Pro zahájení výstavby dálnice D11 u Trutnova to může znamenat odklad několika měsíců. Úsek mezi Trutnovem a Královcem má pravomocné stavební povolení, dokončené jsou výkupy pozemků. Bylo by to poprvé, kdy by českou dálnici stavěli Poláci.

Společnost MI Roads tvrdí, že vítězná firma Budimex nepředložila adekvátní zkušenosti s výstavbou tunelů. „Vybraná firma Budimex použila k doložení požadovaných zkušeností s výstavbou tunelů cizí reference z realizace dílčích prací na tunelu v Kolumbii, které rozhodně neodpovídají požadavkům stanoveným ze strany samotného zadavatele soutěže,“ uvedl mluvčí společnosti MI Roads Michal Jurman ve vyjádření zaslaném Deníku.

Na dálnici D11 z Trutnova k hranici s Polskem začne ŘSD nejdříve stavět v Královci.
Další odklad a komplikace stavby dálnice D11. Metrostav si stěžuje u ÚOHS

„Budimex dále dle našeho názoru předložil nepravdivé údaje týkající se osob odborného personálu požadovaného zadavatelem pro výstavbu tunelů. Jsme přesvědčeni, že tyto osoby nesplňují kvalifikační požadavky zadavatele. Za našimi námitkami, které však byly ze strany zadavatele nesprávně odmítnuty, si jako sdružení stojíme, a tak nezbývalo než podat v celé věci návrh na přezkoumání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ vysvětlil Jurman, proč se firma MI Roads obrátila na ÚOHS.

Co na to polský stavební gigant Budimex? „Víme, že se objevily námitky proti výběru nejlepší nabídky. Vzniklé komplikace nás mrzí. Neočekáváme ale problémy, jež by nešly překonat,“ reagovala diplomaticky za polskou stavební společnost Budimex SA její mluvčí Diana Zyglewská.

Otvírali, ale jinde. Plánované zahájení stavby dálnice D11 Trutnov - hranice s Polskem se 19. prosince nekonalo. ŘSD místo toho slavnostně otevřelo obchvat Svitav.
Je to pro mě velké zklamání, říká ředitel ŘSD o odkladu stavby D11 na příští rok

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl v rozhovoru pro Deník řekl, že polský Budimex zkušenosti se stavbami dálnic má. „Firma Budimex SA má obrovské zkušenosti, postavila v Polsku i ve světě obrovské dálniční stavby. Je to zkušená firma, která je podle nás schopná takovou stavbu zvládnout. Je ale potřeba splnit zadávací podmínky.“

Budimex vyhrál výběrové řízení, když nabídl v tendru na stavbu 21,1 km dlouhého dálničního úseku D11 nejnižší cenu 11,352 miliardy korun, zatímco MI Roads o 358 milionů více.

„Budimex nabídl nejvýhodnější cenu a uspěl i ve stanovených hodnotících kritériích. Jsme v Evropské unii, je to otevřený trh,“ připomněl generální ředitel ŘSD a upozornil, co může být pro firmu z ciziny při stavbě dálnice v Česku komplikací.

„Pro firmu z ciziny může být komplikací, že staví na území jiné země. Není to jednoduché, přestože jde o sousední stát. České normy a předpisy pro práci na stavbách jsou jiné než v Polsku. To se musí naučit, to nejde dělat úplně jen s polským personálem a vlastními kapacitami. Je to také o materiálu a spoustě dalších aspektů. Musí jednat se zástupci měst a obcí, které se nachází v blízkosti stavby dálnice. Záležitostí, které musí vyřešit a připravit se na stavbu, je hodně,“ vysvětlil Radek Mátl.

„Budou určitě potřebovat Čechy. Nebude to tak jednoduché, že přijde cizí firma a sama postaví dálnici v Česku. Tak to nebude. Myslím si, že z velké části, klidně ze 60 procent, se budou na stavbě dálnice podílet české firmy a subdodavatelé, které s tím mají zkušenosti. Není to tak, že bychom zakázku dali firmě z cizího státu a Češi by na tom nepracovali. Tak to určitě nebude,“ popsal situaci generální ředitel ŘSD.

ŘSD chtělo zahájit stavbu D11 v Královci 19. prosince letošního roku.
Další zádrhel a odklad stavby D11. ŘSD obdrželo námitky proti výběru Poláků

Podpisu smlouvy s vítězem výběrového řízení ovšem brání námitky druhého v pořadí, firmy MI Roads, která požaduje přezkoumání od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). „ÚOHS zpravidla zkoumá případ dva-tři měsíce,“ poznamenal Mátl.

Velké zklamání

ŘSD plánovalo zahájit stavbu dálnice D11 Trutnov - hranice s Polskem 19. prosince 2023. „Jedná se o největší dálniční stavbu, která se do této doby v České republice soutěžila, z toho důvodu bylo výběrové řízení náročné a trvalo deset měsíců od prosince 2022. Přicházelo obrovské množství dotazů od stavebních firem. Dva týdny před tím, než jsme chtěli stavbu slavnostně zahájit, přišly námitky od neúspěšného uchazeče, který skončil druhý. Byli jsme přitom předběžně domluvení s případným dodavatelem, že by byl připraven opravdu stavbu zahájit ještě na konci roku. To bohužel kvůli námitkám padlo a musíme řešit tento problém,“ uvedl generální ředitel ŘSD.

Odkládání začátku stavby D11 u Trutnova považuje za velké zklamání. „Udělali jsme velké množství kroků k tomu, aby se to povedlo. Absolvovali jsme řadu složitých jednání, které vedly k dokončení majetkoprávní přípravy, velmi intenzivně jsme jednali s majiteli pozemků a jejich zástupci, podařilo se vyřešit i situaci se spolkem Děti Země. Všechno bylo hotové,“ dodal Radek Mátl.

Námitky od firmy ze Skupiny Metrostav přitom dorazily krátce poté, co se ŘSD podařilo vyřešit předchozí problém. Situaci totiž nejprve zkomplikoval rozklad podaný spolkem ekologických aktivistů z Brna Děti Země proti vydanému stavebnímu povolení. Ministr dopravy Martin Kupka poslední listopadový den jejich rozklad zamítl. Potvrdil tím právní moc stavebního povolení. „Vydané stavební povolení doznalo určitých změn, které zajistí minimalizaci dopadů stavby na okolí a přírodu. Pokud nebudou podány námitky proti výběru nejvýhodnější nabídky na zhotovitele stavby, stavební práce budou zahájeny ještě před Vánocemi,“ oznámil ministr dopravy Martin Kupka 30. listopadu. Námitky ovšem dorazily a po nich také žádost o přezkoumání situace na ÚOHS.

NEPŘEHLÉDNĚTE: Experiment: Dálnice D35 mezi Úlibicemi a Hradcem ušetří až 15 minut jízdy

Zdroj: Deník/Kateřina Chládková