Elegantní veterány s charakteristickým cinkavým zvukem při startování objedou o víkendu velkou část semilského regionu.

V Harrachově se totiž setkají přátelé vozů Aero z celé Evropy. A spanilé jízdy povedou řadou obcí a městeček.

Aerovky, lidově nazývané cinky nebo cililinky, patřily i v Čechách k nejoblíbenějším automobilům a neztrácely na popularitě ještě dlouho poté, kdy poslední vůz vyjel z pražské továrny. Automobil inspiroval dokonce i skladatele Zdeňka Petra a textaře Zbyňka Vavřína ke složení nestárnoucí písně Červená aerovka.

Veterány přijedou do západokrkonošského Harrachova už dnes večer. „Určitě půjde o velkolepou podívanou, která zpestří konec prázdnin," podotkla referentka cestovního ruchu a propagace Lenka Stehlíková. Na cililinky se těší například také v Jilemnici, kde se stanou atraktivní součástí programu na závěr letního lenošení.

Jaká je historie srazů? „Už v roce 1982 se jeden z majitelů aerovky, Kurt Maier rozhodl uspořádat evropský sraz vozů Aero. Tak se sjelo do Schwabische Gmundu sedmnáct vozů a 1. Europatreffen Aero Freunde byl na světě," připomněl za hlavní pořadatele nadcházejícího setkání v Harrachově Miloš Balabán.

Postupem doby podle něj dozrávala myšlenka, aby se uspořádal evropský sraz aerovkářů v Česku. „Padlo tehdy rozhodnutí uspořádat v roce 1995 Evropské setkání přátel vozů Aero v Harrachově. Měli jsme tam skvělé zázemí a zkušenost s Aero Rallye, kterou jsme zde několikrát pořádali. Na toto setkání dojelo 98 aerovek, z toho 19 ze zahraničí," dodal Miloš Balabán.

Letos si milovníci cinkajících aut sraz zopakují po dvaceti letech. Na starty etap má vyrazit 85 posádek. A to už bude opravdu pěkné ratata.

Účastníci mezinárodní akci považují za velkou událost a sjíždějí se na ni skutečně z celé Evropy. Veteráni projedou z Harrachova do Jilemnice a zpět mnoha městy a vesnicemi (časový harmonogram je umístěn v infobloku). V neděli se vydají na hřebeny Jizerských hor a celé setkání uzavřou pondělní návštěvou Sychrova.

Automobily značky Aero byly vyváženy do některých států Evropy, zejména Maďarska, Bulharska, Rumunska, Jugoslávie, Rakouska, Německa a Polska již v době jejich produkce v letech 1929 1940. Další masívní „vývoz" vozů proběhl během emigračních vln po roce 1948 a 1968. Tak se jich do Evropy dostalo značné množství a někteří majitelé v nich měli dobrou investici pro start do své budoucnosti.

Po roce 1968 tvořili tito lidé významný spojovací článek mezi evropskými a československými majiteli vozů Aero.

To se již na aerovky přestalo pohlížet jako na vozy pro běžný provoz, ale na vozy historické a začaly se nejenom udržovat v provozu ale i renovovat do původní podoby.

Kudy pojedou na Semilsku?

Sobota 29. srpna:

9,30-10,30 Harrachov před radnicí start 1. etapy

9,50-10,50 Vilémov 10,20-11,20 Rokytnice nad Jizerou náměstí, průjezdní kontrola

10,40-11,40 Františkov

10,50-11,50 Rezek

11,00-12,00 Jestřebí v Krk. 11,10-12,10 Poniklá

11,20-12,20 Horní Sytová a Víchová nad Jizerou

11,30-12,30 Jilemnice Hrabačov 11,40-12,40 Jilemnice náměstí

11,40-14,00 Jilemnice náměstí výstava automobilů Aero 13,30-14,15 Jilemnice, start 14,10-15,10 Víchová nad Jizerou a Horní Sytová

14,20-15,20 Dolní Sytová 14,30-15,30 Loukov 14,40-15,40 Benešov u Semil 14,50-15,50 Semily

15,10-16,10 Semily Cimbál

15,20-16,20 Příkrý

16,00-17,00 Vysoké n. J.

16,20-17,20 Rejdice 16,30-17,30 Příchovice 16,50-18,00 Harrachov, parkoviště sport. areálu, cíl 2.etapy