Dvacítka členů Komise pro dopravu se rozdělila do čtyř skupin, ve kterých připraví samostatné návrhy řešení oblastí, jenž v průběhu posledních let vygradovaly natolik, že už výrazně zasahují do života města.

Ke konečnému rozhodnutí došlo na posledním zasedání komise, kdy předseda, radní František Zikuda, ostatní vyzval, aby základní návrhy promysleli v období zimních svátků.

Zapomnělo se na cyklostezky

Přestože je Turnov střediskem turistického ruchu, cyklisté tu mají značné potíže. Město se teprve v posledních letech zaměřilo na budování samostatných tras pro cyklisty, kteří jej navštěvují. V něm samém i v jeho nejbližším okolí je totiž značné množství kulturních a historických památek.

Ty se staly cílem turistů, kteří jich stačí v letním období pohodlně na jízdním kole navštívit i několik. Navíc je lákají přírodní scenerie, na něž je krajina Českého ráje velmi bohatá. Ačkoli tu všichni mají k dispozici speciální cyklobusy a vlaky pro dopravu jízdních kol, cyklotrasy v samotném centru město při rekonstrukci vozovek nezřídilo a cyklisté většinou používají okraje silnic a chodníků, což je nebezpečné. Největším problémem tak bude řešení tras od vlakového nádraží a dopravního terminálu k Náměstí Českého ráje a k napojení na trasy okolní.

Parkoviště lidem už zdaleka nestačí

S rozvojem motorismu ubylo parkovacích míst. Vedení města investovalo do stavby parkovacích prostor, řadu jich opatřilo parkovacími automaty, aby tak vytěsnilo vozidla především z centra, takže na mnoha místech se tu za stání platí.

Tím chtělo umožnit krátké stání lidem, kteří musí navštívit důležité úřady a instituce. Pro ostatní vybudovalo levnější parkoviště záchytná. Největší potíže však vznikají ve frekventovaných ulicích Sobotecké, Palackého, Skálově a především v Nádražní a pak na všech čtyřech sídlištích. Městská policie se podle slov velitele Luboše Trucky tomuto problému průběžně věnuje, ale její kapacity na jeho vyřešení zdaleka nestačí.

Rezervy má hromadná doprava

Po redukci příměstských linek a likvidaci autobusových zastávek na náměstí se v centru zvětšil provoz osobních automobilů. Vedení města už před lety iniciovalo zavedení hromadné dopravy k novým supermarketům, později i školních autobusů, dále tzv. „turistických" autobusů a cyklobusů, avšak to vše nestačí.

Veřejnosti stále chybí vhodné intervaly hromadné dopravy a hlavně spolehlivá napojení. Semilský dopravní podnik Buss-Line nabídl při řešení spolupráci, ale netají se tím, že od města očekává finanční kompenzaci ztrátových spojů.

Turnov je na trase od Prahy do Krkonoš a ve směru od Liberce do Brna, přirozeným železničním i automobilovým dopravním uzlem. Z toho plynou všechny současné potíže, před kterými odborníci varovali už na prahu devadesátých let.

Ty navíc vše umocňuje poloha a průchodnost města, ležícího po obou stranách řeky Jizery. Vedení Turnova přistoupilo ke stavbě severního a jižního obchvatu, podílelo se na vybudování centrálních mimoúrovňových křižovatek i rekonstrukci „krajských" a vlastních vozovek. Navrhlo i řešení vnitřní dopravy, avšak ne vždy úspěšně.

Často narazilo na tvrdý odpor obyvatel dotčených lokalit. Problémem vnitřní dopravy se zabývaly i cizí projektové kanceláře, ale ty většinou nenalezly přijatelná řešení.

Snad proto nyní šéf Komise pro dopravu, Zikuda, spoléhá na zkušenosti a místní znalosti svého týmu, který návrhy pro celou koncepci řešení dopravy chce zpracovat a předložit radě města do poloviny roku.

Otakar Grund