Na hraničním přechodu Lubawka-Královec se mají česká a polská dálnice protnout. Je jasné, že Češi se s propojením dálnice výrazně opozdí. Poláci mají obrovský náskok a hotovo budou mít minimálně o tři roky dříve. "Úseky, na kterých pracujeme, otevřeme v roce 2023," potvrdila Deníku Katarzyna Lipińska z polského ředitelství silnic a dálnic GDDKiA (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad). V době, kdy Poláci silnici dokončí, se má teprve začít stavět úsek od Trutnova do Královce k hranicím. Podle optimistických plánů. Úsek Jaroměř - Trutnov má přijít na řadu v letech 2025 - 2028.

Kvůli očekávanému dřívějšímu dokončení dálnice z polské strany začne ŘSD opravovat od 17. května silnici první třídy od hranic ve směru na Trutnov ve Zlaté Olešnici a Bernarticích, kde se očekává obrovský nápor dopravy a nadměrné vytížení.

Poláci dostavují rychlostní silnici S3 Legnica - Lubawka. Hotovo mají mít do 13. září 2023. Práce probíhají na dvou úsecích v bezprostřední blízkosti českých hranic: Bolków - Kamienna Góra (16,1 km) a Kamienna Góra - Lubawka (15,3 km). Krajina za humny českých hranic se mění velice rychle. Polská Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKIA) má v akci na staveništi úseku kolem měst Kamienna Góra a Lubawka 587 pracovníků a 172 stavebních strojů.

"Bude to dvouproudová silnice o délce 31 kilometrů, která bude mít dva jízdní pruhy a nouzový pruh," přiblížila detaily nové polské autostrády Katarzyna Lipińska z polského ředitelství silnic a dálnic GDDKiA. Polští dělníci budují na této trase i dva silniční tunely. Jeden z nich, mezi obcemi Sady Górne, Stare a Nowe Bogaczowice, bude rekordně dlouhý - 2,3 km. Bude to nejdelší tunel v Polsku mimo město. Druhý tunel TS-32 vyroste jen o pár kilometrů dál nedaleko města Gostków a bude dlouhý 320 metrů.

"Na konci loňského roku začalo vrtání delšího tunelu TS-26 z jihu, od 9. března probíhá tunelování ze severní části. Pracuje se v obou tunelových troubách současně. Rovněž provádíme odstřel horninového materiálu z oblasti určené pro tunel TS-32," uvedla Katarzyna Lipińska.

Na posledním úseku S3 Kamienna Góra - Lubawka připravuje GDDKiA stavbu mostů. Desítky strojů provádějí zemní práce. "Montují se prvky pro stavbu mostů, probíhá betonáž nosníků a opěr inženýrských konstrukcí. Probíhají práce na ukončení rekonstrukce několik kilometrů dlouhých úseků energetických sítí, včetně vysokého napětí, a rekonstrukci koryta řeky Bobr," dodala.

Poláci zaplatí na 31 km dlouhý úsek 2,5 miliardy zlotých, zhruba 14 miliard korun. ŘSD postaví 21 km dlouhý úsek z Trutnova Stříteže do Královce na hranice s Polskem za předpokládanou cenu 13,4 miliard Kč (úsek Jaroměř - Trutnov dlouhý 19 km za 12 miliard).

"Snažíme se maximálně urychlit přípravu D11, abychom dohnali zpoždění v přípravě oproti polské S3," ujistil ředitel ŘSD Radek Mátl. Dva roky před plánovaným zahájením stavby dálnice ze Stříteže u Trutnova do Královce se ŘSD zabývá výkupem pozemků a nemovitostí. ŘSD zatím uzavřelo smlouvy na výkup pozemků v Bohuslavicích nad Úpou, trutnovském Bojišti a Křenově u Žacléře. Při výkupu zemědělských pozemků dostávají vlastníci osminásobek ceny za metr čtvereční, stanovené znaleckým posudkem.

ŘSD bude budovat na Trutnovsku i další úsek D11, z Jaroměře do Trutnova. Ten má přijít na řadu v letech 2025 - 2028, jako poslední a zkompletuje celou českou D11.

"Dokončuje se dokumentace pro stavební povolení. Probíhají práce na dokumentaci pro záchranný archeologický průzkum a také na dokumentaci pro doplňkový geotechnický průzkum," uvedl Petr Hušek, investiční referent krajské správy ŘSD v Hradci Králové.

Kvůli této trase D11 adresovaly stavebnímu úřadu ve Dvoře Králové nad Labem námitky tři podkrkonošské obce Kocbeře, Choustníkovo Hradiště a Hajnice, přes jejichž území dálnice povede. "Námitky a připomínky řeší stavební úřad ve Dvoře Králové nad Labem. Vypořádání námitek a připomínek bude poté součástí odůvodnění územního rozhodnutí, pokud bude vydáno," vysvětlil Hušek.

Právě vydání územního rozhodnutí je klíčem k dalšímu postupu příprav výstavby dálnice mezi Jaroměří a Trutnovem. "Co nejdříve po vydání pravomocného územního rozhodnutí budeme chtít zahájit inženýrskou činnost pro vydání stavebního rozhodnutí, včetně majetkoprávního vypořádání. Stavět by se mělo začít v roce 2025. Realizace stavby je plánována v období 2025 - 2028," upřesnil Petr Hušek z krajské Správy ŘSD.