„Ve Dvoře Králové postavíme nejmodernější lisovací linku, která bude stát na východ od hranic s Německem,“ řekl František Řípa na slavnostním zahájení, kterého se zúčastnily také politické špičky z Královéhradeckého kraje. „Z fabriky budeme dodávat komponenty pro koncern Volkswagen, ale i pro další firmy do celé Evropy,“ doplnil Řípa. Dodavatelem stavby bude trutnovská firma BAK.
V nové fabrice najde uplatnění až 300 zaměstnanců. Firma bude nabírat i specializované pracovníky na pozice analytiků nebo programátorů. Připouští, že se díky náročným požadavkům bude rozhlížet mezi domácími uchazeči, ale i v zahraničí.
Karsit stále řeší chybějící zasíťování pozemků. Není sem zaveden přívod vody, plynu, elektřiny či kanalizace. Příprava průmyslové zóny přitom stavbu značně zdržela. Firma chtěla budovat už od září. Kvůli skluzu dokonce musela upustit od jedné z klíčových zakázek.
„Tak jak se stavba zpozdila, zpozdilo se i naše plnění. Ale máme další smlouvy, které musíme začít plnit,“ říká ředitel Karsit Automotive Jan Kříž. Firma bude ve Dvoře Králové vyrábět komponenty jako blatníky, kapoty nebo dveře.
Za zdržením stojí i námitky sousedů a ochranářských spolků. S nimi firma vedla složitá jednání.
„Situace často nebyla příliš lehká, pan Řípa ale ani jednou nechtěl svůj záměr změnit, to mě těší. Lidé měli většinou nepřesné informace. Trpělivě jsme jim situaci vysvětlovali. Většinou jsme se dohodli nebo provedli kompromisy,“ řekl Jan Kříž. „S lidmi jsme řešili ochranná pásma vedených kabelů, intenzitu dopravy, zajímali se i o ochranu vody,“ konkretizoval Jan Kříž. Zároveň vyzdvihl nadstandardní přístup města.
Ve středu bagristé už v dotčené průmyslové zóně začali odstraňovat zeminu. Zítra poprvé pozemky obsadí archeologové.
Společnost Karsit Group má v současné době tři divize. Největší automobilovou, která je základem podniku, dále pak zemědělskou, zabývá se také službami či dopravou. Aktuálně zaměstnává tisíc lidí. Její obrat za loňský rok činil tři miliardy korun. Pozemky v průmyslové zóně Karsit odkoupil od Dvora Králové na konci roku 2016. Město se ji předtím deset let snažilo neúspěšně prodat.