Možná že když jste se probírali vánočními dárky, byli jste zklamáni. Když jsou vám svetr, halenka či boty velké nebo naopak malé, můžete se rozhodnout. Buď „nechtěné” dárky v obchodech vyměňte za jiné nebo zkuste, aby vám vrátili peníze zpět.

Snadná rada? Zkuste to. Většina obchodníků vám vyjde vstříc. Záleží ovšem na stanovených pravidlech. Ta, která mají obchody, ale i na těch, která byste měli dodržovat vy.

„Velkou” módou především dívek je, že přijdou do obchodu, vyberou si šaty, sukni nebo halenku. Pak „obrazí” několik diskoték či večírků a obnošené oblečené vracejí s tím, že nesedí.

Tak nám to alespoň potvrdili prodavači hned v několika prodejnách. „V zásadě platí, že vyměňujeme zboží od dvou do čtyř týdnů od nákupu. Oblečení i obuv by měly být neobnošené. Pak stačí účtenka,” shodli se. Například v prodejnách Baťa by se mělo zboží vrátit do čtrnácti dnů v kterékoliv jejich prodejně, nemusí to být přesně v místě, kde jste nakupovali. A zapomenout nemůžete ani na účtenku.

„U výměny zboží je to trochu složitější. Záleží přece jen na tom, zda máme odpovídající náhradu. Například stejný pár bot, ale v menší či větší velikosti. Pak to může trvat déle, ale vždy jsme se se zákazníkem snažili dohodnout,” řekli nám v jedné z hradeckých prodejen Baťa.

„K nám již s požadavkem výměny přišlo několik zákazníků. Ze zkušenosti vím, že to nyní bude denně. Když není obnošené, není co řešit,” dodala prodavačka textilu.

„Po pravdě řečeno, vždy se snažíme, aby naši zákazníci byli spokojeni, a aby se k nám vraceli pro další nákupy. Nechceme, aby celý Hradec chodil jako v jedné uniformě, takže bereme mnohem méně kusů než tradiční obchody,” vysvětlovali nám v hradeckém boutigue Paradis fashion. Jak dodali, proto je při případné výměně těžší najít stejné zboží, ale v jiné velikosti. „Je to vždy záležitost dohody a vzájemného vztahu mezi námi a zákazníkem,” řekli nám tu.

Dojde i na koberce či župany

V prodejnách se ovšem nevyměňuje pouze oblečení nebo obuv. Například v hradecké prodejně Veba se zboží jen vyměňuje, peníze tu nevracejí.

„Každému nesedne třeba barva u povlečení nebo dalšího zboží. Už se nám stalo, že tu zákazníci vyměňovali župany, to ale bylo spíš kvůli velikosti. Pod stromkem se jim také sešly dvoje stejné ručníky, proto se rozhodli pro nový ubrus,” řekla nám zdejší prodavačka. Jak dodala, zboží tu mohou zákazníci vyměňovat až do konce ledna. Podle zkušeností z předešlých let jich prý bude spíš přibývat, než ubývat. Jako v ostatních případech také tady potřebují k výměně účtenku o nákupu.

„Koberce nebo záclony? Ano, to vyměňujeme, ale pouze kusové. Těžko bychom mohli například vyměnit koberec nebo záclonu, které jsou již nastříhané

Každý má totiž jinou představu a okna či podlahy jiné šířky a délky,” řekli nám v hradecké prodejně Breno. Jak prodavačka dodala, měli těsně před Vánocemi v nabídce mnoho kusových koberců a ty jim nyní zřejmě nevymění. „Koberce v kusech šly dost na odbyt, vlastně se vyprodaly. Ale záleží na vzájemné dohodě. Snažíme se pochopitelně zákazníkům vždy vyjít vstříc,” doplnila. „Doma jsem rok hovořila o entlovacích nůžkách. Nakonec mám troje. Naštěstí byly v obchodě vstřícní a za dvoje mi vrátily peníze. Co bych se všemi dělala,” řekla nám paní Eva z Hradecka.

Drahomíra Považanová