Nad kolejemi se vznášela mlha, davy diváků nedočkavě přešlapovaly v blátě na peróně. Vyhlížely vzácnou návštěvu. Hosta z historie. Jakmile se z nádražního amplionu ozvalo hlášení, sdělující příjezd speciální soupravy, všichni se natlačili ke druhé koleji. Po ní se nejdříve valil hustý dým, k nebi vystoupala pára. Hlasité houkání ohlásilo příjezd do stanice Malé Svatoňovice. Tady dnes staví císařská jízda parního vlaku! Pečlivě nablýskaná, černá krasotinka, navzdory 103 letům stále ve formě, si vzala do svého nejlepšího kupé prominentní návštěvu. Císaře pána Františka Josefa I. Legendární mocnář pokynul natěšeným davům a po rozvinutém červeném koberci vystoupil na svatoňovický perón. Nedělní událost připomínala 150. výročí prusko-rakouské války, kterou tehdy císař v Královéhradeckém kraji navštívil, a stříbrnou medailí vyznamenal chrabré vojáky. Jakmile se ozvala slavnostní dělostřelecká salva, byla to taková šupa, až lidé odskočili. „Málem nám spadlo nádraží," zaznělo v mnohačetném davu. Ten se mohl pokochat pohledem na historické uniformy válečných hrdinů i noblesní šaty vyparáděných dam. Hodinovou zastávku na malosvatoňovickém nádraží mnozí využili rovněž k prohlídce pěti historických vagónů, mezi nimiž nechyběl ani jídelní vůz. Venku frčela naplno c.k. polní kuchyně, občerstvit se potřebovala i žluto-černými stuhami monarchie ověšená tahounka nedělní výpravy. Mašinfíra ji promazal olejem, naládoval uhlím, nechal napít vody a už ji zase hnal po kolejích.

NEJVÝŠE ČTYŘICÍTKOU

„Co 10 kilometrů, to kubík vody, na 100 kilometrů 1,2 tuny kvalitního černého uhlí," nahlásil ingredience, které si dopřává parní lokomotiva, Jaromír Tauchman. Ten je koordinátorem výprav historických vlaků. V regionu se o ně starají spolky v Jaroměři a Turnově, jemuž patří i parní vlak z roku 1913. „Po každé jízdě se tráví jeden den na údržbě lokomotivy. Velké opravy a další práce vždy děláme přes zimní období, protože sezonu začínáme v dubnu a končíme mikulášskými vlaky," popsal Tauchman.

Při jízdě se můžete kochat krajinou, více jak čtyřicítkou mašina nejede. Pokud je složitější terén, rychlost klesne i na deset kilometrů za hodinu. Ale méně už zase z provozních důvodů nesmí, to by usnula na kolejích. Na cestách jsou legendární soupravy středem pozornosti. „Kamkoliv jedeme, tak vlaky jsou plné a hodně lidí se přijde podívat. Velký zájem je motorem našich železničních spolků," s potěšením se zadíval na přeplněné vlakové nádraží v Malých Svatoňovicích. Lokomotiva, kterou tam mohli v neděli vidět, je předposlední, která byla vyrobena v řadě 310. Ta nejstarší pochází z roku 1877 a sídlí v jaroměřském muzeu.

Lidé mají o mašiny stále zájem. Jaromír Tauchman se s partou kolegů v Jaroměři a Turnově stará o to, aby mohli nadále obdivovat krásky na kolejích. Byť jim už je přes sto let, pořád vypadají báječně. A mají páru!

Do Svatoňovic přijel císař. Nádraží se otřásloZdroj: DENÍK/Jan Braun

Jan Braun