Jeho cílem je vytvoření transparentního on-line informačního systému, který zjednoduší plnění evidenčních povinností ubytovatelů a podle ministerstva sníží administrativní zátěž nejen pro ubytovatele, ale také pro obce. Při páteční návštěvě Pece pod Sněžkou o něm informoval místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.
Bylo to jedno z témat jeho setkání se starosty krkonošských měst. Ministr Bartoš se potkal rovněž se členy Horské služby na jejich stanici v Peci pod Sněžkou, která prošla za dotační podpory ministerstva zásadní rekonstrukcí, a jednal s ředitelem Krkonošského národního parku Robinem Böhnischem a jeho náměstkem Jakubem Kašparem.
Systém e-Turista plánuje zavést od roku 2025. Bartoš po jednání uvedl, že díky novému systému se zefektivní jak výběr místních poplatků z pobytu, tak i sběr dat o aktuální situaci v cestovním ruchu v rámci celé země. „Namísto dosavadního až dvouměsíčního zpoždění budeme mít po jeho spuštění okamžitý přehled o tom, co se v cestovním ruchu děje. Například jaká je obsazenost v jednotlivých turistických oblastech nebo ze kterých zemí a regionů lidé přicestovali. Pomůže to například k výraznému zlepšení v koordinaci a účinnosti marketingových aktivit,“ vysvětlil Ivan Bartoš.
„Podpora cestovního ruchu je jednou z našich velkých priorit. Pandemie i krize vyvolané válkou na Ukrajině přinesly tomuto důležitému odvětví těžkou ránu, ze které se nyní postupně vzpamatovává. Poslední těžkou zkouškou pro horské oblasti je průběh současné zimy, která lyžařům dosud příliš nepřála. Naším cílem je podnikatelům v cestovním ruchu jejich práci co nejvíce usnadnit. Právě v tom může digitalizace sehrát klíčovou roli,“ zdůraznil Bartoš.
Pilotní projekt Krajiny pod Sněžkou
V závěru minulého roku ministerstvo pro místní rozvoj spustilo dvě nové výzvy pro cestovní ruch za 140 milionů korun, které podpoří rozvoj základní a doprovodné infrastruktury i marketing. Z Národního plánu obnovy usiluje o 5 miliard na koncepci zelené tranzice cestovního ruchu a na inovace památkových objektů, lyžařských středisek, ubytovacích zařízení nebo vodních sportů.
Ministerstvo bude chtít využít zkušenosti z pilotního projektu, který ve východních Krkonoších spustila destinační organizace Krajina pod Sněžkou. „Projekt jsme spustili 1. listopadu minulého roku, funguje první zimní sezonu. Sbíráme data, seznamujeme s ním ubytovatele, obce. Hledáme vhodné způsoby, jak projekt dál rozvíjet. V osmi obcích od Trutnova až po Pec pod Sněžkou je zdarma k dispozici všem ubytovatelům, aby mohli digitálně evidovat hosty a automaticky reportovat data na obce, cizineckou policii a statistický úřad,“ řekl Jakub Rus, ředitel destinační organizace Krajina pod Sněžkou.
Elektronická kniha túr
Jiný digitální prvek, elektronická kniha túr, je od července 2021 součástí mobilní aplikace Záchranka. Umožňuje turistům zadat trasu výletu a v případě, že nedorazí do cíle v naplánovanou dobu, aplikace odešle upozornění Horské službě. Nová funkce navazuje na klasické papírové knihy vycházek a túr z horských chat. Mobilní aplikace představuje velkého pomocníka rovněž pro horské záchranáře, výrazně jim usnadňuje pátrání.
„Díky této aplikaci se dozvíme podstatný údaj, kde máme člověka hledat. Nehledáme jehlu v kupce sena, ale jdeme na konkrétní místa,“ uvedl náčelník Horské služby ČR René Mašín. Podle něj zatím nebylo nutné vyhlásit pátrací akci kvůli upozornění z elektronické knihy túr. „Do aplikace se hlásí desítky lidí týdně, více v zimě při skialpinistických túrách, obvykle při víkendových přechodech hor,“ konstatoval Mašín.
Náčelník Horské služby dodal, že elektronickou knihu túr výrazně více využívají horolezci a skialpinisté ve Vysokých Tatrách, kde se častěji pohybují v místech, kde není signál a nelze se dovolat pomoci. „Jakýkoliv problém pak navede Horskou službu na místa, kudy měli plánovanou trasu,“ dodal René Mašín.