Fabriky na Liberecku vyrazily do boje už nejen proti alkoholu na pracovišti, ale i proti drogám. Podle krajského šéfa Asociace samostatných odborů Milana Šubrta totiž třeba havárie vysokozdvižného vozíku, který řídí člověk pod vlivem návykové látky, může způsobit firmě škodu až několik desítek tisíc korun. Proto začaly podniky některé své zaměstnance kontrolovat.

„Stane se třeba nějaká nehoda. Firma dá pracovníkovi dýchnout, ale zkouška ukáže, že alkohol nepil. Tak jej pošlou k závodnímu lékaři na zkoušku, zda nemá v těle drogu,“ vysvětlil Milan Šubrt.

Málokdo si totiž uvědomuje, že stopy po marihuaně, pervitinu a dalších drogách vydrží v organismu i několik týdnů. A jsou podle zákoníku práce důvodem k hodinové výpovědi, stejně jako alkohol, neboť jde o hrubé porušení pracovní kázně. „Ještě před rokem nebo dvěma jsme o žádném případu drog na pracovišti nevěděli. Teď řešíme v celém kraji až dva případy za měsíc. A pořád jich přibývá,“ podotkl odborářský boss.

Firmy jsou ze zákona povinny zajistit bezpečnost práce na pracovišti. Na to, že s některým pracovníkem není něco v pořádku, je obvykle upozorní zvýšený počet nějakých havárií. „Když se třeba vysypou na zem díly do aut, podnik je musí odepsat. S vysokozdvižným vozíkem nebo nákladním autem může řidič pod vlivem drogy i někoho zabít,“ řekl Milan Šubrt.

Při výpovědi může firma prohřešek zapsat pracovníkovi do zápočtového listu. Pak dotyčný jen těžko shání nové místo a s tímto záznamem ani nedostane podporu od úřadu práce. Zkoušku na drogy – ze slin, z krve – zaměstnanec může odmítnout, ale pak riskuje výpověď.

„Namátkou děláme u řidičů kontroly na alkohol, měsíčně až 600. Ročně jeden nebo dva případy odhalíme. Vždy následuje výpověď. Na zjištění návykových látek ze slin máme dva testery, ale ještě jsme ani jeden nepoužili,“ řekl dopravní ředitel DPMLJ Luboš Wejnar. „Snažíme se řidiče vést k tomu, aby cítili odpovědnost,“ dodal.

Zuzana Minstrová