V pátek to oznámil na sociální síti X generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Budimex SA nabídl v tendru nejnižší cenu 11,352 miliardy korun, MI Roads (Metrostav Infrastructure) o 358 milionů korun více.

Ředitelství silnic a dálnic nyní námitky posuzuje, vypořádá je do 15 dní. ŘSD chtělo zahájit stavbu dálnice 19. prosince poté, co stavební povolení nabylo právní moci. Termín bude muset posunout.

„Prostřednictvím vedoucího sdružení společnosti MI Roads a.s. podalo sdružení Společnost D11 námitky proti výběru nejvýhodnější nabídky na akci D11 Trutnov - státní hranice ČR/PR, kterou byla nabídka společnosti BUDIMEX SA. Nyní námitky posuzujeme s termínem vypořádaní 15 dní,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Budimex je největší stavební firma v Polsku, která má 7 tisíc zaměstnanců. Je připravená začít stavět. Budimex, ani žádná jiná polská stavební firma, dosud nikdy nezvítězila ve výběrovém řízení na výstavbu dálnice v Česku.

„V České republice se účastníme mnoha výběrových řízení. Jsme velmi rádi, že ve výběrovém řízení na výstavbu D11 byla vybrána právě naše nabídka. V Polsku dokončujeme každý čtvrtý kilometr dálnic a rychlostních silnic,“ řekla Deníku mluvčí společnosti Budimex SA Diana Zyglewska.

V minulém týdnu ministr dopravy Martin Kupka zamítl rozklad spolku ekologických aktivistů Děti Země proti stavebnímu povolení. Potvrdil tím právní moc stavebního povolení. „Vydané stavební povolení doznalo určitých změn, které zajistí minimalizaci dopadů stavby na okolí a přírodu. Pokud nebudou podány námitky proti výběru nejvýhodnější nabídky na zhotovitele stavby, stavební práce budou zahájeny ještě před Vánocemi,“ oznámil 30. listopadu ministr dopravy Martin Kupka.

„S rozhodnutím ministra dopravy jsme spokojeni,“ řekl Deníku předseda spolku Děti Země Miroslav Patrik. „U tří námitek jsme byli úspěšní, takže stavební povolení bylo doplněno o nové podmínky podle našich návrhů, a u čtvrté je vysvětleno, že závazné stanovisko z listopadu 2017 ke zmírnění zásahu dálnice do okraje lesa bylo vydáno jak k umístění, tak i k povolení stavby, takže nebylo nutné ke stavebnímu řízení vydávat další,“ vysvětlil Patrik.

Dálnice se propojí na hranici s polskou S3, která už je hotová. Na trase dálnice se nejprve začne budovat tříkilometrový úsek v Královci, který by měl být hotový v roce 2025. Celá dálnice z Trutnova na hranice má být hotová podle ŘSD v roce 2027.

Půjde o mimořádně náročnou stavbu s dvěma půlkilometrovými tunely, 28 mosty a třemi mimoúrovňovými křižovatkami. „Zakázky dokončujeme včas či dokonce s předstihem. Nemám tedy žádné obavy, jak bude vypadat naše expanze na český trh. Po dvou letech, kdy jsme se na český trh rozhodli vstoupit, jsme podali 32 nabídek za více než 65 miliard korun. Ve třech tendrech včetně dálnice D11 jsme přitom skončili na prvním místě. Věříme tedy, že vše půjde podle plánu a v prosinci budou moci práce na dálnici D11 k polským hranicím začít,“ řekl ředitel pobočky Budimexu v České republice Adam Barszczynski.