Zastupitelé schválili její pořízení v rámci letošních investičních akcí. Stát má 13,3 milionů korun. Podmínkou realizace je schválení evropské dotace, která by pokryla devadesát procent nákladů. Město by hradilo pouze na desetinu celkové částky. Pokud Trutnov evropské peníze nedostane, cyklověž nepostaví. Rozhodne se v červnu.

Radnice by následně vypsala výběrové řízení a začala projekt realizovat. Podle specialistů trvá stavba cyklověže tři měsíce. Lidé budou platit za denní uložení kola pětikorunu. „Kola jsou uložena na bezpečném místě, nedostane se k nim nikdo jiný než majitel. Ti tak na nich můžou s klidem nechat veškeré vybavení a nemusí nic sundávat,“ popisuje Rudolf Bernart, jednatel firmy Systematica, která má patent na stavbu cyklověží.

První postavila v roce 2013 v Hradci Králové u vlakového nádraží. Další vyrostly v Pardubicích, Přerově, Třinci, Lysé nad Labem. Staví je v Břeclavi, Hodoníně a Litoměřicích. „Celý systém je pod kamerami. Mohli jsme tak zmonitorovat, že lidé dávali do cyklověží kola za tři sta tisíc, někteří měli v košíku peněženku, jiní dva fernety a šampaňské. Zedníka, který tam chtěl umístit lopatu, přidělanou na rámu kola, elektronika upozornila, že tento způsob umístění není možný,“ vybírá zajímavé případy.

Systém ukládání kol funguje na jednoduchém principu. Jak na to, přibližuje video:

PARKOVACÍ DŮM PRO KOLA

Cyklověž (biketower) je plně automatizovaný samoobslužný systém s 24 hodinovým provozem s bezpečným uložením kola a cyklistického vybavení. Tvoří ho systém zakladačů a 118 úložných pozic.

Zařízení má tvar pravidelného dvanáctistěnu a je uzavřeno opláštěním z bezpečnostního skla.

Pro uložení a vyzvednutí kol slouží vstupní modul s platebním terminálem a informačním monitorem s návodem na použití.

Kapacita je 118 kol, platba 5 korun na den.

Součástí cyklověže má být nabíječka pro elektrokola a mechanická pumpa na dofouknutí kol.