V Trutnově nasadí od října kompletně novou flotilu sedmi autobusů – čtyř dvanáctimetrových na elektrický pohon, tří osmnáctimetrových kloubových na stlačený zemní plyn (CNG). K tomu vybudují v Poříčí v blízkosti elektrárny ČEZ, za bývalým Elektrokovem, speciální zastřešené dobíjecí depo.

Pro CNG autobusy využijí stávající plničku na zemní plyn v areálu firmy Arriva ve Svobodě nad Úpou. Ve Vrchlabí pustí do provozu na přelomu srpna a září dva nízkopodlažní jedenáctimetrové elektrobusy. Zázemí pro dobíjení vznikne v areálu společnosti KAD.

Investice do ekologické dopravy vyjde dohromady na 98 milionů korun. Osmdesát pět zaplatí Evropská unie v rámci Integrovaného regionálního operačního programu. Zbývající miliony, patnáct procent celkové částky, doplatí provozovatelé hromadné dopravy ve městech.

V Trutnově společnost Arriva, ve Vrchlabí Krkonošská automobilová doprava KAD. Radnice neplatí nic. V obou městech to bude vůbec poprvé, kdy se cestující svezou elektrobusy.

EKOBUSY PRO 1,7 MILIONU CESTUJÍCÍCH ROČNĚ

V Trutnově vyjíždí denně v rámci MHD sedm autobusů, které přepraví ročně zhruba 1,7 milionu cestujících. Kompletní proměna vozového parku přijde na 75 milionů. „V případě ideálního provozního stavu bude MHD zajišťována výhradně sedmi novými vozidly. Pro možnost řešení údržby, oprav a mimořádných situací v provozu budeme využívat samozřejmě ještě záložní autobusy z řady nejnovějších CNG vozidel z dosavadní flotily MHD,“ upřesnil Milan Kovář, obchodní ředitel společnosti Arriva Východní Čechy, která MHD v Trutnově zajišťuje.

V Trutnově otestují vodíkové autobusy  Ekologická revoluce v trutnovské dopravě pořízením elektrobusů nekončí. Společnost Arriva se chystá vyzkoušet autobusy na vodíkový pohon. „Vnímáme je jako další krok v elektromobilitě, kdy si vozidlo vyrábí podstatnou část elektřiny samo. V Trutnově připravujeme pro následující roky pilotní testovací provoz,“ prozradil obchodní ředitel Arrivy Milan Kovář.

Podmínkou pro získání evropské dotace byl smluvně zajištěný závazek provozování hromadné dopravy ve městě na dalších pět let. „Spolupráce s městem byla pro tento projekt zásadní,“ uznal Kovář. Trutnovské zastupitelstvo rozhodlo na zasedání v prosinci loňského roku o uzavření smlouvy o závazku provozování veřejné služby městské hromadné dopravy dokonce na roky 2018 - 2027 se společností Arriva Východní Čechy.

„V souladu se strategickým plánem Trutnova je již více jak 12 let pořizování ekologických vozidel. Potvrzuje to stávající flotila autobusů na zemní plyn. Bezemisní vozidla jsou dalším krokem dopředu. V případě dotace na jejich pořízení z Evropské unie pak vychází i jejich provoz ekonomičtěji,“ dodal obchodní ředitel východočeské Arrivy.

SMART REGION

Ve Vrchlabí, kde se počet cestujících ustálil ročně na 115 tisících, navazuje pořízení ekologické formy přepravy v hodnotě 23 milionů korun na projekt Smart Region Vrchlabí, který vznikl v roce 2010.

„S představiteli města jsme museli jednat o myšlence elektrobusů, neboť součástí žádosti o dotaci byla záruka, že budeme schopni mít po dobu pětileté udržitelnosti projektu pro elektrobusy využití. Jsem velice rád, a nejen za naši společnost, ale především za cestující, vrchlabské občany, že obě strany našly na tomto projektu pozitiva a městská autobusová doprava bude provozována elektrobusy,“ ocenil ředitel KAD Ondřej Machačka.

Obě dopravní společnosti si již dříve provoz elektrobusů vyzkoušely. Arriva v roce 2012 zkusila kloubové hybridní vozidlo s elektrickým pohonem, elektrobusy testovala v provozu MHD Dvůr Králové nebo jako skibusy. „Aktuálně čerpáme také z provozních zkušeností od kolegů ze sesterské společnosti Arriva Morava, kde provozují flotilu elektrobusů v rámci MHD v Třinci,“ uvedl Milan Kovář.

Právě Třinec je považován za republikového lídra elektromobility, po městě tam jezdí od loňského roku deset elektrobusů z plzeňské škodovky.

Vrchlabská KAD testovala elektrobus poprvé v roce 2014 v průběhu dvou týdnů na příměstských linkách. Čerstvější zkušenost má ze zimního období 2016, kdy autobus na elektrický pohon nasadila jako skibus ve Špindlerově Mlýně.

Cestující podle Kováře okamžitě poznají rozdíl oproti běžným autobusům hlavně v tichém a plynulém provozu, podobném jako u trolejbusů. „Zvýší se především komfort a pohodlí cestujících, autobusy budou vybaveny například informačním systémem. Budou si muset dát ale pozor, neboť oproti klasickému vozu není jízda elektrobusu téměř slyšet,“ upozornil Ondřej Machačka, ředitel KAD.

DOBÍJENÍ VE DNE I V NOCI

Elektrobusy najedou v Trutnově denně 300-350 km, dobíjet se budou přes den i v noci. „Základem je dobíjení přes noc nižším výkonem. Přes den v několika pauzách budou elektrobusy zajíždět k rychlodobíječce, aby dobily potřebné množství energie s rezervou pro bezproblémový denní dojezd,“ objasnil Milan Kovář z Arrivy.

„Výrobce autobusů dodává elektrobusy včetně přenosné nabíječky. Zázemí pro dobíjení plánujeme vybudovat v areálu naší společnosti. Počítáme s tím, že bychom autobusy měli umět dobíjet jak rychlodobíjením v průběhu dne, tak i standardním pomalým způsobem přes noc,“ vysvětlil Ondřej Machačka, jak vyřeší dobíjení ve Vrchlabí.

„Téměř jistě nás bude čekat investice do nových akumulátorů, neboť životnost baterií je nižší než životnost autobusu a pokud budeme mít zájem provozovat elektrobusy i po více než pěti letech, tak musíme vynaložit další finanční prostředky, už jen z vlastních zdrojů, do výměny akumulátorů,“ doplnil.

VE DVOŘE NA ZEMNÍ PLYN

Ve Dvoře Králové jezdí autobusy MHD na zemní plyn. „Je to díky dlouhodobé smlouvě, platné do roku 2020. Zcela nové autobusy na zemní plyn, který je ekologičtější než běžné pohonné hmoty jako nafta nebo benzín, byly nasazeny v roce 2013,“ uvedla mluvčí dvorské radnice Miroslava Kameníková. „Případné změny budeme řešit až s blížícím se koncem této smlouvy,“ řekla.