ŘSD sice už dříve vybralo vítěze tendru na stavbu 21,1 km dlouhého dálničního úseku, ale Úřad pro ochranu hospodářské soutěže toto rozhodnutí zrušil na popud sdružení česko-slovensko-maďarských stavebních firem. Do něj patří i dvě společnosti z koncernu Skupiny Metrostav. ŘSD proto znovu posuzuje nabídky, které obdrželo ve výběrovém řízení.

Do něj se přihlásilo šest uchazečů. Největší polská stavební společnost Budimex SA nabídla nejnižší cenu 11,3 miliardy korun a díky tomu vyhrála. Po odvoláních sdružení vedeného MI Roads a rozhodnutí antimonopolního úřadu ale hrozí, že Budimex o lukrativní zakázku přijde.

Firmy jsou připravené začít stavět

„Pilně pokračujeme v přípravných procesech pro výstavbu D11. Vzhledem k tomu, že zůstáváme aktivními účastníky výběrového řízení, náš postoj a závazek vůči projektu se nezměnily. Jsme přesvědčeni, že máme pro tuto zakázku odpovídající kvalifikaci,“ řekla Deníku mluvčí společnosti Budimex SA Diana Zyglewská.

„Navzdory extrémně silnému konkurenčnímu prostředí nejsme z těch, kteří dělají bezdůvodné obstrukce. Za naše zhotovitelské sdružení si přejeme, aby byla celá záležitost vyřešena správně a v co možná nejrychlejším čase. O zakázku máme zájem a v případě našeho výběru jsme připravení ihned zahájit práce,“ vyjádřil se Michal Jurman, mluvčí společnosti MI Roads. Jde o dceřinou firmu společnosti Metrostav Infrastructure.

Nedělní večerní bouřka u Trutnova.
Byla průměrná, ale fotogenická, říká lovec o večerní bouřce v Trutnově

Podle šéfa ŘSD jsou momentálně ve hře dvě možnosti. „Buď vyloučit Budimex v kontextu rozhodnutí ÚOHS nebo ho potvrdit jako vítěze s nejvýhodnější nabídkou,“ nastínil varianty Mátl. Neúspěšní uchazeči z původního tendru poukazovali ve své stížnosti na nedostatečně doložené zkušenosti Budimexu s výstavbou tunelů a antimonopolní úřad jim dal za pravdu.

Na trase z Trutnova do Královce se budou stavět dva půlkilometrové tunely. Bude to jeden z klíčových a nejsložitějších prvků nové dálnice. ŘSD proto požadovalo od polské firmy dodatečné podklady. Takový úsek dálnice, v kopcovitém terénu, s dvěma tunely a 28 velkými mosty, se v Česku ještě nestavěl. „Budimex na naše dotazy již reagoval, momentálně vyhodnocujeme jejich odpovědi. V úterý zasedá hodnotící komise, tento týden budeme opravdu chtít vydat rozhodnutí o zhotoviteli úseku D11,“ potvrdil generální ředitel ŘSD.

Polská stavební společnost Budimex přitom poté, co ji ŘSD vybralo jako vítěze tendru s nejvýhodnější cenou 11,3 miliardy korun, už začala poptávat v základní škole v Žacléři místa pro děti pracovníků, shánět ubytování a v březnu otevřela kanceláře v Trutnově v Kladské ulici a v Žacléři v areálu Důl Jan Šverma.

Zpoždění se prodlužuje

Ani po oznámení vítěze nelze ovšem čekat, že hned příští týden vyjedou bagry v Královci, kde má stavba dálnice začít. Podle Mátla je potřeba počítat s lhůtou pro podání odvolání.

ŘSD původně plánovalo začít stavbu D11 v Královci 19. prosince. Sdružení stavebních firem MI Roads, Metrostav TBR, Doprastav, Subterra a Duna Aszfalt se však odvolalo k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a zablokovalo podpis s vítěznou polskou firmou Budimex a zahájení prací.

„Úřad zrušil rozhodnutí zadavatele o výběru dodavatele, neboť zadavatel pochybil, když vybral k uzavření smlouvy dodavatele Budimex SA, ačkoliv nabídka tohoto dodavatele nesplnila podmínku technické kvalifikace na doložení požadovaného referenčního plnění týkajícího se novostavby tunelu,“ vysvětlil mluvčí ÚOHS Martin Švanda, proč antimonopolní úřad zrušil rozhodnutí o výběru polské firmy.

„ÚOHS se s naším názorem neztotožnil, byť jsme ho konzultovali s mnoha právníky. Náš postup považujeme za správný. Bohužel, názor úřadu byl jiný. Každý dodavatel musí nicméně počítat s tím, že i když tendr vyhraje s nejvýhodnější nabídkou, tak ne vždy zakázku dostane,“ poznamenal poté generální ředitel ŘSD.

Budimex mezi tím začal v dubnu se stavbou 7,6 km dlouhého úseku D35 na trase Džbánov - Litomyšl za 3,423 miliardy korun.

„V České republice se staví dálnice jako nikdy v historii. Budeme stavět a zahajovat další úseky. Na úseku D11 chceme nejdříve vybudovat první tři kilometry u hranic s Polskem. Snad je stihneme dostavět i přes tuto komplikaci do konce roku 2025, jak bylo plánováno,“ dodal Radek Mátl.

Ve výběrovém řízení na vybudování 21,1 km dlouhého dálničního úseku D11 z Trutnova na hranice s Polskem nabídla polská firma Budimex SA 11,3 miliardy korun. Je to výrazně nižší cena, než jakou ŘSD v tendru vypsalo, a to o 1,7 miliardy korun. Druhá firma v pořadí, česká MI Roads, nabídla 11,7 miliardy Kč. Nejvyšší nabídku podala jedna z českých stavebních firem, a to ve výši 14,7 miliardy korun.

Mohlo by vás také zajímat: Drak vydrží v Trutnově měsíc, pak se vydá do Brna. Jak bude pěší pouť probíhat?

Zdroj: Pavel Cajthaml, Miloš Šálek