Desítky kilometrů perfektně upravených tras pro klasiku i bruslení, dostatek sněhu po celou zimu a luxusní zázemí. To jsou důvody, proč si Jakuszyce oblíbili také čeští turisté. Na výběr mají z několika tras různých obtížností, které denně upravuje rolba. Díky lyžařskému propojení s Jizerskými horami a sousedním Harrachovem to dohromady tvoří stovky kilometrů tras.

„Poslední dva tři roky sem jezdím velice často, protože tratě byly vždycky prvotřídně upravené. Pro běžkaře je tady příjemný terén. Oproti táhlým rovinám v Jizerských horách, je terén v Jakuszycích členitější,“ potvrzuje jeden z pravidelných návštěvníků Vladimír Matějec ze Semil. Většina tras má pozvolný reliéf, prudká převýšení jsou spíš výjimkou. „Na zdejších profilech se sveze každý. Od sportovce po důchodce. Může se tu jezdit podstatně delší dobu než na naší straně Krkonoš, kde je hodně náročných stoupání,“ dodává Milan Melesík ze Žacléře. Díky nadmořské výšce okolo tisíce metrů se sníh na tamních tratích drží dlouho do jara.

Špičkový servis

Zázemí největšího běžeckého areálu v Polsku, na kterém se mimochodem za účasti několika tisíc závodníků jezdí známý Běh Piastů, je jen těžko srovnatelné s krkonošskými i jizerskými středisky. Kromě několika půjčoven, kde lyže, boty a hůlky pořídíte za 45 zlotých (asi 300 korun), bistra a sportovního obchodu nechybí šatny ani toalety. Obojí přitom zdarma. Přímo u stadionu mohou návštěvníci za 50 korun nechat svůj vůz na jednom ze tří velkých parkovišť.

To, že si tuzemští příznivci bílé stopy polský areál zamilovali, přitom není patrné jen ze státní poznávacích značek na parkovištích. Veškeré materiály v harrachovské informačním centru jsou rozebrané. „Čeští turisté se na Jakuszyce hodně ptají. V poslední době si tam zvykli jezdit také Němci,“ upozorňuje pracovnice infocentra. Není divu. Z Harrachova to jsou po silnici 4 kilometry. Běžecký a biatlonový stadion leží necelý kilometr od hraničního přechodu. Kdo se chce hlavně o víkendech vyhnout tlačenici na parkovišti, může se do Polska vydat z Harrachova na běžkách. Od vlakového nádraží to jsou asi 4 kilometry.

Železniční spojení?

Atraktivitu polského střediska navíc zvýší obnovené železniční spojení s Harrachovem. Vlaky z Krkonoš do Szklarské Poręby přes Jakuszyce měly na opravené trati začít jezdit už během tohoto měsíce, podle mluvčího Libereckého kraje Jiřího Langera ale s jistotou dojde k posunutí termínu. „Resort dopravy Libereckého kraje si v současné době už netroufá odhadovat, kdy bude provoz obnoven. Optimistická vize, že se začne jezdit letos v březnu, se nenaplnila. Podle neoficiálních zpráv to zřejmě vázne na krátkém úseku přímo u stanice Szklarska Poręba. Ten nepatří vojvodství, nýbrž státu a je tam nějaký mostek k opravě,“ vysvětlil Jiří Langer. Úsek na české straně je přitom již opraven. „Provoz tak podle všeho nebude moci být zahájen dříve, než bude inkriminovaný mostek také rekonstruován, což může trvat řádově i několik měsíců,“ doplnil mluvčí.