Město už vybralo firmu, která radary dodá, a která má nejpozději do konce srpna čas na to, aby měřící zařízení instalovala. Kolik za to město zaplatí, jak se budou podílet obce a kdo bude zpracovávat agendu přestupků?

V okolí Trutnova je momentálně jediný úsekový radar v Mladých Bukách. V loňském roce vyprodukoval 6,2 milionu korun díky 7 046 přestupkům řidičů. Pro srovnání: na dvanácti úsekových měřeních rychlosti ve Dvoře Králové nad Labem a okolních obcích spáchali šoféři loni 21 290 přestupků a zaplatili na pokutách necelých 12,8 milionu korun. Více než polovina přestupků byla v Choustníkově Hradišti na silnici I. třídy (celkem 10 874).

Na jakých místech se radary letos objeví? Na silnici I/16 v Bernarticích, Zlaté Olešnici, Libči, v Trutnově v Polské ulici, na silnici I/14 v Mladých Bukách v místě stávajícího radaru, v Mladých Bukách - Hertvíkovicích a na silnici III/3012 ve Starém Rokytníku. Radar z Hertvíkovic by se měl v budoucnu přesunout na Babí na silnici II/300.

Tendr vyhrála společnost Gemos. Její radary už měří rychlost několik let ve Dvoře Králové nad Labem a okolí. O náklady se podělí město a ŘSD. „Zakázka byla soutěžena ve sdružení zadavatelů - město Trutnov a Ředitelství silnic a dálnic ČR. Hodnota vysoutěžené zakázky činí 16,089 milionu Kč bez DPH. Město za pronájem tří radarů, technickou podporu provozu a rozšířenou záruku čtyř radarů, které pořizuje ŘSD, a za metrologické ověření všech radarů zaplatí za 5 let zhruba 11 milionů Kč,“ řekla Deníku mluvčí trutnovské radnice Michaela Dědková.

„Obce na své náklady vybudovaly elektropřípojky, za umístění radarů neplatí. Veškeré příjmy z radarů dle zákona náleží obci s rozšířenou působností (Trutnov), jejíž obecní úřad přestupky projednává,“ vysvětlila mluvčí.

Vybraná firma má lhůtu 90 dnů od podpisu smlouvy na to, aby radary na vybraných pozicích umístila. Nejpozději to má být do konce letošního srpna.

Město Trutnov sice bude inkasovat příjmy z pokut, na druhé straně ovšem výrazně naroste agenda s vyřizováním přestupků. Ilustruje to případ Dvora Králové, kde tamní úřad musel vyřizovat za loňský rok více než 21 tisíc přestupků. V roce 2022 jich bylo 27 668 a v roce 2020 dokonce 30 700. Rekordní byl rok 2015, kdy řidiči spáchali 37 900 přestupků a zaplatili na pokutách zhruba 30 milionů korun.

V Trutnově bude vyřizovat radarovou agendu odbor dopravně-správní Městského úřadu Trutnov. „Část agendy automatizujeme, byl proto pořízen nový software na hromadné zpracování výzev k zaplacení určené částky, a pro část agendy zřejmě budeme muset navýšit počet zaměstnanců, prozatím o jednoho až dva,“ upřesnila Dědková.

KDE SE RADARY OBJEVÍ
Trutnov a okolí:

Bernartice, Zlatá Olešnice, Libeč, Trutnov - Polská ulice, Starý Rokytník, Hertvíkovice.

Vrchlabsko:
Hořejší Vrchlabí Horská ulice, Dolní Branná, Hostinné papírna, Hostinné sever, Rudník Javorník, Lánov, Kunčice nad Labem, Černý Důl - Čistá, Rudník škola, Černý Důl - hotel Pošta, Hostinné západ, Rudník - Terezín.

ÚSEKOVÉ RADARY V OKRESE
Mladé Buky (obousměrně)
Dvůr Králové nad Labem - ulice Vorlešská, Lipnice
Choustníkovo Hradiště (obousměrně)
Kocbeře (obousměrně)
Nemojov (obousměrně)
Vlčkovice v Podkrkonoší (obousměrně)
Zdobín (obousměrně).

Trutnov, stejně jako okolní obce, si slibuje od zavedení většího počtu radarů zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, zejména s ohledem na absenci dálnice D11, která je pro region klíčová.  „O radary jsme usilovali delší dobu. Jakmile se otevře celá polská dálnice, očekáváme velký nárůst dopravy. Chceme zvýšit bezpečnost, především v centru obce, kde jsou nepřehledné úseky. Jakmile se česká dálnice postaví, doprava se zklidní a radary by měly jít pryč,“ řekl starosta Bernartic Radek Hojný.

„Silnice I/16 přes Zlatou Olešnici je stále více zatěžována dopravou oproti minulým rokům. Dnes nám obcí projíždí denně až 5 765 vozidel, z toho téměř 300 nákladních vozidel. Stavba dálnice D11, která obci od narůstající dopravy uleví, se ovšem opět oddaluje. Jsme proto velice rádi, že radary ve Zlaté Olešnici budou. Očekáváme zklidnění dopravy a větší bezpečnost,“ souhlasila starostka Zlaté Olešnice Eva Kmiećová.

Umístění úsekových radarů se připravuje rovněž na Vrchlabsku. Svazek obcí Horní Labe ve spolupráci s městem Vrchlabí a dopravní policií stanovil dvanáct míst, kde by se měly objevit. Jako první z nich mají být na řadě Vrchlabí, Dolní Branná, Lánov, Rudník. Městský úřad Vrchlabí připravuje vypsání výběrového řízení na dodavatele radarů poté, co se finalizovaly detaily definitivního řešení pro jejich umístění v obcích. „Oficiální kladné stanovisko Dopravního inspektorátu Policie ČR k přepracovanému návrhu jsme obdrželi teprve toto úterý. Přepracovaný návrh reaguje na požadavky policie, aby ve všech lokalitách probíhalo úsekové měření na dlouhých úsecích,“ popsal situaci ve Vrchlabí tajemník Městského úřadu Pavel Řehák.

V tuto chvíli se zpracovává projekt měření rychlosti, který na základě stanoviska policie bude řešit technicky vlastní umístění měřících zařízení na prvních čtyřech lokalitách z hlediska infrastruktury - sloupy veřejného osvětlení, připojení na elektřinu, viditelnost na místo měření, a bude podkladem pro výběrové řízení. „Ten bychom měli mít v červnu, ihned poté vypíšeme výběrové řízení na pronájem měřících zařízení. Uvidíme, jak rychle se to podaří vysoutěžit, ale dobře napsaný projekt by to mohl výrazně zjednodušit. Stále platí, že lokality jsou Dolní Branná (skrz celou obec), Lánov (od kruhového objezdu směrem na Černý Důl), Hořejší Vrchlabí (od Pivovarské bašty na konec obce) a Rudník - východ (od křižovatky až na konec části obce Javorník),“ upřesnil Pavel Řehák.

„Zároveň jednáme o tom, že bychom pro jednu lokalitu, která s v projektu ukáže jako nejlépe připravená, zajistili krátkodobý pronájem radarů do doby ukončení výběrového řízení, aby se naši úředníci mohli zapracovat, než systém rozjedeme naplno,“ dodal tajemník Městského úřadu Vrchlabí.

Mohlo by vás také zajímat: Architekt zlaté arény Vokatý: Obavy kvůli skákajícím Čechům byly jen na začátku

Martin Vokatý z Trutnova byl hlavním architektem pražské O2 arény. Její model má ve svém trutnovském studiu. | Video: Deník/Jan Braun