Nejdražší úsek ve směru od Mladé Boleslavi je hotový, 7,5 kilometru mezi Studencem a Dolní Brannou stálo 145 milionů korun. Velký přínos budou mít zejména dva stoupací pruhy v serpentinách před Studencem. A to nejen pro kamiony, ale i turisty, kteří tudy jezdí do Krkonoš.

„Je to problematický úsek, v zimě ho často kamiony nedokázaly vyjet a občas ho úplně zablokovaly. Nově je tu i meteohláska, která silničářům dá včas vědět o zhoršených podmínkách. Dvě kamery nepřetržitě monitorují stav, celý systém je propojený s digitálním dopravním značením na obou stranách úseku," podotkl liberecký hejtman Martin Půta. Podívat se okem kamer je možné na internetové adrese meteo.ntd.cz/studenec.

Logické rozšíření problematického místa ale nemuselo vůbec dopadnout. „Část pozemku vlastnil spekulant a nechtěl ho Libereckému kraji prodat. Už jsme si s tím nevěděli rady, až hejtmanu Půtovi se podařilo situaci vyřešit. Hrozilo, že předjížděcí pruh skončí v půli kopce. A to by řidiči opravdu těžko chápali," připomněl starosta Studence Jiří Ulvr.

Součástí rekonstrukce byly i dva mosty a 21 propustků, dešťové kanalizace, chodníky a příkopy.

V podhůří Krkonoš se řidičům jezdí lépe. A ještě není konec

Nově zrekonstruované silnice spojují Královéhradecký a Liberecký kraj. Impulsem k opravě bylo rozšiřování průmyslové zóny Vrchlabí jih.

Za rok a půl práce a 145 milionů korun byla opravena silnice ze Studence do Dolní Branné, která je součástí zásobovací trasy mezi jednotlivými závody společnosti Škoda Auto. Vozovku už řidiči využívají, některé stavební práce ale budou pokračovat i v příštím roce. Zejména opravy objízdných tras, odstranění vad a nedodělků týkajících se úprav okolí. Největší část výdajů pokryla dotace ministerstva průmyslu (112 milionů), Liberecký kraj přidal 23,5 a Královéhradecký 9,5 milionů korun.

„Rekonstrukce začala v září 2013, takže dnes tu stojíme po víc jako dvou letech. První etapa startovala na Horkách u Staré Paky a v červenci 2014 přivedla novou silnici na začátek Studence. Zároveň nový povrch propojil Dolní Brannou a Kunčice. O měsíc později začaly práce ze Studence směr Dolní Branná a teď to oficiálně otvíráme," připomněl před víkendem starosta Studence Jiří Ulvr.

Od včerejšího dne je také zprovozněný nový most s kruhovou křižovatkou ve Vrchlabí, i tady se ale ještě bude pracovat.

A pokračovat budou i rekonstrukce dalších úseků. „V rámci oprav objízdných tras dojde příští rok na silnice Zálesní Lhota – Martinice a Zálesní Lhota – Horní Kalná, dodělat bychom chtěli i zbývající úsek spodní studenecké komunikace," doplnil Jiří Ulvr.

Dál je v plánu oprava silnice II/295 z Dolní Branné ke křižovatce se silnicí I/14 ve Vrchlabí a rekonstrukce tamní ulice Dělnická. Veškeré práce na rozšíření zóny mají skončit do roku 2017. Celkové náklady dosahují 448 milionů korun.

Přehled částek a projektů v jednotlivých etapách a jejich stav:

První etapa celkem 310 mil. Kč: Královéhradecký kraj 17 mil. Kč, Liberecký kraj 39 mil. Kč, státní dotace 254 mil. Kč.
- úsek Dolní Branná – Kunčice – 22 mil. Kč – dokončeno 2014
- úsek Studenec – Horka – 52 mil. Kč – dokončeno 2014
- úsek Studenec, pošta – Dolní Branná – 145 mil. Kč – dokončení 2016, provoz od prosince 2015
- úsek Vrchlabí, Nerudova – Nádražní – 91 mil. Kč – bude dokončeno 2017

Druhá etapa celkem 138 mil. Kč: Královéhradecký kraj 31 mil. Kč, státní dotace 107 mil. Kč.
- úsek Hostinné – průtah – 13,3 mil. Kč – dokončeno 2015
- úsek Hostinné – KRPA – 10,8 mil. Kč – dokončeno 2015
- úsek Dolní Branná – MOK I/14 – předpoklad 62 mil. Kč – realizace 2016, výběrové řízení na zhotovitele
- Vrchlabí, ul. Dělnická – předpoklad 52 mil. Kč – realizace 2017