Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) před týdnem ukončilo tendr na zhotovitele rekordní dálniční stavby a zabývá se hodnocením nabídek, ale na poslední chvíli před nabytím právní moci přišel proti stavebnímu povolení rozklad od Dětí Země. Organizace, která blokovala v minulosti množství jiných staveb, neuvedla, co jí vadí. Rozklad je takzvaně blanketní a úřady musí počkat, až jej aktivisté doplní. Do třiceti dnů musí doplnit konkrétní důvod, proč rozklad podali.

Na rozklad upozornil na sociální síti X redaktor České televize Vlastimil Weiner s odvoláním na vyjádření šéfa ŘSD Radka Mátla a Miroslava Patrika z Dětí Země. Deníku to potvrdil mluvčí ŘSD Jan Studecký. „Těsně před nabytím právní moci stavebního povolení byl podán blanketní rozklad ze strany organizace Děti Země. Důvody rozkladu tedy zatím neznáme, předseda Dětí Země pan Patrik se teprve chystá stavební povolení prostudovat. Jakmile bude jasné, proti čemu se Děti Země odvolávají, chce se s panem Patrikem setkat generální ředitel ŘSD Radek Mátl, aby s ním jednal o možném zpětvzetí rozkladu,“ řekl Deníku mluvčí ŘSD.
Deník kontaktoval předsedu organizace Děti Země Miroslava Patrika. Reagoval stroze a svůj postoj blíže nevysvětlil. „Stavební povolení studujeme, do měsíce ho doplníme o odborné argumenty. Podrobnější informace podat nemůžeme. Pokud bychom něco dalšího ještě měli, tak bychom k tomu vydali tiskovou zprávu,“ vyjádřil se Miroslav Patrik.
Pro samotnou stavbu může jít o další zdržení, i když není jasné, co vlastně Děti Země napadají. Rozklad přišel v době, kdy již byly otevřeny nabídky na stavbu a běží hodnocení. Děti Země v minulosti blokovaly řadu staveb, nejznámější jsou jejich obstrukce u D1 kolem Přerova, kde se ale už soudy začaly přiklánět na stranu státu.

„Toto dětinské a sobecké jednání je urážkou všech lidí v našem regionu, kteří již roky čekají, kdy je dálnice osvobodí od tranzitní dopravy. Lidí, kteří doufají, že jejich domy přestanou být ničeny otřesy a věří, že zase budou moci pouštět ven děti beze strachu,“ reagoval na odvolání Dětí Země starosta Trutnova Michal Rosa. „Je smutné, že právě kvůli takovým hloupým excesům ztrácí významná část populace o témata spojená s ochranou přírody zájem, protože jim jsou podobné extrémy nepříjemné. Důležitá ekologická témata tak přichází o důvěru a podporu lidí,“ dodal starosta Trutnova.
Mezi lidmi vyvolala informace o zablokování stavby dálnice od Dětí Země velkou nevoli. „Teď jsem se to dozvěděl a začínám vidět rudě. Myslím si, že to aktivisté už přehánějí, hraničí to se zdravým rozumem. Taková organizace měla být dávno zrušená, jenom škodí. Navrhoval bych jim veřejně prospěšné práce,“ zlobil se Jan Souček z Trutnova, který situaci s blížící se stavbou dálnice pravidelně sleduje.

Pro ŘSD jde v krátké době o třetí stavbu dálnice, kde musí řešit rozklad. Minulý týden obdrželo rozklady proti dvěma úsekům D35. Podle textu rozkladu ale nejde o neřešitelné námitky.
Na stavbu 21 kilometrů dálnice D11 z Trutnova do Královce podala nejlevnější nabídku polská společnost Budimex SA. V tendru, který byl ukončen minulou středu, nabídla cenu 11,3 miliardy korun. Původní předpokládaná cena rekordně vysoké dálniční zakázky v Česku byla 13 miliard korun.
