Volkswagen Golf servisní knížka, koupeno v D, nehavarované
Volkswagen Golf první majitel, servisní knížka, koupeno v D, nehavarované
Volkswagen Caravelle koupeno v I
Volkswagen Golf první majitel, koupeno v D
Volkswagen Up první majitel, servisní knížka, koupeno v D
Volkswagen Tiguan servisní knížka, koupeno v D, nehavarované
Volkswagen Transporter koupeno v D
Volkswagen Golf servisní knížka, koupeno v D
Prodat auto
tipcars
Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI DSG Life
Škoda Scala FL 1,0 TSI 85 kW First Edition
Škoda Kamiq 1,0 TSI DSG Style
Seat Arona Vamos 1.0TSI 70kW 5M
Škoda Kamiq 1,0 TSI DSG TOP Selection
Seat Leon ST 1.5 TSI FR
Opel Insignia 2,0 T 4x4 Aut.Grand Sport
Fiat 600 1.2 Turbo Hybrid 100k MHEV eDC
Prodat auto