Místní lidé se o projektování dálnice dlouhodobě aktivně zajímají. Katastrální území jejich obce totiž stavba rozdělí. Místní část Nová Ves zůstane na jiné straně vozovky než zbytek vesnice. „Nová Ves je oddělená historicky, cesta přímo z Kocbeří sem nevede. Teď se ale ještě víc oddělí. Lidé z jedné obce k sobě přitom patří, to chceme zachovat. I proto jsme vybojovali důležité lávky a další kompenzace,“ řekla na adresu Nové Vsi, kde stojí zhruba dvě desítky nemovitostí, starostka Kocbeří Eva Rezková.

Česko-polská dálnice se po dobudování stane důležitou součástí mezinárodní sítě. Příprava se táhne už téměř dvě desítky let.

„Je to velká šance pro celý region. Pro občany a osobní dopravu, ale hlavně pro firmy a přepravu zboží. Právě na tom je naše společnost v současnosti založená,“ myslí si poslanec a starosta Trutnova Ivan Adamec. „Na druhou stranu vnímám emoce, které taková stavba v zastavěném území budí. Lidé by však měli pochopit, že z odborného hlediska už trasa prošla tolika připomínkami a odbornými posudky, že toto vedení je nejpřijatelnější z hlediska ekonomiky, životního prostředí, ale i samotného účelu,“ řekl Ivan Adamec.

Právě v Kocbeřích se však stavba od počátku potýká s nesouhlasem trasování. Starostka Kocbeří Eva Rezková hnala spor až k nejvyššímu soudu. Nové trasování ale neprosadila. „Teď už se jen snažíme eliminovat všechny negativní věci, které by mohly na občany dopadnout,“ řekla Rezková.

Hlavním zdrojem obav je starost o jediný zdroj pitné vody Janská Studánka, který Kocbeře zásobuje. Také v jeho blízkosti má dálnice procházet.

„Povede o 50 výškových metrů níž, než leží studánka. Počítáme s vybudováním retenčních nádrží, kam budeme svádět vodu z dálnice. Studánka ani tok by neměly být zatížené velkou ani závadnou vodou,“ řekl Roman Petřík, hlavní projektant dálničního úseku Jaroměř – Trutnov z firmy Sudop. „Nechceme podcenit jediný detail týkající se pitné vody. O obavách víme,“ dodal. Právě jeho účast a znalosti řada občanů souhlasně kvitovala. Petřík věcně a fundovaně dokázal mnohé obavy rozptýlit.

„Monitoringu vody jsme věnovali hodně času, další přípravné práce v řádu desítek milionů korun by navíc měly odstartovat už letos,“ dodal Marek Novotný, ředitel krajské pobočky Ředitelství silnic a dálnic.

Na dvacetikilometrovém úseku dálnice z Jaroměře do Trutnova bude stát 25 mostů, dělníci prorazí jeden tunel, vybudují dvě mimoúrovňové křižovatky a postaví až pětimetrové protihlukové stěny. Podle plánů mají být úseky z hranic po Trutnov a z Jaroměře přes Kocbeře budovány souběžně. Hotovo má být v roce 2024.

„Po minulém bouřlivém jednání jsem měla obavy, zda lidé na domluvenou další debatu vůbec přijdou. Ale myslím si, že tentokrát už byla diskuse spíše konstruktivní,“ usmála se lehce starostka. I ona vnímá, že hlavním tématem zůstává stále zdroj vody. „V každém případě je to nejpalčivější téma. Lidé si vodu chrání, je výborná a u nás jediná. I proto jsem ráda, že projektanti slyšeli přímo od obyvatel, co je trápí. Čím víc lidí, tím víc názorů. V otevřené debatě, jako byla tato, se dají nějaké nové problémy nastínit, jiné naopak vyvrátit,“ řekla Eva Rezková.