Vladimír Kubrt ze severních Čech má na zahradě svého domu dvě auta. Jedním jezdí a druhé mu slouží jako depo náhradních dílů. Obě jsou přihlášená, ale povinné ručení má jen ono pojízdné. „Na co to platit dvakrát, když jezdím jen s jedním,“ ťuká si na čelo.
Od příštího roku ovšem bude podobná praxe hodně drahá, majitelé nepojištěných aut budou muset povinně platit příspěvky do tzv. garančního fondu, ze kterého se platí náhrady škod způsobené autonehodami. A nejde o žádné malé částky, každý den bez pojištění může přijít až na tři sta korun. Rada pro pana Kubrta je tak jediná: odhlašte nejezdící vůz a vraťte registrační značku na úřad.
„Od ledna se zavádí příspěvek nepojištěných osob do garančního fondu na tom principu, že kdo má vozidlo registrováno a nemá povinné ručení, musí za každý den nepojištění zaplatit zákonem stanovený příspěvek,“ říká šéf České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec.
Podle něho jezdí každé deváté vozidlo v ČR bez povinného ručení, přičemž tato auta ročně napáchají škody za půl miliardy. Nejsmutnější ale je, že na nezodpovědných řidičích se daří vymoci jen třicet procent náhrad. O zbytek se pak rozdělí ti slušnější v rámci svých pojistek, které poctivě platí.
První leden 2009 ovšem přinese výrazný obrat. Česká kancelář pojistitelů bude porovnávat centrální registr vozidel, kde jsou uvedení majitelé aut, a databázi pojištěných vozidel, ve které je zase vedeno, zda má vozidlo povinné ručení a od jaké pojišťovny. Pokud se zjistí, že nějaké auto má tzv. „papíry“ bez povinného ručení, dostane jeho majitel obsílku, aby zaplatil zmiňovaný příspěvek, který např. u osobního vozu do objemu 1850 ccm činí 50 korun na den. Přepočteno na měsíc je to okolo patnácti set.
„Po doručení písemné výzvy k úhradě začne běžet třicetidenní lhůta, v níž může majitel uhradit danou částku či prokázat, že není ten, kdo má platit,“ vysvětluje ředitelka ekonomického a správního úseku ČKP Petra Zlatohlávková. „Pokud dotyčný nereaguje, předáme případ inkasním společnostem, jež budou dluh vymáhat a případně se obrátí na soud,“ uvedla Petra Zlatohlávková.
Nutno dodat, že placení příspěvku nenahradí povinné ručení. I když bude majitel nepojištěného vozu platit do garančního fondu, bude odpovídat za případné škody, dokud si ručení nepořídí.
Potěšující zprávou snad je, že nové opatření by se mohlo dotknout cen pojistek. Například mluvčí České pojišťovny Václav Bálek tvrdí: „Všechny komerční pojišťovny, které dělají povinné ručení, odvádějí do garančního fondu určité částky. Pokud se sníží vyplácená suma za nepojištěná auta, nebude třeba, aby pojišťovny garanční fond tolik doplňovaly. Tedy, čím méně bude neplatičů, tím méně porostou ceny povinného ručení,“ uvedl Václav Bálek.