O téměř 4500 cestujících méně než loni využilo v uplynulé sezoně cyklobusy v Krkonoších a podhůří. Přepravených kol bylo na-opak o téměř 400 více. Uvedli to v hodnocení uplynulých měsíců zástupci Svazku měst a obcí Krkonoše.

Více kol než pěších

„Ze statistiky vyplývá, že autobusy určené pro přepravu jízdních kol začínají častěji využívat cyklisté oproti pěším turistům," konstatovala Dáša Palátková ze svazku. Zároveň poznamenala, že cyklobusy jsou určeny všem. „V přepravních řádech není stanoveno přednostní právo pro cyklisty před pěšími turisty," dodala Dáša Palátková. „I když se nedá přesně říct, co je příčinou nárůstu zájmu cyklistů, který nás těší, máme vypozorováno, že pěší turisté často zvolí jiný druh dopravy do místa určení. Dostanou se tam totiž rychleji, neboť kvůli nakládání a vykládání kol má cyklobus většinou delší přestávky na stanicích a jede delší dobu," vysvětlila Mirka Chaloupská z Regionálního turistického informačního centra ve Vrchlabí.

Vytížená je středa

Zajímavým údajem, který rovněž vyplývá z nabraných čísel, je fakt, že nejvíce lidí využívá tuto dopravu ve středu, v sobotu a neděli. „Je to změna. Zpočátku se osvědčoval nejvíc čtvrtek," poznamenala Mirka Chaloupská. „Pro plánování jízdního řádu na příští rok s tím budeme počítat," připustila.

Důvodem středečního zájmu mohou být podle zástupců Svazku Krkonoše potřeby návštěvníků, kteří přijedou do hor na celý týden. „Dorazí sem v sobotu, než se rozkoukají a vše oběhnou, je polovina týdne, tak se prostě ve středu rozhodnou pro výlet," zamýšlela se včera nad situací Mirka Chaloupská.

Provozovatelé cyklobusů musí podle ní pro příští sezonu myslet ekonomicky. „Máme na každý rok stále stejnou sumu peněz. Pokud by šla nafta nahoru třeba o jednu korunu, museli bychom ubrat kilometry," uzavřela Chaloupská. To se rýsuje například u cyklobusu, mířícího do Podzvičinska. Trasa linky bude příští rok zřejmě ukončena v Hořicích a do Hradce Králové, kam odtud lidé skoro nejezdí, nebude pokračovat.

Další údaj říká, že nejvytíženější byla linka z Trutnova do Pece pod Sněžkou a na Horní Malou Úpu, která má podle provozovatelů díky lidnatému Trutnovu a jeho okolí i nadále velký potenciál vytíženosti do budoucích sezon.