„Porouchaný motor je v opravě ve Vsetíně, oprava by měla trvat tři až čtyři měsíce. Doufáme ale, že horní úsek zprovozníme dříve. Jednáme o pronájmu motoru přímo od výrobce z Itálie. Předpokládaný termín zahájení provozu na horním úseku je do konce února," řekl náčelník Lanové dráhy Sněžka Jiří Špetla.

Lanovka má dva úseky, které se setkávají v mezistanici na Růžové hoře. Každý úsek má svůj motor, oba motory za normální situace fungují ve stanici na Růžové hoře. Motor dolního úseku se porouchal v pondělí 29. ledna. Technici vzhledem k tomu, že je dolní úsek častěji v provozu, na něj přemístili funkční motor z horního úseku lanovky. V úterý 30. ledna po výměně motorů se dolní úsek opět rozjel.

Turisté se zřítili z vrcholu Sněžky na polskou stranu hory do kotle Lomniczki.
Memento ze žlabu smrti. Lidé riskují, na Sněžku chodí v keckách a kozačkách

Lanovka může být v provozu do rychlosti větru 60 km/h. Horní úsek v zimě bývá často zastaven kvůli silnému větru. „Od poruchy motoru do současnosti by nám stejně počasí neumožňovalo provoz horního úseku," uvedl Špetla. Aktuální informace o provozu jsou na webu Lanové dráhy Sněžka.

Správce Poštovny Anežka na vrcholu Sněžky Lukáš Polách řekl, že pokud by byl horní úsek mimo provoz déle, znamenalo by to pro provoz poštovny problém. V poštovně nabízejí turistům občerstvení.

„V zimě horní úsek často kvůli větru nejezdí, proto nenecháváme nic náhodě, máme naskladněno. Vyčkáváme, co bude, vydržíme měsíc dva. Pokud se nepodaří lanovku na Sněžku do té doby zprovoznit, bude to velký problém. Třeba chleba už nyní musíme vynášet na zádech. Půl trasy vyjedeme lanovkou, pak musíme po svých," popsal situaci Polách.

Takhle vypadá Jubilejní cesta na Sněžku v létě. V zimě je uzavřená kvůli lavinovému nebezpečí a náročným zimním podmínkám.
Neuměli vysvětlit, proč šli do zákazu, popsal záchranář z Pece případ na Sněžce

Lanovka patří městu Pec pod Sněžkou, které je stoprocentním akcionářem společnosti Lanová dráha Sněžka. Lanovka má vždy na jaře a na podzim odstávku kvůli pravidelné údržbě. Technici loni v listopadu a v první polovině prosince, kdy byla poslední odstávka, žádnou závadu na motoru neobjevili.

Kabinová lanovka je po kompletní výměně v provozu na prvním úseku od prosince 2013, na druhém úseku jezdí od února 2014. Současné zařízení za více než 300 milionů korun nabízí turistům čtyřmístné kabiny místo dřívějších otevřených dvousedaček. Dodavatel technologie je lanovkářská firma Leitner.