Výrazné změny čekají jízdní řády ve východních Čechách, Trutnovsko nevyjímaje. Od 12. června dojde k rušení řady spojů.
V červnu loňského roku byl na celém území Královéhradeckého kraje zaveden integrovaný dopravní systém IREDO. „Po devíti měsících jeho provozu byla provedena celková analýza spojů s tržbou do 5 korun za kilometr a současně byla posouzena celková finanční náročnost systému. Na základě předložené analýzy výtěžnosti spojů rozhodla Rada Královéhradeckého kraje o zrušení některých spojů. Jedná se o ty, které v obou směrech přepravují v průměru méně než pět cestujících nebo za ně existuje uspokojivá náhrada v podobné časové poloze a mohou být zrušeny bez omezení základní funkce dopravní obslužnosti,“ informuje společnost OREDO, organizátor regionální dopravy.
Linky budou zachovány, pokud se na jejich financování budou podílet obce. Ty by za kilometr musely platit podle typu autobusu od 13 do 16 korun za kilometr.
Občané se mohou s připomínkami obracet na příslušné obecní úřady, ty musí své podklady předat OREDO do pátku 20. května. Některé ze spojů jsou zrušeny úplně, jiné se dočkají zkrácení některých zastávek nebo časového omezení. Protože většina obcí nemá finanční rezervy, lze předpokládat, že k rušení těchto spojů skutečně dojde.
„Optimalizovat“ se letos budou desítky spojů. V Královéhradeckém kraji hlavně autobusových, v Pardubickém vlakových. Je to takový newspeak, novořeč, jak by řekl vizionář George Orwell. Normální češtinou by se řeklo rušení spojů, východočeští politici si ale osvojili jiný tvar: optimalizace dopravy.
Většina motoráčků tak přestane během letošního roku jezdit po trati mezi Svitavami, Poličkou a Skutčí, z Holic do Borohrádku, Heřmanova Městce do Prachovic či z Moravské Třebové do Jevíčka. Proti rušení vlaků z Králík přes Červenou Vodu do Štítů lidé podepisují petice, ohrožen je provoz želežnice i mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí.
V Královéhradeckém kraji mají podobnou „optimalizaci“ železniční dopravy už několik let za sebou, kdy byla zrušena doprava na málo frekventovaných tratích, takže teď zde už zbývá jen „optimalizovat“ autobusy. Od června tu skončí několik desítek spojů, ve kterých seděli nanejvýš čtyři cestující.
„Vedení kraje rozhodlo o zrušení tří procent spojů, které přepravují v průměru méně než pět cestujících, nebo za ně existuje uspokojivá náhrada v podobné časové poloze a mohou být zrušeny bez omezení základní funkce dopravní obslužnosti,“ sdělil Tomáš Jurček ze společnosti Oredo. Ta pro oba kraje organizuje veřejnou dopravu.
Co je zmíněnou „náhradou v podobné časové poloze“? Buď dálkový autobus, nebo osobní automobil. (Všichni) čtyři cestující z rušeného spoje se přece podle úředníků mohou domluvit na benzinu na společném dojíždění. Zrušeny nebyly pouze ty autobusy, které sváží děti do škol. Pokud obce budou chtít rušené spoje zachovat, budou si muset na jejich provoz připlatit.
Oredo přitom tvrdí, že nebude snížena kvalita dopravní obslužnosti. Takže rušené vlaky v Pardubickém kraji mají nahradit autobusy. Ty navíc většinou staví v centrech obcí, kam to lidé mají blíž než na nádraží. „Přesto s tím nesouhlasíme. Vlaky jezdí desítky našinců a do autobusů se kapacitně nevejdou. Nevěřím slibům, že by místo jednoho motoráčku byly vypraveny hned dva autobusy,“ řekl starosta Červené Vody Miloš Harnych.
Chleba se bude lámat v nejbližších týdnech, kdy Oredo vyhodnotí připomínky cestujících a radnic dotčených obcí. Další kolečko jednání o rušení vlaků čeká také pardubického krajského radního za dopravu Jana Tichého.
Důvodem rušení spojů je ekonomika provozu. Zatímco na vlaky přispívají kraje drahám více než 90 korunami za kilometr, autobusy stojí daňové poplatníky pětkrát méně. Na vesnických linkách jsou rovněž velké autobusy nahrazovány malými.