„Tady na severu Čech máme opravdu kvalitní vodu, a proto bychom chtěli podpořit gastronomické podniky, které se k naší kampani rozhodnou připojit,“ uvedla Iveta Kardianová, manažerka komunikace společnosti Severočeské vodovody a kanalizace.

V restauraci či kavárně, která se ke kampani přihlásí, vodohospodáři provedou rozbor vody a poté jí věnují speciální karafy, v nichž budou vodu z kohoutku dostávat hosté na stůl. „V zahraničí je běžným zvykem, že host i bez vyžádání dostane na stůl orosenou karafu či džbán s obyčejnou vodou a ledem. Hosta nikdo nenutí objednávat si balené vody, o to víc si pak vychutná pokrmy, které nabízí jídelní lístek,“ vysvětluje Kardianová.

Podle vodohospodářů je kohoutková voda jednou z nejvíce kontrolovaných potravin. Musí splňovat velmi přísné legislativní normy v chemických, fyzikálních a mikrobiologických ukazatelích. „Kvalitu vody neustále monitorujeme jak ve zdrojích, v úpravnách vody, tak i v distribuční síti a u spotřebitelů přímo ve vodovodním kohoutku,“ říká manažerka komunikace s tím, že o balené vodě se to stěží dá tvrdit.

Kohoutková je „in“

Důvod, proč vodohospodáři kampaň rozjeli, prý rozhodně nespočívá ve vidině vyšších zisků za protočenou vodu. Jeden krychlový metr kohoutkové vody, tedy tisíc litrů, stojí včetně DPH 34,49 koruny. „Takové množství vody se jen tak nevypije,“ tvrdí. Cílem kapaně je pouze podpora moderního ekologického trendu.

Z průzkumu vyplynulo, že vodu z kohoutku běžně pije 80 procent lidí. Ke kávě v restauraci by si ji objednalo 86 procent. Podle 28,3 procenta z nich by měla být zadarmo, 45,8 procenta lidí by bylo ochotno za dvě deci kohoutkové vody zaplatit do pěti korun, 21,5 procenta by akceptovalo i cenu do deseti korun.