Okénko 6.

Již šest týdnů se Filip Tomáš, fitness trenér z trutnovského Sportovního centra Olymp, věnuje pěticí účastníků projektu Hubněte s Deníkem. Jak sám říká, první výsledky se určitě dostavily. „Je vidět zpevnění a změna v držení těla,“ pochvaluje své ovečky trenér a pokračuje: „Jinak se účastníci projektu chovají také při cvičení. Nemají už tak nejisté pohyby, zvládají dýchání, vědí, jak se správně postavit ke cvičebnímu stroji, popřípadě, jaká je technika cvičení. Také si pamatují návaznost jednotlivých prvků při tréninku a mají přehled o tom, s jakou váhou mají cvičit, hlídají si záda. Pro trenéra je tento stav ideální, můžeme se totiž víc zaměřit na jednotlivé cvičební prvky.“

Zatímco v lednu soutěžící trénovali spíše základní cviky a učili se správnou techniku cvičení a dýchání, od února jsou tréninky zaměřeny na jednotlivé partie těla. „Dvakrát do týdne posilujeme horní partie těla, jednou týdně nohy. Do tréninku jsme zařadili volnou váhu, cvičíme s činkami, protože pohyby jsou koordinovanější, než na počátku, a soutěžící lépe drží balanc. Navíc se tréninky týden po týdnu stupňují,“ upřesňuje Tomáš.

Přestože do konce soutěže zbývá jen pouhých čtrnáct dní, podle trenéra se toho dá za tuto dobu stihnout ještě dost. „Určitě hodně kardiocvičení,“ směje se a dodává: „Poslední týden byl volnější, ale během čtrnácti dní na sobě mohou soutěžící ještě hodně zapracovat, nejen, co se týká trénování, ale také jídelníčku. Kdybychom pokračovali ještě nějakou dobu, začali bychom jednotlivé cviky také zrychlovat a dělali bychom mezi sériemi kratší pauzy.“

Okénko 5.

Důležitou součástí tréninku je také čas určený k regeneraci těla. „Je důležité umět odpočívat. Záleží ale na jednotlivci, co mu vyhovuje. Někdo si odpočne doma u knížky, ve vaně, vířivce nebo na masáži, někdo potřebuje aktivní odpočinek v podobě sportu, třeba plavání. Každého také baví něco jiného,“ poznamenal fitness trenér Filip Tomáš a pokračoval: „Musíme si uvědomit, že je třeba tělu tu námahu nějakým způsobem vrátit, aby dobře fungovalo a nevypovědělo službu. I namáhaný sval musí zregenerovat, nabrat zpátky sílu a vyživit se. Tady neplatí úměra: čím víc, tím líp. Hrozilo by například zranění nebo nemoc. Musíme umět dávat i brát. Důležité je najít rovnováhu mezi cvičením a relaxací.“

Okénko 4.

Během redukčního programu, který ve Sportovním centru Olymp trvá již více než čtyři týdny a přehoupl se tak do své druhé poloviny, doporučil fitness trenér Filip Tomáš svým ovečkám, aby začaly navštěvovat také masáže u Ivany Tomášová, terapeutky a mistryně reiki. „Specializuje se na thermoiodosalové zábaly, jež jsou složeny z organického jódu, mořské řasy a mořské soli, zázvoru a skořice,“ poznamenal Filip Tomáš a pokračoval: „Některé klientky začaly na masáže chodit a moc si jejich účinnost pochvalovaly, proto jsem je doporučil i v rámci projektu Hubněte s Deníkem.“
„Zábaly a následné masáže velmi účinně působí na celulitidu, strie, odbourávají tuky, vyhlazují pokožku a především způsobují termoefekt, tedy intenzivně prohřívají pokožku, která zčervená,“ poznamenala Ivana Tomášová a pokračovala: „Díky vysokému obsahu minerálních látek, jódu, stopových prvků a aminokyselin odbourává thermoiodosalový zábal a masáž uložené tuky a odpadní látky. Stimuluje činnost lymfatických cest a tím zvyšuje lymfodrenáž a povzbuzuje látkovou výměnu.“

A jak zábaly s masáží probíhají? Po vstřebání gelu, což trvá zhruba 30 minut, se provádí masáž určených partií či celého těla, povzbuzující tok lymfy a tím odvádění toxinů z těla. „Proto je nutný zvýšený příjem tekutin, aby se toxiny vyplavily z těla,“ upozornila Ivana Tomášová.

Účinnost masáží na sobě vyzkoušela už Martina Petrášová. „Z masáží mám moc dobrý pocit, kromě toho, že si u nich odpočinu, mi také pomáhají s mou zablokovanou krční páteří. Ta mě omezovala při cvičení, protože jsem po něm trpěla bolestmi hlavy. Vyzkoušela jsem proto terapii s baňkami a potíže zmizely,“ poznamenala.

Stranou nezůstala ani a šéfredaktorka Krkonošského deníku Miroslava Jasanská. „Po čtyřech masážích a zábalech jsem moc spokojená, jednak mi to pomáhá v regeneraci, jednak mě cvičení tolik nebolí. Navíc si u toho báječně odpočinu,“ konstatovala a dodala: „Také mi to pomáhá s redukcí objemu v problémových partiích, protože přes boky mám dole čtyři a v pase sedm centimetrů. A to mě ještě čeká minimálně šest masáží.“

Okénko 3.

Již čtyři týdny má Filip Tomáš v péči pětici účastníků projektu Hubněte s Deníkem. Všichni nyní prošli měřením na bodystatu, jenž má trenér k dispozici.
„Jedná se o výpočet metabolismu. Díky přístroji jsem zjistil podrobnější skladbu těla, ať už se jedná například o procentuální poměr vody, tuku nebo svalové hmoty v těl. Také díky přístroji můžu upravit tréninkový program s ohledem na případná srdeční rizika,“ poznamenal Filip Tomáš a pokračoval: „Výsledky budou mít vliv i na úpravě stravy.“

První, takzvaná seznamovací fáze, již podle slov trenéra pro účastníky Hubněte s Deníkem skončila. Během února se tréninky změní. „První měsíc, a to nezávisle na měření bodystatu, sloužil k poznání základních cviků na strojích. Při nich jsem kontroloval zejména správné držení těla, techniku cvičení a dýchání. Tento měsíc už začneme zkoušet při cvičení volné váhy, víc budeme pracovat s činkami a postupně budeme zařazovat účinnější cviky, než byly ty na strojích,“ popsal Filip Tomáš, co soutěžící v dalších týdnech čeká. Zároveň ale upozornil, že kardiocvičení bude i nadále pokračovat.

S dosaženými výsledky svých svěřenců je spokojen. „Jiří zhubnul čtyři kila, Jana a Martina tři kilogramy, Mirka hubne pomaleji, ale hlavně na objemu. Chvíli to trvá, než se metabolismus správně nastartuje, takže s těmito výsledky jsem ani nepočítal. Jsem za všechny příjemně překvapen,“ dodal.

Okénko 2.

Pětice soutěžících, která se snaží od začátku ledna v projektu Hubněte s Deníkem, přijít o pár kilogramů a zpevnit si postavu, bude moci začít využívat služeb dalšího přístroje. Tím je z televizních obrazovek známý bodystat, který využívala ve svém pořadu například Kateřina Cajthamlová.

„Díky přístroji budeme moci u soutěžících přesně změří v absolutních hodnotách i procentuálně tuk, aktivní tělesnou hmotu celkově i s odečtem vodního podílu a celkovou tělesnou vodu,“ říká trenér fitness Filip Tomáš ze Sportovního centra Olymp, který si přístroj v nejbližších dnech pořídí. „Vyšetření je rychlé, pohodlně opakovatelné, pohotově zpracované,“ pokračuje.

Zprávy Bodystatu například obsahují (z vlastního měření i dodaných parametrů kondice a krevních rozborů): složení těla (váhově i v procentech – tuk, tělesná voda, svalstvo + kostní hmota), výpočty metabolismu, aerobní kapacitu, plicní funkce, poměr pas/boky, tři úrovně cholesterolu, systolický a diastolický krevní tlak, klidová tepová frekvenci, program úpravy váhy a pohybové aktivity.

Kvalita měření a zpracování výsledků je dána polohou a kvalitou elektrod, tedy i správností obsluhy a také dalšími faktory.

„Díky bodystatu budu moci pro účastníky soutěže připravit ještě přesnější tréninkový plán sestavený na základě jejich konkrétních potřeb. Přesněji také budeme moci sledovat jejich úbytky na váze a změnu poměru tuku a svalů v těle,“ dodal Tomáš.

Více informací najdete na: www.fta-wellness.cz/bodystat

Okénko 1.

„Myslím si, že soutěž je super nápad. Když jsem se o ní dozvěděl, nečekal jsem, že někdo přijde. Lidé se stydí o své váze hovořit, natož když vše probíhá takto veřejně. Sešla se ale skupina s podobnými problémy, může to pro lidi být první impuls k tomu, aby začali se sebou něco dělat dál,“ konstatoval Tomáš. Na prvních trénincích se kouč snaží svým svěřencům vštěpit pár prvních zásad. „Musejí se naučit správnou techniku dýchání, jakým způsobem provádět strečink a také, jak správně cvičit. Během těchto prvních hodin se se soutěžícími stále seznamuji. Musím zjistit, co kdo z nich potřebuje, skloubit jejich cvičební harmonogram s prací a tak dále. Někteří mají tři až pět tréninků týdně. Důležité je také, aby upravili stravu,“ popsal úkoly soutěžících trenér.

Podle něho se po osmi týdnech cvičení a nastartování zdravého životního stylu výsledky dostaví, ne u všech soutěžících budou ale stejné. „Nemusí to být oslnivé výsledky. Musíme začít pomalu. Důležitou složkou redukce váhy je v první řadě právě správná strava. Doplňkem je pak cvičení, při kterém lze zformovat postavu. Když do toho ještě soutěžící zapojí nějakou masáž, určitě nebudou zklamaní,“ dodal Filip Tomáš, který sestavil pro své svěřence desatero zásad zdravé výživy.

Deset rad zdravé výživy:

1. Mnohostranná strava, ale nejíst hodně
2. Méně tuku a tučných výrobků
3. Kořeněné, ale ne přesolené
4. Méně sladkostí
5. Více celozrnných výrobků
6. Dostatek zeleniny, brambor a ovoce
7. Méně živočišných a více rostlinných bílkovin
8. Pití alkoholu s rozumem
9. Častěji ale méně
10. Vše připravit chutně i hezky pro oči.

Nežrat. Jenom s rozumem jíst

Způsobů, jak se zbavit přebytečných kil, je mnoho a velmi důležité je to, jaký postup zvolí člověk, který se dobrovolně vrhá do trnité cesty redukující naskládaný přebytek. Pohádky o přístrojích, které pracují za vás a vy si jen ležíte, jsou stejně věrohodné jako kterýkoliv jednostranný postup zvolený v naději, že určitě zabere.

Pokaždé si vzpomenu na radu kamaráda lékaře, na kterého se jeden pán, na němž bylo zjevně na první pohled zřejmé, že není líný se najíst, obrátil s dotazem, co má dělat, aby zhubnul. Upocený specialista dietolog si ho změřil rychlým pohledem a odpověděl zcela natvrdo: především nežrat, jen s rozumem jíst.

Mnozí šampióni, kteří vyhráli nad svojí váhou, potvrdí, že úspěch je kombinací několika vlivů. Odpovídající stravy, pohybu, ale především pevné vůle své rozhodnutí naplnit. Coubertinovské olympijské heslo se tu dostává do poněkud upravené podoby. Je důležité zúčastnit se a vyhrát. A přesně tak, jako ve sportu, kdy je nutné vítězství obhájit, i tady je mnohem nesnadnější konečný váhový efekt zachovat. Pozor, i něco úplně nemožného je jednou z možností.

Vladimír Buriánek

Hubnout v soutěži? To je super

Odborníci na stravování oceňují takové soutěže, jakou jsme pro čtenáře Deníku připravili. Cvičící jsou pod dohledem veřejnosti, a to je motivuje.
„Je nutné upozornit soutěžící, že jenom ubývající kilogramy neznamenají vždy vítězství. Je velmi důležité aktivovat svalovou hmotu. Hubnutí na kila patří mezi zastaralé metody hubnutí,“ upozorňuje populární dietoložka Kateřina Cajthamlová. Dodává, že výsledek několikatýdenního cvičení se u každého soutěžícího může projevit zcela jinak. „Například chroničtí dietáři nemusí na kilogramy zhubnout nic, ale mohou si tělo zpevnit a vytvarovat. Což je to nejdůležitější. Není žádoucí bezhlavě hubnout desítky kilogramů,“ pokračuje Kateřina Cajthamlová. Důležité je podle ní následné dodržování zdravého jídelníčku a soutěžící by ani po skončení nynějšího klání neměli ukončovat svoji fyzickou aktivitu. „Pokud by se člověk opět dostal do starých kolejí, tak by mohl nakonec být ještě silnější než před samotnou soutěží. Mohl by se u něho totiž objevit takzvaný jojo efekt,“ varuje odbornice na zdravou výživu Kateřina Cajthamlová. Důležité je i správné dodržování pitného režimu. „Při takovéto zvýšené fyzické zátěži, ale například také v létě při vedrech, je nutné pít. Lidé by se měli vyvarovat sladkých nápojů, kávy a samozřejmě alkoholu,“ upozorňuje Kateřina Cajthamlová. Takže, i když jste se do soutěže Deníku nepřihlásili, nezůstávejte pouze fanoušky našich odvážlivců a zkuste pro sebe něco udělat podle rad cvičitelů a odborníků.

(du, kor)

Příklady typů jídel:

Snídaně:

ovesné vločky s jogurtem, müsli, cornflakes (kukuřice), rýže, celozrnné pečivo, kuřecí-krůtí šunka, ovoce, jogurt nízkotučný.........žádné maso, máslo, tučné sýry..

Svačina:

bílý jogurt nebo tvaroh, ovoce, salát

Oběd:

ryba bez tuku, kuřecí nebo krůtí maso (prsa), brambory, těstoviny, rýže

Odpolední svačina:

celozrnný chléb, zelenina, banán, jogurt,

Večeře:

jako v poledne, zelenina

Jídelníček:

Snídaně: převážně sacharidy!!!

vejce, celozrnné pečivo, zelenina, ovoce, müsli, piškoty, banán, jogurt, mléko,

mléčná rýže, ovesné vločky, med, atd.

1. Svačina: sacharidy a bílkoviny!!!

celozrnné pečivo, cottage 250g, tvaroh, kuřecí šunka, nízkotučné sýry,

Oběd: (bílkovinná složka!!!)

maso (hovězí, vepřové, telecí, kuřecí, ryby (tuňák) atd.)

přílohy (rýže, brambory, těstoviny, kuskus atd.)

luštěniny

zelenina

2. Svačina (bílkovinná složka!!!)

celozrnné pečivo, kuřecí šunka, sýr (tavený nízkotučný), cottage, tvaroh, vejce, ryby (tuňák)

protein

Večeře: (bílkovinná složka!!!)

přílohy (rýže, brambory, těstoviny, kuskus atd.)

maso (hovězí, vepřové, telecí, kuřecí, ryby (tuňák) atd.)

luštěniny

zelenina

2. Večeře (bílkovinná složka!!!)

tvaroh 250g

vejce (celé)

protein