Dalo se to čekat, tvrdí lidé z okolí Malého Rohozce. Právě u něj je průmyslová zóna Vesecko a v ní šroubárna Kamax, která usiluje o rozšíření výroby. I když proti tomu vznikla petice, ministerstvo životního prostředí teď vydalo souhlasné závazné stanovisko. Podle něj rozšíření provozu o šest kalicích linek za dodržení určitých podmínek nic nebrání. Místní nesouhlasí, bojí se zvýšené dopravy a znečištění ovzduší.

Nadměrný hluk

„Bydlíme hned u Kamaxu. V lednu tu hygiena měřila hluk, vyplynulo z toho, že do překročení limitů zbývá u našeho domu už jen jeden decibel. A to tam ještě ty linky nejsou instalované, jen jedna. Bojíme se, že až se rozjede provoz naplno, nebude to k vydržení," říká Zdeňka Votrubcová. Že s hlukem mohou být problémy nevylučuje přitom ani samo ministerstvo. Vymínilo si proto, aby se před zahájením trvalého užívání stavby, vždy po každé etapě, provedlo měření hluku u nejbližších obytných domů.

Vedení Kamaxu se snaží situaci uklidnit. „Celý kalírenský provoz bude uvnitř komplexu, okolo něj budou výrobní haly, které budou mít stěny z materiálů, které hluk ztlumí," uvedl Petr Kudláček. Ministerstvo životního prostředí navíc ve svém stanovisku požaduje, aby se vyloučila noční doprava nákladních automobilů do areálu od 22 do 6 hodin.

Lidé ale mají obavy i ze silného zápachu. „Běžte si do Nudvojovic, kde jsou teď v provozu čtyři kalicí linky Kamaxu. To je takový zápach, že se to nedá vydržet," říká Pavla Slámová z Rohozeckého okrašlovacího spolku. Ten také poukazuje na to, že v průmyslové zóně Vesecko měl mít Kamax jen expediční a logistický areál a o povolení pro umístění kalicí linky požádal až dodatečně, krajský úřad nakonec linku povolil. „Proti tomuto rozhodnutí krajského úřadu jsme podali žalobu, rozsudek zatím nepadl, " uvedl předseda Rohozeckého okrašlovacího spolku Lukáš Berndt.

Turnovská radnice zase po Kamaxu chtěla, aby finančně přispěl na úpravu křižovatky před vjezdem do průmyslové zóny. Podle ministerstva ale není tato podmínka města přípustná, protože radnice nemůže požadovat jen po jedné firmě z celé průmyslové zóny, aby se podílela na kompenzaci vysoké dopravní zátěže.

Stížnosti na negativní dopad provozu sedmi kalicích linek na životní prostředí ministerstvo zamítlo jako neodůvodněné. Koncentrace znečišťujících látek v ovzduší bude prý také nízká.

O rozšíření provozu o nové kalicí linky ale nežádá ve Vesecku jen Kamax. Nově má v plánu pořídit dvě kalicí linky i společnost SFS Intec, která vyrábí upevňovací systémy pro stavební a automobilový průmysl.

Firmě i čtenářům se omlouváme za chybné uvedení předchozího ilustračního snímku, na kterém nebyl snímek výrobní haly Kamax v Turnově, ale logistické centrum firmy v Německu.